A bosszankodás is lehet jó íránytű
A személyes márkaépítéshez elengedhetetlen némi önismeret. Azonban, erősségeink észlelése nem feltétlenül könnyű feladat.
A személyes márkaépítés célja, hogy azok az emberek ismerjék meg a tudásodat és az értékeidet, akik a szakmai érvényesülésedet támogathatják. Ennek természetesen elengedhetetlen része a személyiséged, az egyediséged bemutatása és az értékeid felvállalása. Ehhez pedig némi bátorság feltétlenül szükséges, ahogy Brené Brown igen találóan megfogalmazta:
A bátorság nem a kritikával szembeni immunitást jelenti, hanem hogy el merjük mesélni a történetünket.
Ezért a kérdés az, hogyan fogj hozzá a történeted megírásához? Hogyan kezdj a személyes márkád tudatos építéséhez? A személyes márkád akkor lesz erős, ha valóban téged reprezentál. Ha a ténylegesen meglévő erősségeiden alapul. Ehhez pedig elengedhetetlen az alapvető személyes és szakmai jellemvonásaid megismerése.
Azonban erősségeink észlelése korántsem egyszerű feladat. Vegyük például a természetes képességeink azonosítását! Hajlamosak vagyunk arra, hogy alulértékeljük azt, amit eredendően jól csinálunk, vagyis azokat a helyzeteket, amikor azokat a készségeinket alkalmazzuk, amelyek elsajátításához nem kellett különösebb erőfeszítéseket tennünk.
Ezeknek a képességeinknek gyakran nem tulajdonítunk különösebben nagy jelentőséget, pont azért, mert természetesnek vesszük őket. Pedig könnyen megeshet, hogy épp ezek azok a tulajdonságaink, amelyekre a személyes márkánk építését alapoznunk kellene. Nézzük, mit érdemes átgondolnod és megfigyelned a természetes erősségeid azonosításához!
Mi az, ami meghökkent?
Gyanítom, hogy rád is lesújtott már a tudás átka nem egyszer. Így nem ismeretlen szituáció számodra, amikor fennakadtál azon, mások miért csodálkoznak rá egy számodra magától értetődő dologra vagy kézenfekvő megoldásra. Talán meglepő, de ezen helyzetek felidézése igen hasznos, amikor az erősségeid szeretnéd feltérképezni. Mivel pont azokra készségeidre, képességeidre mutathatnak rá, amelyek annyira természetesek számodra, hogy egyébként nem gondolnál erősségként rájuk.
Miről nem tudsz lekattanni?
Mindannyiunknak vannak apróbb hóbortjai, mint ahogy olyan mások szemében apróságnak tűnő mozzanatok, amin rendszeresen felbosszantjuk magunkat és hosszasan értetlenkedünk. Egy ismerősöm például igen magasra tudta tornázni a vérnyomását és képes volt hosszasan, dühöngve értetlenkedni azon, mások miért képtelenek neveket megjegyezni. A kirohanásai egész addig ismétlődtek, amíg világossá nem vált számára, hogy rendkívüli a név- és arcmemóriája. Tehát a kérdés az, mi az, amin hosszan szoktál bosszankodni, hiszen ez az érintettségedet jelzi. Ha pedig így van, akkor elképzelhető, hogy értetlenkedésed oka éppen az, hogy az adott dologban az átlagosnál jobb vagy.
Említésre sem érdemes?
A bosszantó esetek után, néhány kellemesebb emléket sem árt előhívni a feledés homályából. Ugyanis hajlamosak vagyunk arra, hogy alulértékeljük azt, amit eredendően jól csinálunk. Tipikusan ezek azok a helyzetek, amelyekben egy "Ó, semmiség, nem volt nagy dolog" mondattal hárítjuk el a másik visszajelzését. Talán nekünk valóban nem volt nagy dolog, viszont a másik számára az volt, ezért tette szóvá. Vedd észre ezeket a pillanatokat: olyan erősségekre mutathatnak, amelyeket alábecsülsz vagy alulértékelsz magadban, de értékesek mások számára.
Természetesen számos más módszer is létezik az erősségeink azonosítására, én is írtam már jó néhányról - például itt - és az önmegfigyelésen alapuló módszereknek is vannak korlátai. Ezzel együtt is, érdemes a fentebbi javaslatokat megfontolnod.
Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!
Kép: Nick Fewings