Merj nemet mondani!

Nemet mondani nem mindig könnyű és sokan nem is szeretik ezt tenni. De ha a személyes márkád építed, akkor érdemes szokásoddá tenned.

laszlomoni.png

Ahogy mondani szokták: dönteni tudni kell! A nemet mondás is egy döntés. Egy olyan döntés, mely hatással van arra, mennyire lesz erős az énmárkád. Elsőként nézzük, mi a szerepe a nemet mondásnak a személyes márkád építésekor!

Kivel szerepelsz egy mondatban?

Nemet mondani csak az tud, aki tisztában van azzal, hogy mit akar és mit képvisel. Ezért pontosan tudja azt is, mi az, amit nem akar és mi az, amihez nem adja a nevét. Ráadásul, az erős márkák nem száz különböző dologról ismertek, hanem egyetlen egyről. Ez az egyetlen dolog vagy érzet minden tevékenységükben és megnyilvánulásukban tetten érhető.  

Az elutasított lehetőségek sora - vagyis az, hogy mire mondunk nemet –is alakítja a rólunk másokban kialakuló képet. Nem mindegy, hogy kivel szerepelsz egy mondatban, mihez adod a neved, milyen ügyfelekkel dolgozol, milyen eseményen veszel részt vagy épp maradsz távol. Ezek az apró nüanszok mind árnyalják a másokban rólad kialakuló képet: tükrözhetik az értékrendedet és a minőségről alkotott felfogásodat is.

Emellett, arról sem érdemes megfeledkezni, hogy a teljesítmény és a minőség elengedhetetlen egy erős személyes márka kialakulásához. Ha mindent elvállalsz, mindenre igent mondasz, akkor szétforgácsolódnak az energiáid és sérülhet a minőség alapelve. Ezért sem mindegy, hogy minden adódó lehetőséget és feladatot elvégzel vagy a valóban fontos dolgokat valósítod meg a lehető legjobb minőségben. 

Az is igaz, hogy sokkal könnyebb igent mondani, mint nemet. Hiszen az előbbit nem kell indokolni vagy megmagyarázni. Ugyanakkor, gyakrabban bánjuk meg elhamarkodott igenjeiket, mint az elutasítást. A kérdés már csak az hogyan csökkenthetjük a megbánás lehetőségét?

Mikor mondjunk nemet?

A döntést és adott esetben a nemleges válasz kimondását is megkönnyíti, ha már előre felkészülsz ezekre a helyzetekre. Ha tisztázod a prioritásaidat - azon túl, hogy rengeteg időt megspórolhatsz magadnak -, következetesebb is leszel és nem ad-hoc döntések születnek, melyek károsíthatják a személyes márkád. De, hogy ne csak általánosságban beszéljek, nézzük azokat a szempontokat, amik segítségedre lehetnek a döntésben!

1. Valóban képes vagy az ígéreted megtartani?

Ahogy mondani szokták, ’a márka nem más, mint beteljesített ígéret’. A kihívások jók, a komfortzóna elhagyása gyakran a fejlődés kulcsa. De fontos megkülönböztetni a kihívást a lehetetlentől. Triviális, mégis gyakran megfeledkezünk arról, hogy ezekben a szituációkban a személyes tapasztalatok a legmeghatározóbbak. Ezért, ha tisztában vagy azzal, hogy nem tudod időre és a megfelelő minőségben teljesíteni az adott feladatot inkább mondj nemet. 

2. Hosszabb távon is megéri?

A konyha egykori szabadszájú és igen szókimondó fenegyereke, Anthony Bourdain szavai nemcsak a főzés, hanem a nemet mondás kapcsán is megfontolandóak:

"Ami rövid távon előnyös egyáltalán nem biztos, hogy hosszútávon is az... Tegyük fel, hogy valaki egy millió dollárt kínál, hogy egy hasmenés elleni gyógyszert népszerűsíts. Nos, ez egy csomó pénz rövid távon, de mindig te leszel a hasmenéses fickó. Ez életfogytig elkísér. "

Ez a szempont akkor is fontos, amikor az üzleti partnereidről, az ügyfeleidről vagy éppen egy feladat elvállalásáról kell döntened. A lényeg, gondold át és válogass! Ne csak a rövidtávú haszon maximalizálásra törekedj: a személyes márkaépítés nem egy egyéjszakás kaland, hanem hosszabb távú elköteleződés.

3. Miről kell lemondanod?

Ha valamit éppen csinálsz, akkor ez azt is jelenti, hogy millió más dolgot éppen nem teszel. Ez alapvetés mégis hajlamosak vagyunk megfeledkezni erről. Ezért is történik meg rendszeresen az, hogy ha érkezik egy váratlan kérés vagy lehetőség, akkor is  elmerengünk rajta, ha szembe megy a prioritásainkkal. Ilyen esetekben érdemes feltenni a kérdést magadnak: miről kell majd lemondanod, ha a felkérést elfogadod?

Hogyan mondjunk nemet?

Tegyük fel, a fentebbi szempontok megfontolása után arra jutottál, hogy el kell utasítanod az adott lehetőséget. A döntés tehát megszületett, már csak az a kérdés, hogyan mondj nemet. Öt lehetséges megoldást ajánlok, amellyel elkerülheted a zökkenőket és az esetek döntő többségében beválik.

1. Egyszerűen: nem

Gyakran azért esik nehezünkre nemet mondani, mert tartunk attól, hogy ezzel megbántjuk a másikat. Ezért időnként - vagy éppen gyakrabban - bocsánatkérést is csatolunk a nemhez. Azt gondolva, hogy így nemcsak nekünk, hanem a másik félnek is könnyebb lesz a nemleges válasz elfogadása. De a kutatások alapján úgy tűnik, hogy ez nem éppen célravezető stratégia. Ezért a bocsánatkérést és a sajnálkozást érdemesebb elhagyni.

2. Kérj időt!

Vannak esetek, amikor jobb nem azonnal választ adni vagy éppen nem állsz készen a nem kimondására. Ilyenkor érdemes időt kérni azzal, hogy meg kell nézned a naptárad, egyeztetned kell másokkal, vagy egész egyszerűen kijelenteni: időre van szükséged a döntéshez. A mondat végén pedig semmiképp se legyen kérdőjel.

3. Ha x, akkor nem y!

Ha pedig úgy érzed, hogy egy egyszerű nem, csak fokozná a feszültséget, akkor mutass rá az okokra: „Ha most elvállalom ezt az előadást, akkor nem jut elég időm az ügyfeleimre.” Természetesen a példa helyére, gyakorlatilag bármi behelyettesíthető, ami megmutatja a döntésed hátterét és indokolttá teszi a nemet mondást. Így a másik fél is tudatában lesz annak, hogy nem a személyét utasítod vissza.

4. Adj tanácsot!

Nem egy rendkívüli szituáció, hogy olyan kérdés érkezik hozzánk, amely csak lazán kapcsolódik a szakmai területünkhöz és bár némi sejtésünk van a lehetséges irányokról, de felelősen nem tudjuk elvállalni a feladatot. Azonban mégis szeretnénk valamilyen módon segíteni. Ilyenkor sokat jelenthet, ha az elutasítás mellé néhány javaslatot is fűzünk, merre érdemes elindulni, hol lehet az adott probléma megoldásának utána nézni.

5. Személyeskedj!

Az sem ritka eset, hogy személy szerint nem tudunk segíteni, de ismerünk valakit, aki remekül megoldaná a helyzetet. Tapasztalataim szerint ez az egyik leghatékonyabb megoldás. Ráadásul, mind a két fél emlékezetében maradandó pozitív emlékeket hagyhat rólad. Azonban, nem mindegy, ezt hogyan teszed. Mielőtt két embert összekötnél, győződj meg arról, hogy van-e erre fogadókészség mind a két fél részéről.

Ha tetszett a poszt csatlakozz a Personal branding közösséghez a Facebookon  vagy az Instagramon!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása