Mutasd a különbséget!

Különbözni tudni kell! -  ez a személyes márkaépítés első alapelve. De mégis mi legyen az a központi elem, amire a stratégiádat építheted?

legye_l_ma_s.png

A személyes márka építés egyik legfontosabb elve, hogy markánsan megkülönböztesd magad a versenytársaidtól. Lényeges, hogy mindezt úgy tedd, hogy a célközönségeddel is rezonáljon. Tapasztalataim szerint ez az a lépés, ami bár egyszerűnek tűnik, mégis a legtöbb problémát okozza. A kérdés tehát az, hogy miután feltérképezted a személyes jellemzőidet, a versenytársaidat és a célcsoportodat is megismerted, hogyan bogozd ki ezt a problémát. Mi legyen az a központi 'elem', amire az énmárka stratégiádat alapozod. Ezért ma néhány olyan példát válogattam össze, amelyek elindíthatják a gondolataidat a megoldás felé vezető úton. 

Csak egyetlen szó

Az egyik legkézenfekvőbb és éppen ezért talán a legelterjedtebb gyakorlat, amikor egyetlen tulajdonságot, kifejezést vagy fogalmat állítanak a márkastratégia középpontjába. Így tett a Volvo, mikor a biztonságot, vagy a Coca-Cola, amikor a boldogságot választotta. A lényeg, hogy van-e olyan egyetlen kifejezésben meghatározható markáns jellemződ, amelyet társítanál a nevedhez.

Majdnem forradalmár

Richard Branson nyomdokaiba is léphetsz, ő az, aki a lázadó iskolapéldája vagy ha éppen úgy tetszik, akkor ő a modernkori Dávid, aki mindig megtalálja a maga Góliátját. Nála nem csupán a személyes márkája alapja, hanem az üzleti stratégiájának is elválaszthatatlan része a fennálló rend megkérdőjelezése és a szokatlan megoldások alkalmazása. Azonban, ez a stratégia a kívánatosnál nagyobb kockázatot rejt magában, ha alkalmazottként szeretnél érvényesülni.

Nem egy szakértő, hanem a szakértő

Választhatod azt is, hogy szakértői énmárkát építesz. Ez lehet bármilyen terület például: az alvás vagy éppen a francia konyha, mint Julia Child esetében. Ilyenkor a tudásmegosztás kerül a középpontba, az alapvető eszköztáradat pedig a cikkek, publikációk, előadások képezik. És persze könyvet is írhatsz, de arról azért ne feledkezz meg, hogy önmagában egy könyv megjelenésétől még nem válsz egy terület szakértőjévé. Pláne manapság, amikor már bárki publikálhat magánkiadásként bármilyen művet. 

Az újító szellem

Ez az alcím magáért beszél, de igazából többes szám is lehetne, mivel két aleset lehetséges. Alapulhat azon, hogy valóban valami újat hozol létre, valami olyat, ami előtte nem létezett. A másik aleset pedig az, amikor valami létező megújításáról van szó, mint például a Red Bull esetében. A recept alapja ugyanis egy thai ital – a Krating Daeng – amit a cég alapító Dietrich Mateschitz igazából csak minimálisan módosított és szénsavval dúsított. Amikor pedig piacra lépett, akkor energiaitalként pozicionálta, ezzel egy addig nem létező kategóriát teremtett meg.

A hagyomány nagykövete

Svájci óra, belga csoki vagy a francia pezsgő ezek mind az éppen említett régió hagyományaira építenek. Ezek a szókapcsolatok - amellett, hogy pozitív tulajdonságokat társítanak hozzájuk világszerte, -  megkülönböztetik az adott terméket és annak készítőjét. De a családi hagyomány és így a név is lehet megkülönböztető jellemző, mint ahogy ezt jól példázza a Zwack vagy az Auguszt család története.

Az első, aki...

Az első ember, aki a Holdra lépett vagy éppen Misty Copeland, az American Ballet Theater első afro-amerikai prímabalerinája. Remek és egyértelmű pozicionálás, hiszen ők örökre elsők maradnak. Ha azonban, nem időrendi elsőségről van szó, csak akkor kötelezd el magad emellett, ha biztos vagy abban, hogy ha nem is örökre, de hosszú időn keresztül nem fog senki beelőzni.

Centrumban az ügyfelek

Nem feltétlenül kell a saját jellemzőidet vagy hagyományaidat a stratégiád középpontjába állítanod. Azokat az embereket – vagyis a célcsoportodat – is teheted a fókuszba, akiknek a leghasznosabb lehet a tevékenységed. Jól példázza ezt az Almodóvár Futóegylet, akik azokhoz szólnak, akikben már megfogalmazodott a futás utáni vágy (még csak futni sem kell a tagsághoz).

Középpontban a missziód

Egy társadalmi ügy melletti elkötelezettséged is lehet a személyes márkád alapja. Ez lehet például a nők esélyegyenlősége vagy a fenntarthatóság, a hulladékmentes élet, Mint ahogy ez utóbbit helyezte középpontba az  Elvis&Kresse nevű márka. Természetesen ezek a példák nem fedik le a teljességet, de ahhoz pont elegendőek, hogy elindítsanak a saját megoldásod felé. Próbáld ki, mi illik hozzád a leginkább meg fogsz lepődni...

Ha tetszett a poszt csatlakozz a Personal branding közösséghez a Facebookon  vagy az Instagramon!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása