Találd meg az énmárkád!

Sokan úgy vélik, hogy a személyes márkát „ki kell találni”. Azonban, nem kitalálni, hanem sokkal inkább „megtalálni” kell. Ezért összeszedtem a tíz legfontosabb kérdést, hogy biztosan meg is találd.

enmarka_31.png

Honnan indulsz, merre tartasz?

Első lépés, hogy megfogalmazd, mi a célod az énmárkád építésével? Mit szeretnél elérni a személyes márkád építésével, például az ismertségedet vagy az elismertséged szeretnéd növelni vagy éppen azt a problémát orvosolnád, hogy ugyan megfelelő az ismertséged, azonban a tevékenységed mások  nem kapcsolják a nevedhez. Tehát, a kérdés az, hogy milyen problémát szeretnél orvosolni az énmárkád építésével?

- Lenne szíves megmondani, merre kell mennem? - kérdezte Alice. 
- Az attól függ, hová akarsz jutni - felelte a Fakutya.
- Ó, az egészen mindegy - mondta Alice.  
- Akkor az is egészen mindegy, hogy merre mégy - mondta a Fakutya.

Ha nem éred be a Fakutya válaszával, akkor érdemes némi időt rászánnod a legfontosabb célod meghatározására, majd ezt kisebb részcélokra lebontanod. Hiszen ezzel egyben a stratégiád fontos lépcsőfokaid is meghatározhatod. Ehhez persze azzal sem árt tisztában lenned honnan indulsz, milyen a kiinduló állapot. Épp ezért ajánlatos az eddigi szakmai tevékenységed is számba venned, egy pillanatfelvételt készítened arról hol is állsz jelenleg. 

Mit tudhatnak mások, amit én nem?

Nem lehet elégszer elismételni, hogy bizonyos mértékű önismeret nélkül nem lehet hiteles énmárkát építeni. Megfelelő mértékű önismeretre azonban nem is olyan egyszerű szert tenni, ahogy azt a Cornell Egyetem professzorai, Nick Epley és David Dunning is megjegyzik, „az emberek következetesen felülbecsülik annak valószínűségét, hogy mennyire nagylelkűen vagy önzetlenül cselekednek”. Sajnos ez a megállapítás más tulajdonságaink, képességeink esetében is helytálló.

Ezért, ha valós alapokra építkeznél nem támaszkodhatsz pusztán az önismeretedre vagy önkitöltös tesztekre. Ezek kezdésnek ugyan megteszik, de mások véleményére is szükséged lesz. Még pedig konkrét, részletes véleményekre, visszajelzésekre amelyek valóban segítenek abban, hogy tisztán lásd az erősségeidet éppúgy, mint a gyengeségeidet.

enmarkaepites_2.png

Milyen problémára kínálsz megoldást?

Az énmárkád építése nem egyenlő a tolakodó önfényezéssel, a cél még véletlenül sem az, hogy jól értékesíthető hírdetőoszlop váljon belőled. A cél, hogy azok az az emberek ismerjék meg a tudásodat és az értékeidet, akik a szakmai érvényesülésedet segíthetik és támogathatják. 

Nem az önmagért való hírnév megszerzése a cél, hanem a szelektív hírnév birtoklása, ahol az ismertség és az elismertség kéz a kézben jár. Ennek elengedhetetlen feltétele a személyiséged, az egyediséged bemutatása. Mint ahogy az is, hogy tiszta és egyértelmű válaszod legyen arra, hogy milyen problémára kínálsz megoldást, miért érdemes hozzád fordulni, a veled való együttműködést választani.

Ki van a szobában?

“Az énmárka az, amit akkor mondanak rólad, amikor kilépsz a szobából”- Jeff Bezos bon motját gyakran idézik. Azt már csak ritkán teszik hozzá: egyáltalán nem mindegy, hogy kik ülnek abban a bizonyos szobában. Kiindulásként megteszi, ha az általánosabb jellemzők felől közelítesz – nem, életkor, családi állapot, stb. -, majd az egyéb tulajdonságaik feltérképezésével folytatod vagyis az, hogy még milyen egyéb attitűd, szokás és/vagy motiváció jellemzi őket.

Közben arról se feledkezz meg, hogy nem stadionról, hanem szobáról van szó: Ne tömegben gondolkodj, hanem mindig csek egy személyre gondolj! Minél részletesebb képed van, minél élőbb a kép a fejedben a lehetséges ügyfeleidről, annál könnyebb dolgod lesz a későbbiekben. Például a kommunikációs felületek kiválasztásakor, mint ahogy akkor is amikor azon gondolkozol, hogy mit és milyen stílusban kellene megosztanod magadról és szakmai tevékenységedről.

szemelyes_marka_20.png

Melyik boltban, melyik polcra tennéd magad?

Cipőt a cipőboltból! – hangzott a hetvenes évek már klasszikussá vált reklámja. Persze azóta mindennapos tapasztalat, hogy cipőt nemcsak a cipőboltban, hanem a piacon, vegyesboltban, turkálóban is vehetünk, de akár méretre is rendelhetünk, ha a kedvünk úgy tartja és pénztárcánk is megengedi.

És, hogy kerül a csizma az asztalra, akarom mondani a cipő a képbe? A fent említett cipővásárlási helyszínekhez termék-, szolgáltatási minőség és piaci pozició is társul. Éppen ezért ennek mentén igen könnyen végig gondolhatod, hogy a márkád hol és miként szeretnéd elhelyezni a piacon: szakboltként, egy vegyesbolt polcán vagy éppen prémium üzletként, ami egyedi, személyre szabott szolgáltatásokat kínál.

Ki a versenytársad?

Sokan hajtogatják, hogy a konkurenciával nem kell foglalkozni. Én úgy gondolom, hogy igenis kell velük foglalkozni, hiszen tőlük szeretnéd megkülönböztetni magad. Azonban, az időzítés egyáltalán nem mindegy. Ha már egyetlen mondatban össze tudod foglalni, hogy mit, milyen formában csinálsz  és kinek szól a tevékenységed, akkor itt az idő, hogy a konkurenciánál is körülnéz. 

A konkurenciaanalízisnek számos szempontja lehet, de talán a legfontosabb kérdés: vajon miért őket választják a megrendelők, munkaadók vagy az ügyfeleik? De a bosszankodás is jó iránytű lehet: érdemes alaposan megvizsgálnod azokat a versenytársakat, akiken mindig felbosszantod magadat. Ha másért nem, azért, hogy véletlenül se kövesd el azokat a hibákat, amiket náluk kifogásolsz. 

Ki az ellenfeled?

Bármivel is foglalkozol, akármilyen tevékenységet végzel biztos, hogy vannak versenytársaid, hiszen ideszámítanak azok is, akik más módon, de hasonló problémára kínálnak megoldást, mint te. Azonban, egyáltalán nem biztos, hogy ők azok az ellenfelek, akikkel szemben fel kell venned a kesztyűd. Ugyanis, az is előfordulhat, hogy igazából nem a konkurencia az ellenfél, hanem a lehetséges ügyfeleid hozzáállása.

Annak idején a Van Camp’s babkonzervek piaci sikereinek titka is abban rejlett, hogy rájöttek a tényleges ellenfél a háziasszonyok azon meggyőződése, hogy csak az otthon készült babétel készülhet kellő gondossággal és ezért nem szívesen vásároltak konzerveket. A lényeg: nemcsak a konkurenciánál érdemes körülnézni, hanem a lehetséges, de még nem vásárlók gondolkodását sem árt megismerni.

personal_brand_10.png

Mi különböztet meg?

Egy márka nem pusztán a csomagolástól, hanem a minőségétől lesz az, ami. A szakmai teljesítmény, a személyiség, a következetes kommunikáció, a megbízhatóság és a kiszámíthatóság egyaránt fontos összetevő lehet. Éppúgy, mint az átláthatóság, vagyis az, hogy tudatosan vállaljuk azt, akik és amilyenek vagyunk, és ami másoktól megkülönböztet minket.Fontos, hogy ne külső jegyekkel kezdd, hanem belülről, kifelé haladj.

Többféle megközelítés létezik, de az alapkérdések a következők: Van-e valamilyen speciális szaktudásod és tapasztalatod? Esetleg saját módszered? Milyen egyéni jellemzőid vannak? A tudásod és szakmai tapasztalatod, személyiséged miben más, mint a versenytársaidé? Csak akkor foglalkozz a csomagolással, a külső megkülönböztető jegyekkel, ha ezekre a kérdésekre már van jó válaszod. 

Hogyan mondod el?

A márka hangja egész egyszerűen az, ahogy az ügyfeleiddel és a lehetséges ügyfeleiddel kommunikálsz. Ebbe beletartozik minden egyes e-mailben leírt mondat és minden szóbeli megnyilvánulás, mint ahogy a megjelenés, a kép amit az online felületeken kialakítasz magadról, beleértve azt is ahogy mások felületein kommentelsz. Hiszen nemcsak az a fontos, hogy mit mondasz, az sem mindegy hogyan teszed ezt.

Fontos, hogy a hangvétel rezonáljon az ügyfeleiddel, hiszen őket szeretnéd megszólítani. De legalább ilyen fontos, hogy a kommunikáció stílusa és hangvétele, passzoljon az általad képviselt értékekhez és a személyiségedhez is. Ha vannak olyan kifejezések és szófordulatok, amiket egyébként is gyakran használsz, ezeket érdemes tudatosan beépíteni a márkakommunikációdba is.

Mi kerül a szerszámosládába?

Az énmárkaépítés eszköztára igen széles: a megjelenésed, a névjegyed, a bemutatkozásod, a történeted, az ahogy a kapcsolati hálód építed éppúgy idetartozik, mint a sokak számára látható online jelenléted vagy a kevesek számára érzékelhető online aktivitásod (például, ahogy e-mailre válaszolsz). Eszközökben nincs hiány és mindig vannak népszerűbb és mindenhatónak kikiáltott eszközök.

A trendekkel nem árt tisztában lenni, de ennél lényegesebb szempont, hogy egy olyan személyes eszköztárat alakíts ki, ami hozzád a leginkább illik. Azaz úgy válogass, olyan eszközöket válassz, amelyekkel pont azokat a tulajdonságaidat tudod megmutatni, pont azoknak az embereknek, akiknek a támogatása szükséges ahhoz, hogy a céljaid valósággá váljanak. Hiszen pont ezért kezdtél bele a személyes márkád építésébe.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Az illusztrációk André Ducci munkái, akinek a többi munkáit is érdemes szemrevételezni. Portfolióját itt találod.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása