A közösségi oldalak remek lehetőséget nyújtanak kapcsolati hálónk fenntartására és bővítésére. Emellett pedig - a beállításainktól függően - többé-kevésbé láthatóvá is teszik azt. A szakmai közösségi oldalak - például a Linkedin - különösen fontosak lehetnek, ha tudatosan építed az énmárkádat. Mivel ezek az oldalak a létező kapcsolatok ápolása mellett, kitűnő lehetőséget ad arra, hogy azonos érdeklődésű szakértők egymással kapcsolatot tudjanak teremteni vagy éppen új üzleti partnerekre találni.
A kapcsolatok kialakítása technikailag egyszerű: bejelöljük a másikat, ő pedig elfogadja ezt, vagy fordítva. Innentől a köztünk lévő kapcsolat minősége már csak a ráfordított energiánktól és időnktől függ. De mi történik, ha valaki ismeretlenül keresi a kapcsolatot velünk? Elfogadjuk a jelölését?
Az egyik lehetséges út, hogy a mennyiség elvét követjük, és törekszünk a kapcsolatok számának maximalizására, azaz nyílt kapcsolatépítővé válunk. Egyre több LinkedIn-profilon ezt jelzi a LION mozaikszó: LinkedIn Open Networker, azaz nyílt kapcsolatépítő. Ha egy LION-t bejelölünk, kérdés nélkül elfogadja. Mindenki számára előnyös helyzet, bővül a kapcsolati hálónk, bármi lehet belőle. Nincs is ezzel semmi baj, ha megfelel a habitusunknak, a céljainknak és összeegyeztetheő a személyes márkánkkal.
Van, aki ezzel szemben megfontoltabban dönt, hogy kapcsolati hálóját valós, már létező kapcsolatokból szeretné ezeken a felületeken is építeni. Úgy érvel, ha minden jelölést elfogadna, akkor nem tudna mindenkire valós figyelmet fordítani. Lassúvá és nehézkessé válna a kapcsolattartás, és emiatt esetleg megbízhatatlannak tűnne, ami ártana a személyes márkájának.
Ami mellet én letettem a voksom, az a megfontolt, nem automatizált kapcsolatfelvétel - azaz konkrét apropóval, kéréssel vagy felajánlással veszem fel a kapcsolatot egy számomra ismeretlen emberrel. Emellett az olyan ismerősnek jelölést fogadom el, akit valóban ismerek, illetve az olyan ismeretlenekét - akika szabványosított kapcsolatkérés helyett - személyre szabott üzenetet küldenek, meggyőző a levelük és a profiloldaluk.
A fentebb ismertetett három lehetőségen túl, számos más megközelítés is létezik. A lényeg az, hogy gondold végig számodra melyik a legmegfelelőbb megoldás. Vedd számba, hogy milyen szempontok fontosak számodra – például a jövőbeli üzleti potenciál, a meggyőző profil, a szimpátia vagy éppen az, hogy mennyi időt és energiát tudsz a kapcsolataid építésére fordítani - és az alapján alakítsd ki a stratégiád. Azonban arról se feledkezz meg, hogy az ismerőseid növekvő száma önmagában még nem garancia arra, hogy jól működő kapcsolati hálód legyen.
Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!
Képek: innen.