21 tipp 2021-re

Mire figyelj, ha az énmárkád építed? Milyen csapdákat érdemes elkerülnöd? Szempontok, praktikus tippek és tanácsok a következő évre.

nma_rka.png

1. Leltározz!

Mielőtt terveket szőné érdemes egy pillantást vetned arra, hogy honnan is indulsz. Áttekinteni az elmúlt 12 hónap eredményeit és persze azokat az eseményeket is, melyek nem a várakozásaid szerint alakultak. Ezt megteheted táblázatos formában vagy éppen lejegyezheted a már meglévő szakmai önéletrajzodba is. A lényeg az, hogy gondold végig és jegyezd le, az elmúlt pár hónapban milyen eredményeket értél, milyen kudarcok értek, illetve milyen hibákat vétettél. Hiszen ezek jelenthetik a stratégiád alapját.

2. Nézz körül a házad táján!

Ha túl vagy a konkrét események leltárán, vess néhány pillantást az online jelenlétedre: keress rá a nevedre, időzz el a honlapodon és szánj néhány percet a közösségi profiljaid átvizsgálására is. Milyen kép rajzolódik ki rólad? Megmutatja azokat a tulajdonságaidat, amik megkülönböztetnek? Mi az, ami hiányzik? Tükrözi a jelenlegi állapotokat? Bemutatja a tulajdonságaid csak rád jellemző egyéni mixét (képességek, szaktudás, személyiség)? Egyszerűbben fogalmazva, választ ad arra miért érdemes veled dolgozni téged választani?

3. A bosszankodás is lehet jó iránytű

Van, aki azt mondja a konkurenciával nem kell foglalkozni. Valóban nem célravezető a versenytársak folyamatos vizslatása. Azonban, rendkívül hasznos időközönként mégis megvizsgálni őket, hiszen tőlük szeretnéd megkülönböztetni magadat. Azokat a versenytársakat is megéri ilyenkor szemügyre venni, akiken rendszeresen felbosszantod magad és megérteni mi az, amit kellemetlennek ítélsz bennük. Ezt már csak azért is ajánlott átgondolni, hogy még véletlenül se kövesd el azokat a dolgokat, amiket náluk kifogásolsz.

4. Fókuszálj!

A múlt és a jelen áttekintése után jöhet a jövő vagyis az éves céljaid meghatározása. Ennél a lépésnél fontos az, hogy meghatározd mit szeretnél elérni a személyes márkád építésével ( például az ismertségedet vagy az elismertséged szeretnéd növelni vagy éppen azt a problémát orvosolnád, hogy ugyan az ismertséged megfelelő, azonban a tevékenységed mások nem kapcsolják a nevedhez). Akkor jársz jó úton, ha ezt egyetlen mondatban össze tudod foglalni.

5. A mennyiség helyett, inkább a minőségre figyelj!

Ez igaz az online jelenlétre, a nyilvános szereplésekre vagy éppen a kapcsolatépítő eseményekre. Nem kell minden adódó lehetőséget kihasználni, nem kell mindig elérhetőnek lenned. Elég, ha csak egy-két online felületen vagy jelen illetve, ha számban kevesebb, de minőségibb kapcsolatot alakítasz ki. Válogass a céljaidnak és a személyes tulajdonságaidnak megfelelően!

6. Nézz a kirakat mögé!

Különböztesd meg magad, hangzik az énmárkaépítés első szabálya. Hiszen egy erős márka hiteles, azonnal felismerhető és könnyen azonosítható. Ezért sokan gondolják azt, hogy a látványelemek -  a logó és a vizuális arculat - egyenlő a márkával. Azonban ennél többről van szó: a szakmai tudásod, a szolgáltatásod, a személyes értékrended és tulajdonságaid, a kommunikációs stílusod legalább annyira fontosak, mint a jól látható külsőségek.

7. Belülről kifelé haladj!

Mindig belülről, kifelé haladj. Ahhoz, hogy kiemelkedj a tömegből, tudnod kell ki vagy, mik az értékeid, erősségeid, mi különböztet meg a versenytársaidtól. Mint ahogy azt is fontos végig gondolnod, hogy milyen reakciókat, érzéseket, szeretnél kiváltani azokból, akik találkoznak a neveddel? Ugyanis, ha tudod, mit szeretnél elérni, már könnyebb megtalálnod az ehhez vezető módszereket és kialakítanod a stratégiád.

8. Nem kell mindenkinek tetszeni

Minden ember természetes vágya, hogy szeressék és elfogadják mások is. Azonban, mindenkinek tetszeni, mindenkinek megfelelni a hétköznapokban sem feltétlenül célszerű. Az énmárkaépítés esetében pedig végzetes hiba. Ezért a kérdés az, hogyan tudod a számodra fontos célcsoportban növelni a hatósugarad úgy, hogy közben az önazonosságod is megmaradjon. Röviden: a szelektív hírnév kialakítására fókuszálj.

9. Legyél válogatós!

De akkor is ajánlatos válogatni, amikor aktualitásokról, trendekről és eszközökről van szó. Válogass okosan ezek közül, mivel egyáltalán nem biztos, hogy az éppen trendi megoldások passzolnak hozzád, a céljaidhoz vagy a célcsoportodhoz. Bár a csoportnyomásnak nem könnyű ellenállni, de nem is lehetetlen feladat. Csak olyan megoldásokat válasz ki, amivel azokat a képességeidet és jellemzőidet  tudod megmutatni, amelyek a szakmai érvényesülésedet szolgálják 

10. Hasonlíts magadra!

Érthető a törekvés, hogy az előnyösebb profilodat, a személyiséged vonzóbb oldalát szeretnéd megmutatni a külvilág számára. Ezzel önmagában nincs is semmi probléma, egészen addig, amíg nem távolodsz el túlzottan a valóságtól. És, hogy hol a határ? Ökölszabályként talán megteszi az, ha a megosztott képeid alapján felismerhető vagy és olyan minőségről kommunikálsz, olyat ígérsz, amit képes vagy teljesíteni is.

11. Nem kell tökéletesnek lenned!

Nem kell mindig tökéletesnek lenned. Sőt! Tökéletlenséged vállalása, akár az előnyödre is válhat.  Egy apróbb hiba még nem a világ vége. Ha a szaktudásod megvan, nem kell félned a kisebb botladozásoktól, ezek csak kedvelhetőbbé tesznek mások szemében. Éppen ezért nem kell tökéletesnek lenned, de még csak annak sem kell látszanod. Még akkor sem, ha az énmárkád építed.

12. Ne felejts el nemet mondani!

„A sikeres emberek és a nagyon sikeres emberek között az a különbség, hogy a nagyon sikeres emberek szinte mindenre nemet mondanak.” Még ha nem is ez az egyetlen faktor, ami a kiemelkedő sikerhez vezet, ahogy azt Warren Buffet állítja, az biztos, hogy nemet mondani tudni kell. Az elutasított lehetőségek sora – az, hogy mire mondunk nemet – is alakítja a rólunk kialakult képet. Ezért sem mindegy, hogy mihez adod vagy éppen nem adod a neved.

13. Legyenek határaid!

A professzionális szakember egyik fontos ismérve, hogy nem vállalkozik olyan feladatra, amihez nem ért. Erről azonban sokan megfeledkeznek, amikor személyes márkaépítésről van szó és a népszerűsködés jegyében mindenbe belekapnak. A magad csinálta megoldások a legtöbbször messze elmaradnak a profi színvonaltól. Az amatőr megoldások pedig a szakmai megítélésedet is rombolhatják, ezért jobb, ha kikerülöd a Dunning-Kruger hatás csapdáját.

14. Hagyd a megszokottat másra!

Vannak bizonyos vizuális sémák, melyek annyira beégtek, hogy átkozottul nehéz tőlük megszabadulni. Ilyen bizonyos színek, formák vagy elterjedt beállítások  használata - például a bögrét/szívet/tobozt/csokit/stb. nyújtó kéz vagy éppen a pasztell színben pompázó bjúti blogok. A lényeg, hagyd a szokásost másra, merj elszakadni a megszokott sémáktól. Találd meg a saját stílusod, merj különbözni a versenytársaidtól vizuálisan is! 

15. Keress példaképeket!

Gyakran azokat a tulajdonságokat, értékeket csodáljuk másokban, amelyekre mi magunk is törekszünk. Éppen ezért érdemes egy legalább öttételes listát készíteni azokról, akikre példaképként tekinthetsz. Majd megvizsgálni őket: Milyen karakterek?  Mi az, ami szimpatikus bennük? Mi az, ami ellenszenves? Miben hasonlítanak egymásra? Miben különböznek? Hogy kerültek a jelenlegi poziciójukba? Mit tanulhatsz tőlük?

16. Inkább lopj, mint másolj!

A fentebbieken túl ötleteket is szerezhetsz az énmárkád építéséhez, amikor a példaképeid online jelenlétét elemzed. Azonban ne feledd, a példaképek, ikonok fontosak, de soha ne másolj egy az egyben. Hiszen az énmárkaépítés legalapvetőbb kérdése, hogyan különböztesd meg magad. Már csak emiatt is inkább lopj, mint másolj! Ha pedig egész biztosra akarsz menni, akkor más iparágakból inspirálódj!

17. Legyenek tanácsadóid!

“Sok ember köszönheti a szerencséjét a jó tanácsoknak, amelyeket nem fogadott meg.” – vallotta Molnár Ferenc és milyen igaza volt. Hiszen gyakran előfordul, hogy kérdéseinkkel nem a legkompetensebb, hanem az adott pillanatban legelérhetőbb kapcsolatunkhoz fordulunk tanácsért. Ezt a hibát megelőzheted azzal, ha már előre végig gondolod probléma esetén, kitől kérsz majd segítséget, támogatást.

18. Járj vendégségbe!

A digitális térben is rendkívül fontos az, hogy milyen a “prezentációd” - a honlapod, a blogod, a közösségi profilod -, de emellett legalább ilyen lényeges, hogyan viselkedsz ’vendégségben’ vagyis amikor kommentelsz. Erről sokan megfeledkeznek pedig éppúgy erősítheti, mint ahogy alááshatja a másokban rólad kialakuló képet. Hiába az utolsó pixelig tökéletesre fényezett honlap vagy közösségi profil, ha a kommentjeid ellentmondanak ezeknek.

19. A pixeleken túl is van világ!

Sokan azt gondolják, hogy az énmárkaépítés egyet jelent a digitális jelenléttel. Ezért a teljes figyelmüket az online felületeik gondozására fordítják. Azonban, ez nem az egyetlen terepe az énmárkaépítésnek. Ezért ne csak az online felületekre koncentrálj, hanem mixeld az online és a klasszikus eszközöket! Gondold át, milyen kommunikációs helyzetekben érzed elemedben magad, hol és milyen eszközökkel tudsz a leghatékonyabban kapcsolatot és elköteleződést kialakítani. 

20. Ismétlés a tudás anyja

Ha csak egyszer mondtad el az olyan, mintha nem is mondtad volna el. Ez a kommunikáció egyik legfontosabb alaptétele. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy papagájként ugyanazt ismételgeted, de azt igen, hogy más formában újra elmondod ugyanazt. A következetesség fontos, ezért is érdemes legalább egy alapstratégiát összeraknod. Persze nem kell többszáz oldalban gondolkoznod, de a legalapvető kérdéseket mindenképp érdemes átgondolnod, például azt, hogy melyik polcra tennéd magadat.

21. Nem sprint, hanem maraton

Amikor új dologba kezd valaki vagy épp ilyenkor év elején mindig nagy a lendület, ezért hajlamosak vagyunk túlvállalni magunkat, aminek gyakran stressz és kudarc a vége. Épp ezért, nem árt kissé pesszimistábban tervezni és kisebb lépésekben gondolkozni. Nem kell például mindennap posztolnod vagy minden másnap blogbejegyzéseket írnod. A kevesebb több lehet, ha a rendszeresség megvan. Az énmárkaépítés esetében ez különösen igaz, hiszen a személyes márkád építése nem sprint, hanem maraton.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása