Én és én meg az Irén

Mindenkinek van egy története, amit el kell mesélnie - ismételgetik sokan. De valóban így van ez?

storytelling.png

Egy jó történet megragadja a képzeletünket, és úgy meséli el a valóságot, ahogyan arra más eszközökkel soha nem lennénk képesek. Már csak ezért is helye van a személyes márkaépítés eszköztárában. Azonban, közel sem mindegy, hogy milyen történetet, és hogyan osztunk meg másokkal.

Ugyanis, az üzleti történetmesélés, nem öncélú sztorizgatás, hanem célja van. Bemutathatja a karakterünket, a személyes értékrendünket. Megvilágíthat és megérthetővé tehet egy problémát, lelkesíthet azzal, hogy felvázol egy jövőbeli győzelmet, vagy éppen megcáfolhat egy vélekedést. Végül, de nem utolsó sorban kapcsolatot teremthet köztünk és a közönségünk között.

Egy jól megválasztott történet még véletlenül sem illusztráció, hanem a közölni kívánt gondolat szerves része. Ez természetesen csak akkor igaz, ha a megfelelő módon, helyen és időben osztod meg. Ezért most nézzük, hogy milyen szempontokat érdemes szem előtt tartanod, mielőtt megosztanál egy személyes történetet!

Óvakodj a határátlépéstől!

Elsőre sokaknak szinte lehetetlen feladatnak tűnik, hogy történeteket meséljenek. Ennek legfőbb oka, hogy úgy gondolják, nincsenek történeteik. Pedig megosztásra érdemes történetei mindenkinek vannak. Nemcsak a pozitív sikertörténetekből építkezhetünk, hanem nehéz szakmai döntésekről, buktatókról, egy-egy fájó kompromisszum megkötéséről, vagy épp arról is mesélhetünk, amikor a nulláról kellett valamit újrakezdenünk. Ez mind remek alapanyag. 

Természetesen, ez nem azt jelenti, hogy személyes történelmed minden intim történetét meg kellene osztanod az egész világgal. A fel nem dolgozott traumáid, sérelmeid nem tartoznak a nyilvánosságra. A be nem gyógyult sebek nyilvánossá tételével leginkább magadnak árthatsz. Már csak ezért is lényeges átgondolnod azt, hogy hol húzódnak a magánszférád határai.

A személyes történelmed olyan történeteit érdemes megosztanod, amelyek nem sértik ezeket a határokat és segítik a kapcsolódást másokhoz. A személyesség megfelelő mértékét nem mindig könnyű megtalálni. A dilemma feloldását támogatja, ha elgondolkozol azon, hogy vajon megosztásra javasolnád, ha a legközelebbi szeretted készülne megosztani ugyanazt a történetet.

Keresd az igazit!

Ha olyan történetet próbálsz elmesélni, amely nem hű önmagadhoz, a közönséged megérzi ezt, és elveszetheted az érdeklődésüket vagy ami még ennél is rosszabb a tiszteletüket. A történetednek tükröznie kell a személyiséged, a saját hangodon és a saját stílusodban kell elhangzania.

Tehát őszintének és önazonosnak kell lenned. A saját szemszögedből és saját tapasztalataidra alapozva kell elmesélned. Ne másolj vagy utánozz másokat! Ne túlozz vagy szépíts, és ne rejts el vagy hagyj ki lényeges információkat! Ha úgy érzed, hogy túloznod vagy szépítened kell a megosztani kívánt történeteden, akkor inkább keress másikat helyette.

A megfelelő történet kiválasztását segíti, ha világos elképzelésed van arról, hogy ki vagy, mit csinálsz és miért csinálod. Enélkül, a történeted – vagy történeteid - igen nagy valószínűséggel zavarosak és következetlenek lesznek. A közönséged nehezen fogja megérteni az üzenetedet, és ráadásul még a hitelességed is sérülhet. Alapvető, hogy a megosztott történeteid illeszkedjenek a személyes márkád jellemzőihez. 

Konfliktusok már pedig kellenek!

Egy történet azonban nem pusztán időrendben elmondott eseménysor. Gondoljunk csak a mesékre: nem azért szeretjük őket, mert van bennük sárkány, hanem azért, mert azt mondják el, hogy a sárkányokat le lehet győzni. Ha nincs konfliktus, akkor nincs történet, és ha konfliktus van, akkor annak a feloldása is szükséges mozzanat. 

A történet főhőse te vagy, és azért küzdesz, hogy másokat megments a sárkányoktól. De egy jó történethez nem is kell nekünk sárkány, igaz? Történetünk szólhat a lehetetlen legyőzéséről, a vakszerencse szerepéről, a jó és a rossz küzdelméről, kárhozatról és megváltásról, vagy éppen arról, hogy honnan indultunk és hová értünk el. Mint ahogy arról is, ha mindenki megpróbált lebeszélni a gyerekkori álmodról, de te mégis megcsináltad.

Én és én meg az Irén

Azonban, ha olyan történetet osztasz meg, amely nem releváns a közönséged, a márkád vagy a céljaid szempontjából, a történeted irreleváns és hatástalan lesz. A történetednek a közönség igényeire, problémáira, vágyaira és törekvéseire kell irányulnia. Megmutatja számukra mások miként járták végig az utat és azt hogyan léphetnek a nyomdokaikba. 

Legyen szó oktatásról, inspirációról, meggyőzésről vagy szórakoztatásról, érdemes megismerned a közönséged, amennyire csak lehet. Majd olyan történetet és olymódon megosztanod, hogy az ne csak a saját céljaidnak, hanem az ő kontextusuknak és elvárásaiknak is megfeleljen.

Ezért gondold végig, hogy a történeted miért lehet hasznos a közönségednek? Miért érdekelheti őket? Írányítsd a fókuszod a közönségedre, elvégre a személyes márka építése nem csak rólad szól.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

titkos_hi_rne_v_2.png

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása