Mit írjak magamról?

Egy rövid bemutatkozó szöveg megírása még azoknak is gondot okoz, akik egyébként könnyedén írnak. Nézzük, milyen lépések vezetnek ahhoz, hogy a végeredmény megfelelő legyen!

enmarka_36.png

Mit írjak magamról? Tapasztalataim szerint ez még azoknak is hosszas töprengést okoz, akik egyébként jól és könnyedén írnak - akár magukról is. Különösen aggasztóvá válik a helyzet, amikor folyóírásban egy-két bekezdésben kell ezt megtennünk – például az önéletrajzunk, a LinkedIn profilunk elején vagy a honlapunk bemutatkozó oldalán.

A tanácstalanság érthető, hiszen nem könnyű eldönteni mi szerepeljen ebben a néhány bekezdésben: mi kerüljön bele, és mi az, ami kimaradjon? Hogyan legyenek egyensúlyban a személyes és szakmai információk? Minket mutasson meg, de közben ne tűnjön nagyképű önfényezésnek? Nézzük, hogyan találhatod meg a választ ezekre a kérdésekre!

Mit írjak magamról? Kínzó kérdés. Nézzük, milyen lépések vezetnek a válasz megtalálásához!

Mi egy bemutatkozó szöveg célja?

Egy jó bemutatkozó szöveg rövid, tömör és egyértelműen kiderül belőle: kik vagyunk és kinek, milyen problémára kínálunk megoldást. Emellett hatásos és könnyen megjegyezhető, megmutatja azt is, hogy miben vagy más, mint a versenytársaid. Ezért, mielőtt egyetlen betűt is leírnál, a következő a kérdéseket érdemes alaposan átgondolnod:

  • Milyen problémára/élethelyzetre kínálsz megoldást?
  • Kik azok az emberek, akikhez szólni szeretnél, akiket el szeretnél érni? Ne elégedj meg azzal, hogy a korukat, a nemüket és még néhány jellemzőjüket összegyűjtöd. Minél részletesebb képed van róluk, annál könnyebb dolgod lesz a továbbiakban.
  • Mi az, ami megkülönböztet másoktól? Milyen szakmai tulajdonságaidat és képességeidet szeretnéd megmutatni? Egyáltalán, melyik polcra teszed magad?

Ez utóbbi kérdés megválaszolása talán a legnehezebb, mivel ehhez nem pusztán a szakmai múltad tényeit kell ismerned, hanem némi önismeretre is szükséged lesz. Ráadásul azzal sem árt tisztában lenned, hogy kik és milyenek a versenytársaid.  

Kezdd magaddal!

Ahogy arról már az előbbiekben szó volt, egy jó bemutatkozás megmutatja kik és milyenek vagyunk. E kérdés megválaszolásához a legtöbbször azt javasolják, hogy sorold fel vagy írd össze a tulajdonságaidat, jellemzőidet. Azonban, a listázás ez esetben nem visz közelebb a megoldáshoz. Ezért egy – tapasztalataim szerint – hatékonyabb módszert ajánlok.

A pszichológusok évtizedek óta használják az úgynevezett "húsz állítás tesztet", ami némi módosítással a bemutatkozó szöveged megírásakor is kiválóan alkalmazható. Az eredeti tesztben a ’ki vagyok én?’ kérdésre 20 különböző választ kell adnod. Ez úgy módosul, hogy pusztán a szakmai életünkre szűkítjük le, vagyis a "ki vagyok én a munkahelyemen (vagy a vállalkozásomban)?" kérdésre kell válaszként húsz állítást megfogalmaznunk.

Valószínűsítem, hogy ezen állítások között jó néhány olyan lesz, amelyek a másoktól ’független’ tulajdonságaidra vonatkoznak - ilyen például, ha úgy írod le magad, mint olyan valakit, aki okos, keményen dolgozik vagy céltudatos stb. Természetesen lesznek olyan állítások is, amelyek másokhoz kapcsolódnak - például, ha mentorként vagy vezetőként jellemzed magad.

Most nézd át újra a válaszaidat és válassz ki néhányat a ’független’ tulajdonságaid közül. Majd gondold végig, ezeket hogyan tudod átalakítani úgy, hogy másokhoz is kapcsolódjanak. Ilyenkor azt kell megfogalmaznod, hogy ezen tulajdonságaid vagy képességeid hogyan lehetnek mások segítségére.

Ezzel a gyakorlattal jobb végeredményre, egy mások számára vonzóbb bemutatkozást tudsz írni magadról annál, mintha csak a készségeidet sorolnád fel. Ha már van egy kialakult képed magadról, akkor ideje másokkal is foglalkozni. 

Nézz körül másnál is!

Ez az a pont, amikor eljött az ideje a jó példák keresésének és elemzésének. Bár az iparágadra jellemző szokások ismerete fontos, mégis azt javaslom, hogy más területen nézz körül. A cél ugyanis az egyediséged megmutatása. Ha más területen keresel jó példákat, akkor biztosan elkerülöd a másolást, hiszen mindenképp át kell fogalmaznod az olvasottakat.

  • Az elemzés során a következőket érdemes lejegyezned:
  • Milyen a számodra szimpatikus bemutatkozó nyelvezete?
  • Egyes szám első személyben vagy egyes szám harmadik személyben ír magáról a szerző?
  • Hivatalos vagy inkább informális stílusban fogalmazott?
  • Milyen hosszan vagy éppen milyen röviden fogalmazott?
  • Mi az, ami kifejtésre került és mi az, amit éppen csak említett?

Nézz jó példákat és elemezd őket, javasoltam az előbbiekben, de ez nem jelenti azt, hogy a kevésbé pozitívokat hagyd teljesen figyelmen kívül. Azt is érdemes feljegyezned, mi az, ami bosszant, untat vagy éppen rossz érzéssel tölt el olvasóként. Ez hozzásegít ahhoz, hogy a leggyakoribb csapdákat elkerüld.

Csak írj!  

Ez az a helyzet, amikor minden készen áll, hogy valójában írj. Ne gondolkozz túl sokat, csak kezdj el írni. Azzal a tudattal, hogy még úgy is szerkeszteni és többször  fogod újraírni az első verziót. Azzal se foglalkozz, hogy minden nem fér bele ebbe a néhány bekezdésbe. De ez nem is baj, hiszen a cél még véletlenül sem az önéletrajzod szöveges reprodukálása.

A cél, hogy megmutasd, miért érdemes veled dolgozni, téged választani. Ehhez használhatsz egy személyes történetet vagy csupán egy rövid összegzést a legfontosabb eredményeidről. Nem kell tökéletes mindentudónak beállítani magad, de ne rejtsd el a legfontosabb eredményeidet sem.

Persze az őszinteségről se feledkezz meg. Az igazságot írd, és ha valamit nehéz kifejezni írásban, gondold végig, hogyan magyaráznád el személyesen. Az iparági zsargont is hagyd inkább másra. Törekedj arra, hogy olyan szavakat használj írásban is, mint ahogy egyébként is beszélnél magadról.

Szólj a nagyinak!

Megírtad a bemutatkozásod, de bármennyire is szeretnéd, még nem dőlhetsz hátra elégedetten. Első lépésként ellenőrizd, hogy a leírtakból valóban kiderül-e: miért jó veled dolgozni, téged választani? mi különböztet meg a konkurenciától? valóban hihető és érthető a szöveg? Ha bármelyik kérdésre nem a válasz, akkor fogalmazd át a leírtakat.

Örök érvényű igazság, hogy egy idő után mindenki vak a saját szövegére. Ezért fontos, hogy hangosan is felolvasd a profilodon szereplő szövegeket. Így könnyen kiszúrhatod a pontatlanságokat, a szóismétléseket, illetve azt is, ha esetleg valami kissé zavarosra sikerült.

Ha úgy véled, hogy elfogadható minőségű a téged bemutató szöveg, akkor itt az idő a nagyi-teszt bevetésére. Kérj meg egy kívülállót, olvassa el, majd mondja el, hogy mit értett meg belőle. Alapesetben egy nagymamát vagy tizenévest szoktam javasolni, hiszen, ha ők megértik, akkor valószínűleg mások is érteni fogják a leírt mondataidat.

Végül, azt se felejtsd el, a bemutatkozásod soha nincs készen. Hiszen a helyzetek is változnak, amiben és ahol használod. Nem mindegy, hogy milyen környezetben, milyen céllal kell bemutatnod magad. Így minden alkalommal érdemes átgondolni, hogyan tedd ezt.

Ha tetszett a poszt csatlakozz a Personal branding közösséghez a Facebookon  vagy az Instagramon!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása