A személyes márkaépítés tízparancsolata

Tíz tanács, amit nem hagyhatsz figyelmen kívül, ha valóban erős és hiteles személyes márkát  szeretnél építeni. 

ti_zparancsolat.png

1. Legyél kiváló, és látszódj is annak!

A személyes márkaépítés célja, hogy a nevedet összekapcsolják a szakmai területeddel. Egyszerűen fogalmazva: ne csak egy név, hanem „a név” legyél a szakmádban. A személyes márkánk megmutatja, miben vagyunk igazán jók, miben különbözünk másoktól, miért érdemes minket választani, velünk dolgozni. Ezek alapján könnyen belátható, hogy erős és hiteles személyes márkát tudás és teljesítmény hiányában nem lehet építeni.

2. Hasonlíts magadra!

Erős  személyes márka nincs hitelesség nélkül. Hitelesség pedig nincs önazonosság nélkül. Ugyanis akkor lesz erős a személyes márkád, ha hiteles: vagyis valóban téged mutat meg. Ráadásul egy kitalált, a személyiségedtől távol álló szerep alakításakor, még csak nem is a lebukás kockázata a legnagyobb tét. Az önazonosság feladása kikezdi az önbecsülésünket, növeli a kudarc esélyét, amellett, hogy csökkenti a motivációt és a siker valószínűségét.

3. Különbözni tudni kell!

Egy erős márka azonnal felismerhető, azonosítható. Nincs ez másképp a személyes márka esetében sem. Akár vállalkozó vagy, akár álláskereső, vagy egy új ötlet szószólója, a cél az, hogy megkülönböztesd magad másoktól, miközben hitelesen képviseled magadat és az értékeidet. A sablonos megoldásokból, a megszokott sémákból soha nem lesz egyediség. Hagyd a megszokottat másra! Ehhez azt a stratégiát, azokat az eszközöket és megoldásokat kell megtalálnod, amelyek jól passzolnak a személyiségedhez és hatékonyan szolgálják a karriercéljaid elérését.

4. Legyenek saját szabályaid!

„Tanuld meg a szabályokat, mint egy profi, hogy aztán úgy szeghesd meg őket, mint egy művész.” – Pablo Picasso tanácsa nemcsak a festőpalánták számára megfontolandó, hanem a személyes márka építésekor is. Jól példázza ezt a Morel házaspár esete is, akik online cukrászdát nyitottak, melynek egyik különlegessége éppen az, hogy az idő nagy részében zárva tart. A lényeg: ismerd meg a szabályokat, majd formáld ezeket magadra!

5. Nem kell mindenkinek tetszeni!

Minden ember természetes vágya, hogy szeressék és elfogadják. Azonban mindenkinek tetszeni, mindenkinek megfelelni akarni a mindennapokban nem célszerű taktika. Ennek szellemében még véletlenül sem az a kérdés, hogy mi tetszik mindenkinek, mi a legnépszerűbb. Hanem az, hogy miként tudod úgy növelni a hatósugaradat, hogy közben az önazonosságod is megmaradjon, és így válthasd valóra a szakmai, üzleti céljaidat.

6. Adj értéket!

„A márka egy történet… Első a történet, második a márka” – vallja Tom Peters, a personal branding atyja. És milyen igaza van! Azonban egyáltalán nem mindegy, hogy mi a szereposztás. A márkád történetében – bármennyire is meglepő – nem neked jut a főszerep. A te szereped az, hogy támogasd a főhőst, utat mutass számára, és segítsd az akadályok leküzdésében. A főhős pedig nem más, mint az ügyfeled.

7. Mennyiség helyett minőség

Személyes márkád nem pusztán a csomagolástól, hanem az általad képviselt minőségtől, a szakmai tudásodtól, a teljesítményedtől és azoktól az értékektől lesz az, ami. Ezért a személyes márkád nem egyenlő a közösségi oldalakon kialakított képpel, ennél jóval többet jelent. Alakítják a tetteid, és minden egyes írott és szóbeli megnyilvánulásod. Ezért nem mindegy például az sem, hogy hogyan szövöd a kapcsolati hálód.

A személyes márkaépítés célja végső soron a valós kapcsolódás és a mély elköteleződés kialakítása. Ez pedig nem számszaki kérdés. A kapcsolatok és az elköteleződés minőségét nem az ismerőseid és követőid száma határozza meg, így közel sem biztos, hogy a lájkok és szívecskék számával kellene mérned a személyes márkád fejlődését.

8. Mondd azt, amit teszel, és tedd azt, amit mondtál!

A hitelesség egyik legfontosabb komponense a tettek és a szavak összhangja. Ezért nem győzöm hangsúlyozni, hogy minden egyes, mások számára érzékelhető tetted és megnyilvánulásod formálja a személyes márkád. Ha pedig az építkezéshez online eszközöket is használsz, akkor ennek maradandó nyoma is lesz, ami az összehasonlítás alapja lehet. Hiába a tökéletesre tupírozott honlap, a közösségi profil, ha a tetteid és az online jelenléted alapján teljesen más kép rajzolódik ki rólad másokban.

9. Húzd meg a határaidat!

Személyes márkád építése nem azt jelenti, hogy az életed minden intim részletét meg kell osztanod az egész világgal. Fontos, hogy azt is meghatározd, hol húzódnak a magánszférád határai. A személyes történeted olyan elemeit érdemes kiemelned, amelyek nem sértik ezeket a határokat, de segítik a másokhoz való kapcsolódást. Ehhez pedig nemcsak az erősségeidet, hanem időnként a sebezhetőségedet, a hibáidat, a kudarcaidat is érdemes vállalni, hiszen a rólad kialakuló kép csak így lehet teljes és hiteles.

10. Nem kell mindig jól járnod!

Az azonnali haszonszerzés helyett inkább a halasztott megtérülést válasszuk, hiszen hosszabb távon kell gondolkoznunk. Ahogy azt a konyha néhai szabadszájú és igen szókimondó fenegyereke, Anthony Bourdain lényegre törően megfogalmazta: „Ami rövid távon előnyös, egyáltalán nem biztos, hogy hosszú távon is az… Tegyük fel, hogy valaki egymillió dollárt kínál, hogy egy hasmenés elleni gyógyszert népszerűsíts. Nos, ez egy csomó pénz rövid távon, de mindig te leszel a hasmenéses fickó. Ez életfogytig elkísér.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

titkos_hi_rne_v_2.png

 

 

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása