Bemutatkozás 3 lépésben

Bemutatkozni mindenki tud, de jól bemutatkozni annál kevesebben. Pedig az első benyomás, az első 60 (vagy éppen 30) másodperc sokat számít. Ráadásul egy megfelelő bemutatkozás, akár egy jó beszélgetést is elindíthat vagy akár egy új munkakapcsolat lehetőségét is jelentheti.

enmarka_1_1.jpg

A rövid, de hatásos bemutatkozás műfaját az óceán másik oldalán pitchnek nevezik. E tömör összefoglalóból érthetően kiderül: kik vagyunk és kinek, milyen problémájára, hogyan kínálunk megoldást. A feladat egyszerűnek tűnhet, pedig nem könnyű hatékonyan megoldani. Ugyanis az adott szituációtól is függ, hogy milyen információ mennyiség és stílus a megfelelő.

A különböző helyzetben elhangzó elevator pitcheidnek van azonban egy közös magja, amit tartalmaznia kell: ki vagy, mivel foglalkozol és valamilyen speciális csak rád jellemző információ. A rendelkezésedre álló, maradék 55 vagy éppen 25 másodperc (de erről később) az, ami változik. 

A képlet a legtöbb esetben jól alkalmazható. Azonban számos más megoldás is létezik, a helyzet és a céljaink függvényében, ráadásul nem feltétlenül kell mindig egyetlen mondatba tömöríteni a mondanivalónkat. Azonban mindenképpen figyelemfelkeltőnek és megjegyezhetőnek kell lennie. De hogyan kezdj hozzá a bemutatkozásod elkészítéséhez?

enmarka_2_1.jpg

Kérdezd magad!

Jó kiindulópont, ha a felvezetőben említett kérdések mentén – milyen problémára, hogyan és kinek kínálsz – indulsz el. Bár ennek az a veszélye, hogy kissé robotikus és nem igazán természetes lesz a végeredmény. Ezért azt ajánlom, hogy inkább az alábbi átfogalmazott kérdésekre keresd meg a választ: (1) Miről emlékezzenek rád? - Mi az a legfontosabb dolog, amit szeretnél, hogy megjegyezzenek rólad? (2) Mi az ajánlatod? - Milyen problémára/élethelyzetre kínálsz megoldást? (3) Miért pont te? - Mi az, amiben jobb vagy, mint mások? 

Szerkessz!

Amikor írsz, ne habozz leírni bármit; amikor szerkesztesz, ne habozz kidobni valamit – javasolják az írással professzionálisan foglalkozó szakemberek. Ez az a tanács, amit a bemutatkozó szöveged elkészítésekor is érdemes követned. Hiszen abban a bizonyos 60 (de olykor csak 30) másodpercben, ami a bemutatkozáshoz rendelkezésedre áll, nem kell és nem is lehet a mindenséget elmondani. És, hogy mi alapján szelektálj? Ez az a pillanat, amikor jól jön a nézőpont megváltoztatása: gondold át, mi lehet érdekes a másik fél számára?

enmarka_4_1.jpg

Teszteld és gyakorold!

Fontos, hogy a bemutatkozásunk természetes legyen. Bármilyen tökéletesnek is tűnik a megírt szöveg, egészen biztos, hogy élőszóban nem lesz az. Mivel az írott és a beszélt nyelv eltér egymástól. Ezért először csak magadban próbáld, majd hangosan is olvasd el. Ha többször elmondtad hangosan valamilyen eszközzel fel is veheted a bemutatkozásodat. Ha nem elég természetes a szöveg vagy nem elég érthető, csiszolj még rajta. 

Ha pedig úgy érzed, hogy már megvan a tökéletes változat, akkor ideje bevetni a nagyi-tesztet. Kérj meg egy kivülállót, hogy hallgassa meg a bemutatkozó szövegedet. Alapesetben egy nagymamát vagy tizenévest szoktam javasolni, hiszen ha ők megértik és érdeklődéssel végig hallgatják a bemutatkozásod, akkor valószínűleg mások is egy lesznek ezzel. 

Lehet, hogy ezt a folyamatot túlzásnak és kissé furcsának találod, de a folyamat végeredményképp a legkülönfélébb helyzetekben is magabiztosan és flottul fogod bemutatni magad. Meglesz az a bizonyos egy mondat, amit kiegészíthetsz, átalakíthatsz  az adott szituációnak és környezetnek megfelelően.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása