Kényelmes kényelmetlenség

"No Pain, No Gain!" – avagy fájdalom nélkül nincs fejlődés! Nincs olyan, aki még ne hallotta volna ezt a mondást, de valóban így van?

hu_lye_ja_ra_sok.jpeg

A személyes márka építése a saját erősségeid, értékeid meghatározásáról és megjelenítéséről, valamint a másokra gyakorolt hatásának tudatosításáról szól. A cél az, hogy teljesítményedet és értékeidet, azok az emberek ismerjék meg és el, akik a szakmai érvényesülésedet támogathatják. Mások elismerését azonban tudás és teljesítmény nélkül nem lehet megszerezni. Ezért elengedhetetlen, hogy ne pusztán a láthatóság növelésével foglalkozz, hanem szakmai tudásodat és képességeidet is fejleszd.

Azonban a fejlődés, egy új ismeret elsajátítása vagy a berögződések megváltoztatása gyakran kényelmetlenséggel jár. Ha pedig kellemetlennek érzünk egy helyzetet, akkor általában megszakítjuk vagy kivonjuk magunkat az adott szituációból. Mivel a kényelmetlenséget intuitív alapon olyan jelzésként értelmezzük, ami arra figyelmeztet: ideje felfüggeszteni az adott tevékenységet. Azonban lehet, hogy ezúttal nem érdemes a megérzéseinkre hagyatkoznunk?

Adj fókuszt!

Ahhoz, hogy megválaszolhassuk a kérdést, forgassuk vissza az időkerekét és lessünk be a chicagói improvizációs klub és tréningközpont, a Second City ablakán, ahonnan többek között Tina Fey, Stephen Colbert és Steve Carell karrierje is indult. Épp azt láthatjuk, ahogy az egy diák úgy járkál körbe, mint aki prominens tisztviselője a Hülye járások minisztériumának, míg a többiek egy helyben állnak. Majd a különleges mozgású diák egy idő után átadja a „feladatot” másnak és ez így megy egész addig, amíg mindenki sorra nem kerül.

A diákok ugyanis az „Adj fókuszt!” elnevezésű feladatot gyakorolják, ahol mindenki maga dönthet arról hogyan és mennyi ideig marad a figyelem fókuszában.  A Second Cityben az ilyen és ehhez hasonló feladatok megszokottak, ami viszont szokatlan, hogy a kurzus hallgatói egyben egy kísérletsorozat résztvevői is. A kutatás központi kérdése pedig az, hogy hogyan befolyásolja a motivációs szintet és a személyes fejlődést a kényelmetlenség keresése és elfogadása. 

Kaitlin Wooley és Ayelet Fishbach - a kutatás vezetői - a kísérletben résztvevő többszáz diák egy csoportját arra kérte, hogy az „Adj fókuszt” gyakorlat során tudatosan keressék az olyan megoldásokat, amelyben kényelmetlenül érzik magukat. Összehasonlításképpen a hallgatók egy másik csoportját arra biztatták, hogy a feladat elvégzése alatt igyekezzenek új készségeket elsajátítani, és a fejlődésükre fókuszáljanak. A diákok harmadik csoportjának pedig csak annyit mondtak, hogy figyeljék meg működik-e a gyakorlat.

Keresd a kényelmet a kényelmetlenségben!

A kísérletről készült videófelvételek elemzéséből egyértelműen kiderült, hogy a kényelmetlenséget kereső diákcsoport tagjai hosszabb ideig voltak fókuszszerepben, és több kockázatot vállaltak. Tehát a kellemetlen érzés keresése és elfogadása növelte a résztvevők elkötelezettségét, motivációs szintjét és ezáltal fejlődésükre is pozitív hatással volt. 

Bár a gyorsan szerzett sikerélmény igen motiváló, de akkor sem kell feltétlenül elszaladnunk, ha egy új helyzetben kényelmetlenül érezzük magunkat. Hiszen a mérsékelt kellemetlenség új helyzetekben vagy tanulási szituációkban a fejlődés jele lehet. Ebből következően, ha óvatosan alkalmazzuk a „nincs fájdalom, nincs nyereség” mentalitást, akkor ez javunkra válhat.

Ahogy a megidézett kutatás is bizonyítja, ha képesek vagyunk átkeretezni az egyébként negatív jeleket - a kényelmetlenséget a teljesítmény jeleként értékelni -, akkor ezzel kényelmesebbé is válik az adott szituáció és ezáltal motivációs szintünk is emelkedik. Ez pedig növeli a kitartásunkat egészen addig, amíg az új helyzet teljesen komfortossá válik számunkra. 

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

titkos_hi_rne_v_2.png

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása