Az önismeret buktatói

Önismeret nélkül nem lehet erős és hiteles énmárkát építeni. Azonban, önmagunk megismerése nem egyszerű feladat. A kérdés az, hogyan tehetünk szert a megfelelő tudásra?

o_nismeret_1.png

Az énmárkaépítés elengedhetetlen része a személyiséged, az egyediséged bemutatása és az értékeid felvállalása. Hiszen a személyes márkád akkor lesz erős és hiteles, ha valóban téged reprezentál. Ehhez pedig elengedhetetlen némi önismeret, az alapvető erősségeid és gyengeségeid feltérképezése.  Azonban, ez egyáltalán nem egyszerű feladat. 

Az önismeret buktatói

„Három dolog van a világon, ami igazán kemény: az acél, a gyémánt és az önismeret.” – írta Benjamin Franklin 1750-ben. A helyzet az elmúlt majd háromszáz évben nem sokat változott. Hiszen önmagunk megismerése nem feltétlenül egyszerű, saját személyiségünk feltérképezése során számos nehézséggel kell szembe néznünk.

Egyrészt, már a saját erősségeink azonosítása problémás lehet. Hiszen gyakran éppen azokat a készségeinket és képességeinket hagyjuk figyelmen kívül, amelyek elsajátításához nem kellett különösebb erőfeszítést tennünk. Emiatt nem is feltétlenül gondolunk rájuk erősségként pedig könnyen megeshet, hogy pont ezekre a tulajdonságainkra kellene alapoznunk az énmárkánk építését. 

Másrészt, nem vagyunk képesek saját vakfoltjaink felismerésére. Igaz ugyan, hogy a mások számára nehezen megfigyelhető tulajdonságainkról képesek vagyunk pontos képet alkotni. Azonban, a mások számára könnyebben megfigyelhető személyiség vonásainkkal már nem ez a helyzet. Ezek a vakfoltjaink csak akkor válnak számunkra láthatóvá, ha visszajelzéseket kérünk.

Emellett, ahogy a világot, magunkat sem tudjuk elfogulatlanul szemlélni. Bizonyos prekoncepciók és olyan gondolkodási mintázatok sok esetben észrevétlenül befolyásolnak bennünket. Ezek jó része arra szolgál, hogy bízzunk saját észlelésünkben és védelmezzék pozitív énképünket. De pont ezek felelősek számos rossz döntésünkért, téves ítéletünkért vagy éppen helytelen meglátásainkért.

Az ördög ügyvédei

A jó hír az, hogy ezek az akadályok leküzdhetőek, de ehhez szükségünk lesz másokra is vagyis olyan emberekkel kell körül vennünk magunkat, akik hozzásegítenek önmagunk megismeréséhez. Adam Grant szociálpszichológus amellett érvel, hogy önmagunk megismeréséhez és persze a folyamatos fejlődéshez kétféle hálózatot kell magunk körül létrehoznunk.

Egy támogató hálózatot és egy olyat, amely időről, időre kihívások elé állít bennünket. Grant azt javasolja, hogy a támogató hálózatunk olyan emberekből álljon, akikre számíthatunk akkor is, amikor nehézségekkel nézünk szemben. Akik inspirálnak és motiválnak bennünket, akik felemelnek, támogatnak és növelik az önbizalmunkat is.

Emellett, olyan emberekre is szükséged van, akik folyamatosan kihívások elé állítanak, akik szembesítenek azzal, ha még nem ott tartasz, ahol tartanod kellene. Akik figyelmeztetnek a gyengeségeidre, a vakfoltjaidra és radikálisan őszinték. Ezek azok az emberek, akik folyamatosan előre lökdösnek, mert érdekli őket a fejlődésed.

Ez azonban kényelmetlenségekkel jár, amit a legtöbb ember inkább elkerülne, ahogy Grant írja: "Ha az elmúlt hat hónapban valaki igazán durva visszajelzést adott neked, valószínűleg mindent megtettél, hogy kitöröld az életedből. Rövid távon ez lehet, hogy jól esik, segíthet a motivációdban, de ellehetetleníti a fejlődést. Ha ki akarjuk bontakoztatni a bennünk rejlő potenciált, el kell fogadnunk ezt a kényelmetlenséget.”

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása