Térj el az átlagostól!

Különbözni tudni kell! - ezzel mindenki tisztában van. A kérdés már csak az, hogyan találd meg azt a pontot, ahol eltérsz az átlagostól.

e_nma_rka_9.png

“Egy olyan világban, ahol túl nagy a választék és túl kevés az idő, nyilvánvaló reakciónk, hogy csak szimplán semmibe vesszük az átlagos cuccokat.”– mantrázza Seth Godin marketing guru évek óta. És milyen igaza van! Godin tételét az énmárkád építésekor sem árt szem előtt tartanunk. Hiszen a személyes márkaépítés egyik legfontosabb kérdése: hogyan térj el az átlagostól, vagyis hogyan különböztesd meg magad?

 A bőség zavara

A praktikus kérdések megválaszolása előtt, tegyünk egy kis kitérőt a pszichológia tudományának világába! A vezetőnk pedig nem más lesz, mint Barry Schwartz, a Swarthmore College professzora. Schwartz professzor ugyanis több mint két évtizede kutatja azt, hogy hogyan hozunk döntéseket. A Választás paradoxona című könyvében meggyőzően bizonyítja, hogy az emberek nem boldogabbak, hanem frusztráltabbak lesznek attól, ha túl sok lehetőség közül kell választaniuk.

Ugyanis, ha túl sok választási lehetőség áll rendelkezésünkre, akkor csak nagy erőfeszítés árán vagyunk képesek dönteni a rendelkezésre álló alternatívák között. Mint ahogy az is előfordulhat, hogy a túl sok opció miatt a döntés meg sem születik. És, hogy miért fontos ez az énmárkád építése során?

Sokan azt hiszik, hogy a sikeresség kulcsa abban rejlik, ha minél több dolgot kínálnak. Ha azt kommunikálják, mindenhez (is) értenek – például: szövegíró-grafikus-közösségi média szakértő-tartalommarketing szakember -, de ezzel csak megnehezítik a lehetséges ügyfelek dolgát. Ez éppúgy igaz a példaként említett foglalkozási címkékre, mint az általad kínált szolgáltatások esetében is.

A lényeg, hogy szabadulj meg attól, hogy mindenhez értesz egy kicsit! Ezzel nemcsak az ügyfelek, hanem a saját dolgod is megkönnyíted. A kérdés már csak az, hogy hogyan szelektálj?

Kezdj a láthatatlannal!

A legtöbben ilyenkor a külső jegyek felől közelítenek a kérdés megválaszolásához. A saját vagy éppen a vállalkozásuk megjelenésével foglalkoznak. A öltözékükkel, a logójuk színével vagy a honlapjuk designjával. Majd szomorúan veszik tudomásul, hogy mennyi időt, pénzt és energiát megspórolhattak volna, ha inkább nem hagyják ki az alapozó lépéseket. 

A külsőségek azonban könnyen lemásolhatóak, de ennél is nagyobb problémát okoz az, ha nem tudod, hogy mit szeretnél megmutatni milyen problémára kínálsz megoldást, miért érdemes hozzád fordulni, illetve kik azok, akiket szeretnél megszólítani. Éppen ezért mielőtt elrohannál egy grafikushoz, hogy megterveztesd a logód, névjegyed és a honlapod vagy szélsebesen időpontot foglalnál egy stylisthoz a megjelenésed frissítése végett, ezeket az alapkérdéseket érdemes alaposan átgondolnod. Ne feledd a csomagolás, csak az alapozás után jöhet!

Válogass!

Ha az alapkérdésekre megvannak a válaszaid, akkor jöhet az egyszerűsítés, vagyis a megkülönböztető jegyek kiválasztása. Persze az egyszerűnek hangzik, de a gyakorlati megvalósítás már annál nehezebb. Nem egyszerű eldönteni, hogy mire helyezd a hangsúlyt, hogyan válaszd ki a számodra legoptimálisabb verziót a lehetséges opciók között. Hiszen számos megközelítés létezik.

Kiindulhatsz abból, hogy mi az a feladat vagy probléma, amit a saját területeden belül a legjobban szeretsz. Ez esetben az a kérdés, hogy mikor érzed magad leginkább az elemedben, vagyis ki kell tapasztalnod, hogy a saját szakmai területeden belül mi az, amit a legjobban szeretsz, milyen problémák megoldása okoz szakmai elégedettséget számodra. Mint ahogy az is lehet a választás alapja, hogy milyen típusú feladatok vagy ügyfelek találnak meg a leggyakrabban.

Egyik gyakori hiba ilyenkor pusztán a kiemelkedő szakmai minőség hangsúlyozása. Azonban, a jó minőség, a szakmai tudás alap ezért ennek hangsúlyozása önmagában még nem fog megkülönböztetni a versenytársaidtól. A cikornyás jelzők helyett, célravezetőbb a szakmai minőségeidet a tudásod megosztásával vagy éppen fejlődési utad bemutatásával megmutatnod.

Mixelj! 

És persze az eddig említett megközelítéseket vegyítheted is. Ilyenkor az a kérdés, hogyan kínáljunk valami olyat, amely nem csupán nekünk, de ügyfeleinknek is értékes. Hiszen az énmárkaépítés, nem az egónk fényezéséről szól, még véletlenül sem öncélú nyomulás. A cél az, hogy valami olyat csináljunk – és ezt mutassuk meg a világnak -, ami valóban számít. A kérdés az, hogyan jelölhetjük ki azt az irányt, amitől esetleg időnként eltérünk, de ezzel együtt is, igazodási pontként szolgálhat számunkra?

Ez nem könnyű feladat, ugyanakkor megéri a fáradtságot. Ha egyszer már meghatároztad ezt az igazodási pontot, az az eddig ismertetett előnyökön túl, rendkívül erős és hosszú távú motivációt is jelenthet. De hogyan találhatod meg ezt az irányt? Az egyik lehetséges mód az, ha a következő kérdéseket alaposan átgondolod:

  • Mennyiben és miben viszi előbbre a világot a tevékenységed?
  • Miben vagy kivételesen tehetséges és rátermett?
  • Mit képviselsz akkor, amikor a legjobb formádat nyújtod?
  • Milyenné, mivé szeretnél válni a jövőben?

A kérdések látszólag egyszerűek, ezért nagy a kísértés, hogy gyorsan átszaladj rajtuk. De ahhoz, hogy megtaláld a valódi válaszaidat érdemes mások véleményét is megismerned. Hiszen magunkat, saját képességeinket hajlamosak vagyunk rózsaszín szemüvegen keresztül szemlélni.  Gyakran megesik, hogy a valódi válaszok megtalálása, hosszabb ideig is eltart, napokba, hetekbe vagy akár hónapokba telik. Azonban megéri a saját tempódban haladni és tényleg átgondolnod ezeket a kérdéseket, hiszen a személyes márkaépítés mindenkire  egyaránt érvényes receptje amúgy sem létezik.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Kép: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása