Énmárkaépítés rendkívüli időkben
Néhány szempont és tanács, amit kívánatos megfontolnod, hogy ne döntsd romba az énmárkád a karantén ideje alatt sem.
Stratégiázz!
Ha túl vagy a válságértekezleten, meghoztad a szükséges döntéseket és az önkéntes házi karanténban azon gondolkozol, hogy a bizonytalan hosszúságú járvány ideje alatt mit csinálj, akkor azt javaslom, kezdj el felkészülni az újraindulásra. Hiszen a helyzet nem fog örökké tartani. Ha már most készülsz erre akkor az újraindulás nehézségeivel is könnyebben fogsz megküzdeni.
Gondold át, hogyan tudod az énmárkádat megerősíteni, a követőidet elkötelezettségét vagy számát növelni és azt is, hogy ez milyen lépéseket igényel. Nagyobb aktivítást? Új tartalmakat vagy más formátumú kommunikációt? Más kommunikációs csatornákon való megjelenést? Ha pedig eddig nem építetted az énmárkád, elképzelhető, hogy ennek most jött el az ideje, mint ahogy az is lehetséges nem a személyes márkaépítés a te megoldásod.
Figyelj a márkaértékeidre!
Egy dolog biztos, ez pedig a változás – a népi bölcsesség igazságát most nap, mint nap megtapasztaljuk. A változások pedig éppúgy hatással vannak a mindennapokra, a munkánkra, mint ahogy a személyes vagy céges márkánk sem kivétel ezalól. Ezért különösen fontos, hogy felmérd és tudatosítsd – elsőként magad számára -, hogy milyen értékeket képviselsz és milyen szerepet tölt be a márkád az emberek, a közönséged életében illetve ez a szerep hogyan változott a közel múltban, illetve hogyan változhat meg a jövőben.
Emellett, a példamutatásról fontosságáról sem érdemes megfeledkezned. Mindegy, hogy ezren, tízezren vagy százezren követnek és tisztelnek meg a figyelmükkel ez felelősséggel jár. Minél erősebb az énmárkád – és ez nem feltétlenül a követőid számától függ - annál nagyobb a valószínűsége, hogy a követőid iránytűként tekintenek a tetteidre. Mint ahogy a márkádért, a vállalkozásodért felelős vagy, úgy a közönségedért is.
„Csak tiszta forrásból...”
A dolgok gyorsan, napról-napra változnak, ami tegnap jó üzenetnek tűnt, lehet, hogy ma már nem az.Kövesd figyelemmel a híreket, tájékozodj és még a szokottnál is jobban figyelj minden megnyilvánulásodra. És ne feledd: néha jobb megoldás hallgatni, mint megszólalni.
Különösen fontos, hogy hiteles forrásokból tájékozodj, mivel úgy tűnik, a vírusnál már csak az álhírek terjednek gyorsabban. A hiteles és hitelesnek tűnő információk megkülönböztetése persze nem feltétlenül egyszerű, azonban nem is lehetetlen. Keress hivatkozásokat, ellenőrizd a forrás megbízhatóságát és győzödj meg hitelességéről, ha a forrás nincs nevesítve gyanakodj (az “egy olasz orvos azt írta” nem tekinthető nevesítésnek)!
Ügyelj a hangnemre!
Ahogy Stepehen Hawking egykor felhívta rá a figyelmünket “Az intelligencia a változáshoz való alkalmazkodás képessége.” Erről nemcsak a márkaüzenetek megválasztásakor, hanem a hangnem és stílus esetében sem érdemes megfeledkezned. Lehet, hogy jelenleg nem a szúrós, szarkasztikus és ítélkező hangnem a legmegfelelőbb, talán akkor is megfontolandó a szarkazmus csökkentése, ha eddig ez volt a meghatározó stílusod.
A szokásosnál gondosabban mérlegeld, hogy milyen tartalmakat osztasz meg, milyen hangnemet használsz, milyen stílusban kommentálod mások megosztásait. A kialakult helyzetre mindenkinek más és más az érzelmi reakciója. Nem tudhatod, hogy például az általad túlzottnak ítélt félelmének a hátterében mi áll. Lehet, hogy az idős szüleiért avagy a családja megélhetéséért aggódik. Még, ha van is véleményed, ezt igyekezz empátiával megfogalmazni.
Figyelj a közösségedre!
Most a saját és szeretteinek érdekében, mindenkinek érdemesebb otthon maradnia, ez a szokatlan állapot valószínűsíthetően viselkedésbeli változásokkal is jár. Mint ahogy az igények és a kapcsolódás módjában, a kommunikációban is erre lehet számítani. Ebben a rendkívüli helyzetben különösen fontos, hogy ténylegesen meghallgasd, meghalld és megértsd az ügyfeleid aggályait, aggodalmait, igényeit és a lehető legtürelmesebben reagálj ezekre.
A jelenlegi helyzetben nem a rövidtávú, azonnali haszonmaximalizálás a célravezető. Fontosabb, hogy értéket adj a közönségednek. Írj cikket, készíts videót, de régebbi tartalmaidat is átdolgozhatod. A közönség igényeinek ismeretében a témáidat is bővítheted – például könyvek, zenéket ajánlhatsz, ha ezt eddig nem tetted. Azonban arra figyelj, hogy a közönséged igényei és a márkaértékeid között harmónia legyen.
Pozitív történetek
Társas lények vagyunk, minket embereket úgy huzaloztak, hogy keressük a másokhoz való kapcsolódás lehetőségét. Miközben a fizikai távolságtartást szolgáló intézkedések a védelmünket szolgálják, ezek jelentős érzelmi és társadalomlélektani megpróbáltatások elé is állítanak bennünket. A közösséghez való kapcsolódás, a virtuálisan együtt töltött pillanatok, a jó történetek ilyenkor nagyobb jelentősségre tesznek szert. Gondoljunk csak az olaszok esti erkély-koncertjeinek pillanataira!
A jelenlegi helyzet ellenére jó dolgok is történnek körülöttünk. Ezért érdemes ezekre is figyelned és átgondolnod: Vannak-e olyan megosztható pozitív események és történetek, amelyek tudják feledtetni vagy legalább el tudják terelni néhány pillanatra a követőid figyelmét a jelenlegi helyzetről? Van-e olyan pozitív kezdeményezés, amelyről beszélni vagy írni tudsz? Össze tudod-e még jobban kovácsolni a közösségedet?
Ha hasznosnak találtad az írást, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez, klikk ide!