Linkedin alapozó 7 lépésben

Manapság már senki sem vitatja, hogy a Linkedin fontos fontos közösségi hálózat. Mégis kevesen használják jól. Nézzük, mire érdemes figyelned!

7.png

A statisztikák szerint ma már több, mint egymillió fölött jár a Linkedin magyar felhasználóinak száma vagyis minden tizedik honfitársunk jelen van ezen a felületen. A növekedés érzékeléséhez persze még csak a statisztikákat sem kell ismerned, mivel szabad szemmel is jól láthatóan egyre többen igyekeznek a felület adta lehetőségeket kihasználni. Lehet, hogy csak fontolgatod ezt a lehetőséget vagy már az aktívak táborába tartozol - bármelyik is igaz rád - az alapokat érdemes megismerned vagy éppen átismételned.

1. Első lépések

Az énmárkaépítés első szabálya: különböztesd meg magad! Hiszen egy erős márka, azonnal felismerhető, azonosítható. Erről az alapszabályról akkor sem érdemes megfeledkezned, amikor a Linkedin profilodról van szó. A Linkedin profilok gyakran elképesztően hasonlóak, hiszen ugyanolyan a szerkezetük és ezért korlátozott a mozgástér. De azért van mozgástér. A lehetőségek kihasználása érdekében pedig érdemes stratégikusan gondolkoznod.

Sokan a profilképük kiválasztásával kezdik, hiszen ez az egyik leglátványosabb elem. Azonban azt javaslom, hogy ezt a lépést hagyd későbbre, ehelyett inkább haladj belülről, kifelé. Mielőtt kitöltenéd a profilod vagy egyetlen betűt is közzétenné érdemes átgondolnod, hogy mit is szeretnél elérni.Mi a célod vagyis mit remélsz a Linkedin jelenlétedtől? A személyes márkád építenéd, új ügyfelekre, kapcsolatokra vágysz? A sort még sokáig folytathanám, a lényeg az, hogy legyen elképzelésed a célról, hiszen ez jelöli ki az irányokat.

2.png

A cél tisztázása után néhány percet arra sem árt szánnod, hogy a saját jellemzőidet átgondold. Milyen szakmai tulajdonságaidat és képességeidet szeretnéd megmutatni? Mi az, ami megkülönböztet másoktól? Egyáltalán melyik polcra teszed magad? Ez az a lépés, ahol fontos szerep jut az önismeretednek. Ha már van egy kialakult képed magadról vagy a cégedről, akkor ideje a közönséggel is foglalkozni. 

Kik azok az emberek, akikhez szólni szeretnél, akiket el szeretnél érni? Ne elégedj meg azzal, hogy a korukat, a nemüket és még néhány jellemzőjüket összegyűjtöd. Minél részletesebb képed van róluk, annál könnyebb dolgod lesz a továbbiakban. Majd jöhet a felderítés vagyis nézz körül mások milyen profil- és háttérképet használnak, hogyan mutatják be magukat, milyen tartalmakat posztolnak. Természetszerűleg az eltérés és nem a koppintás a cél. Ha ezekre a kérdésekre megvannak a válaszaid, akkor jöhet a profilod kitöltése. Nézzük a lépéseket!

2. Ne légy képtelen!

Az „egy kép többet mond ezer szónál” igazságával sokan tisztában vannak és hangoztatják is, hogy a vizualitás mennyire fontos napjainkban. Mégis erről valahogy megfeledkeznek, amikor a Linkedin profiljukról van szó. Pedig, ha van profilképed, akkor ez önmagában meghétszerezi annak esélyét, hogy mások a profilodra kattintsanak. Természetesen nem mindegy, hogy milyen a rólad készült fotó.

Legyen jó minőségű, portré. Az egész alakos képek nem erre a felületre valóak, mint ahogy a nyaraláson készült vagy egy csoportképből kivágott kocka sem megfelelő. Azonban, a másik végletet is jobb elkerülni, amikor a professzionalizmus jegyében az elkészült profilkép köszönő viszonyban sincs a valósággal, a művi beállítás és túltolt retusálás miatt. Lehetőség szerint mind a két végletet kerüljük el, hiszen a cél az, hogy a profilképed hasonlítson rád vagyis felismerhető legyél egy személyes találkozás alkalmával.

3.png

3. Képhez a keret

A Linkedin profilod egyik legfontosabb része a neved az összefoglaló (summary) leírás. Ez az a hely, ahol megoszthatod a sztoridat, formai kötöttségek nélkül. Ennek a résznek két feladata van. Egyfelől, megválaszolni azt a kérdést, miért érdemes veled dolgozni, téged választani. Másfelől, keretet ad a későbbiekben felsorolt szakmai tapasztalataid értelmezéséhez. Röviden fogalmazva: itt a helye annak, hogy megmutasd miben különbözöl a versenytársaidtól.

Ez az a hely, ahol összegezheted a szakmai előzményeidet, vagy belefoglalhatsz olyan a karriered szempontjából lényeges dolgokat, amelyek a szakmai tapasztalatok közé nem illeszkednek. Ez a szekció valójában egy rövid szakmai bemutatkozás. Azonban még véletlenül sem az önéletrajzod tömörített változata. Ha nem tudod, hogyan kezdj az összegzés megírásához, itt találsz segítséget.

Ha az összegzés a ‘keret’, akkor a szakmai tapasztalaid tekinthetőek a ‘képnek’. A szikár tények fontosak - vagyis melyik cégnél, milyen poziciót töltöttél be, de emellett, szánj néhány karaktert arra is, hogy bemutasd a szakmai múltad legfontosabb eredményeit. Nem feltétlenül kell a mindenség felsorolására törekedned, azonban azokat a projekteket semmiképp se hagyd ki, amelyek megmutatják az erősségeidet.

6.png

4. Tesztelj!

Megírtad az összegzést és bemutattad a teljesítményed, de bármennyire is szeretnéd, még nem dőlhetsz hátra elégedetten. Első lépésként ellenőrizd, hogy a leírtakból kiderül-e: miért jó veled dolgozni, téged választani? mi különböztet meg a konkurenciától? valóban hihető az, ami a profilodon szerepel? Ha bármelyik kérdésre nem a válasz, akkor fogalmazd át a leírtakat.

Ha pedig mindenre igen a válasz, akkor itt az idő aa nagyi-teszt bevetésére. Kérj meg egy kivülállót, olvassa el a bemutatkozó szövegedet. Alapesetben egy nagymamát vagy tizenévest szoktam javasolni, hiszen ha ők megértik - és egy lendülettel végig tudják olvasni -, akkor valószínűleg az olvasóid is érteni fogják a leírt mondataidat.

Örök érvényű igazság, hogy egy idő után mindenki vak a saját szövegére. Ezért fontos, hogy hangosan is felolvasd a profilodon szereplő szövegeket. Így könnyen kiszúrhatod a pontatlanságokat, a szóismétléseket, illetve azt is, ha esetleg valami kissé zavarosra sikerült.

4.png

5. Néhány apróság

Tapasztalataim szerint, sokaknak gondot okoz, hogy mit írjanak a nevük alá. Talán épp azért, mert tisztában vannak azzal, hogy ez az a rész, ami meglehetősen gyakran mások számára is látható. Távgyógyászatban nehéz megmondani, hogy mi kerüljön ide (azt talán egy fokkal könnyebb, hogy mi az, amit semmiképp se). De ökölszabályként megteszi, akkor megfelelő a megnevezés, ha az olvasónak nem kell elméláznia azon, hogy valójában, mivel is foglalkozol, milyen problémákra kínálsz megoldást. 

A valóban professzionális benyomás érdekében az sem haszontalan, ha személyre szabod a profilod nyilvános linkjét. És persze annak érdekében is, hogy könnyebb legyen máshol megosztanod ezt (például az önéletrajzodba, más közösségi oldalakon vagy a névjegykártyádon). Ha nem tudod, hogyan lehet ezt megváltoztatni, akkor itt a link, csak kattints át és kövesd a leírást.

Ahogy mondani szokták az ördög a részletekben rejlik, épp ezért bár apróságnak tűnhet a háttérképre sem árt némi figyelmet fordítanod. Ez jó felület arra, hogy kiemeld a legfontosabb üzeneted vagy éppen egy fontos részletre irányítsd a szemlélődők figyelmét. Használhatod például a személyes márkádhoz kapcsolódó színeket, megjelenítheted a legfontosabb referenciáidat vagy éppen a szakmai életed egy olyan mozzanatát, ami büszkeséggel tölt el.

Ha rendben vannak az alapok és elkészült a profilod, akkor itt az ideje, hogy aktivizáld magad. Az összkép hitelességét azzal is növelheted, ha ajánlásokat kérsz. Ugyanis, az olvasók sokkal inkább megbíznak mások véleményében, mint a tiedben, amikor éppen magadról beszélsz. Az talán írnom sem kellene, hogy olyanoktól érdemes ajánlást kérned, akikkel valóban együtt dolgoztál és persze az sem árt, ha te is eleget teszel az ilyen irányú kéréseknek.

5.png

6. Hogyan sződd a kapcsolati hálód?

A kapcsolat felvétel technikailag rendkívül egyszerű, egyetlen kattintással bárkit az ismerősödnek jelölhetsz. Ráadásul, a Linkedin még egy szabvány szöveget is felajánl, amikor ismerősnek jelölsz valakit. Azonban, ha tényleges kapcsolatokat építenél – és nem csak a kontaktok számát növelnéd -, akkor érdemes már a bejelöléskor személyre szabott üzenetet küldened.

Különösen fontos ez a néhány személyes mondat, ha valakit csak látásból (vagy még ennyire sem) ismersz. Egy ilyen gesztus, nem jár nagy erőfeszítéssel, de többszörösen megtérül. Mivel ezek a személyre szabott mondatok, megnövelik az esélyét annak, hogy elfogadja a másik, akár ismeretlenül is a jelölésed. Emellett, ezzel megalapozhatod a kapcsolatot, mélyítheted a már meglévőket, ráadásként megkülönbözteted magad a tömegtől, így az énmárkádat is építed. 

Arról sem érdemes megfeledkeznünk, hogy a megítélésünk sokféle elemből tevődik össze. Ezek közé tartozik a kapcsolati hálónk mások által érzékelhető része is. Ugyanis látható kapcsolataink éppúgy utalnak társadalmi helyzetünkre, szerepünkre és értékrendünkre, mint a megjelenésünk. Éppen ezért erre is érdemes némi figyelmet fordítanod és átgondolnod, hogy kinek a jelölését fogadod el, milyen szempontok mentén alakítod a kapcsolati hálód ezen a felületen.

Sokan küldözgetnek meghívókat a különböző rendezvényeikre - konferencia, workshop, stb. - a Linkedin levelezőrendszerén keresztül. Ezzel nincs is semmi baj addig, amíg nem "Kedves Hölgyem/Uram!" megszólítással vagy az adott rendezvény szórólapjának elektronikus változatával teszik ezt. Ha az inmailt használod ehhez, akkor legalább egy személyes megszólítást írj a levél elejére. Hatékonyabb is lesz és nem minősítenek spammernek az ismerőseid.

1.png

7. Kapcsold az ötödik sebességet!

Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a profilod mellett még számos módon és formában kommunikálhatsz ezen a felületen. Megoszthatsz tartalmakat máshonnan – például saját vagy mások blogbejegyzéseit -, írhatsz bejegyzéseket vagy cikkeket vagy közzétehetsz videókat. Az, hogy melyik a legmegfelelőbb számodra, arra nincs általános recept. Azonban, néhány irányadó szempont létezik:

  • Ezen a felületen is érdemes az erősségeidre alapoznod (például, ha remekül írsz, akkor nem feltétlenül kell a videós tartalmakat erőltetned vagy fordítva). Hiszen, olyan stratégiát érdemes kialakítanod, melyet hosszútávon képes vagy megvalósítani.
  • Az sem mindegy, hogy a közönséged milyen formában szeret tartalmakat fogyasztani. Bár a videós tartalmak a legtöbb közönségi oldalon jól teljesítenek, de közel sem biztos, hogy ez igaz a Linkedin-en is. Nekem úgy tűnik, hogy a szöveges tartalmakat jobban kedvelik az emberek ezen a felületen.
  • Az egyediség itt is nyerő. Törekedj a saját nézőpontod megjelenítésére, a személyes véleményed megfogalmazására. Még akkor is ajánlatos néhány személyes mondatot hozzáfűznőd a posztodhoz, ha éppen mások bejegyzését osztod meg. Kísérletezz és keresd meg a saját hangod!
  • A Linkedin szakmai közösségi oldal és bár mindenkinek jól esik, ha kedvelik és megosztják a posztjait. De a lényeg, mégis csak az, hogy az üzleti előmeneteled és karriered támogasd a jelenléteddel. A megkeresések, a Linkedin-es jelenlétnek köszönhető üzletek pedig a külső szemlélő számára az esetek döntő többségében láthatatlan.

Összességében, a saját céljaidhoz, területedhez és közönségedhez passzoló formát és stílust kell megtalálnod. Az ehhez illeszkedő stratégiát érdemes kialakítanod. Ez igaz a publikációk, posztok gyakoriságára is. Lehet, hogy neked a mindennapos posztolás fog működni, de az is lehet, hogy már heti egyetlen poszttal a figyelem középpontjába kerülsz (jó példáért keress rá a Linekdinen a #haszerdaakkorajuli kifejezésre).

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem