Fedezd fel a történeted!

„A márka egy történet…első a történet, második a márka” - vallja Tom Peters a personal branding atyja. De hogyan fedezzük fel a történetünket?

sztori.png

Sokan vélekednek úgy, hogy a személyes márkaépítés egy tökéletesre retusált és agyonfilterezett kép kialakítását jelenti. De ennek az elképzelésnek semmi köze a valósághoz, a személyes márkaépítés még véletlenül sem egyenlő a hamis önfényezéssel. Valójában nem az önmagáért való hírnév, hanem a szelektív hírnév kialakítását és fenntartását szolgálja. 

A személyes márkád építése olyan hírnév kialakítását jelenti, amelynél az ismertség és az elismertség kéz a kézben jár. Egész egyszerűen fogalmazva a cél az, hogy valós tulajdonságaidat, tudásodat és értékeidet, azok az emberek ismerjék meg, akik a szakmai érvényesülésedet támogathatják.

A személyes márkád nem kitalálni, hanem megtalálni kell

A személyes márkád nem pusztán a csomagolástól, hanem a minőségtől lesz az, ami: a szakmai tudásodtól, teljesítményedtől és azoktól az értékektől, amiket képviselsz. Ezért a személyes márkád nem egyenlő a közösségi oldalakon kialakított képpel, ennél jóval többet jelent.  A tetteid, minden egyes leírt mondatod és szóbeli megnyilvánulásod alakítja. Így az is, hogy milyen történeteket mesélsz magadról.

Akár vállalkozó vagy, akár álláskereső vagy egy új ötlet szószólója a cél az, hogy megkülönböztesd magad másoktól, miközben hitelesen és önazonosan képviseled magad. Ehhez olyan történeteket kell mesélned, amelyek közvetítik az értékeidet, meggyőződéseidet, megmutatják erősségeidet és céljaidat. Ezeknek a történeteknek a megtalálása azonban nem éppen egyszerű feladat. Nézzük, hogyan érdemes hozzákezdeni ehhez!

Fedezd fel a történeted!

A leggyakoribb hiba önmaguk bemutatásakor, ha pusztán erősségeink és a szakértelmünket alátámasztó tények felsorolására szorítkozunk. Valljuk be, ez nem túl érdekfeszítő. Ráadásul a kapcsolódást és a megjegyezhetőséget sem támogatja. Gondoljunk csak bele! Egy dolog, ha valaki azt mondja, hogy rugalmas és alkalmazkodó képes. De milyen más, ha azokat az élettapasztalatait osztja meg, amelyek az alkalmazkodóképességét alakították. A különbséggel mindannyian tisztában vagyunk, de amikor ránk kerül a sor erről valahogy megfeledkezünk.

Épp ezért erősségeink listázása helyett érdemesebb számba vennünk milyen helyzetek megoldása nem okoz problémát számunkra, mikor érezzük vagy éreztük elemünkbe magunkat. Idézzük fel azokat a pillanatokat is, amikor rácsodálkoztunk: a számunkra egyszerűnek és kézenfekvőnek tűnő megoldás, másnak megoldhatatlan akadályt jelentett. Emellett, másokat is érdemes kifaggatnunk ezekről a helyzetekről, hiszen mindannyiunknak vannak vakfoltjaink, ha saját tulajdonságainkról van szó. Ezáltal olyan jellemzőink is felszínre kerülhetnek, melyek előttünk rejtve vannak és valóban megmutatják csak ránk jellemző, egyedi vonásainkat.

Húzd meg a határokat!

Kényelmetlen érzés lehet az a mennyiségű és mélységű önismeret, amit az egyedi történetek felfedezése igényel. De ez a folyamat része, hiszen egyediségünk felfedezéséhez elengedhetetlen, hogy beleássuk magunkat személyes történelmünkbe. Természetesen, ez nem azt jelenti, hogy személyes történelmed minden intim részletét meg kellene osztanod az egész világgal. Fontos, hogy azt is meghatározd: hol húzódnak a magánszférád határai.

A  személyes történelmed olyan elemeit érdemes kiemelned, amelyek nem sértik ezeket a határokat, de segítik a kapcsolódást másokhoz. Ehhez pedig nemcsak az erősségeidet, hanem sebezhetőséged is vállalnod kell, hiszen a rólad kialakuló kép csak így lehet teljes és hiteles. Azonban, a megfelelő mértéket, az alul- és túlbeszélés közötti egyensúlyt nem mindig könnyű megtalálni, ezért is olyan fontos a felkészülés.

Legyen forgatókönyved!

Ha összegyűjtötted és kidolgoztad a történeteidet a következő lépés az, hogy megtanuld hogyan tudod ezeket beleszőni egy beszélgetésbe. Állásinterjún, egy kapcsolatépítő rendezvényen, vagy bármely más olyan helyzetben, ahol fontos, hogy mások többet tudjanak meg rólad a nevednél. Ehhez az kell, hogy előre átgondold milyen szituációkban, hogyan fogod a történeteidet elmesélni. Ez a megközelítés ahhoz hasonlatos, mint amikor egy újságíró felkészül egy interjúra vagy egy kerekasztal beszélgetés vezetésére.

Ugyanis, az igazán profik nem csak a főbb pontokat, a beszélgetés dinamikáját gondolják végig, hanem azt is milyen történeteket fognak megosztani és a másik felet hogyan fogják történetük megosztására késztetni. Hiszen a történetmesélés az ember alap beállítottsága, történeteken keresztül kapcsolódunk a legkönnyebben egymáshoz és emellett a legerőteljesebb eszköz az információk átadásához. Ezzel mindannyian tisztában vagyunk, de sajnos erről hajlamosak vagyunk megfeledkezni, ezért időnként nem árt erre emlékeztetni magunkat.

Ha tetszett a poszt csatlakozz a Personal branding közösséghez a Facebookon  vagy az Instagramon!

Kép: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása