A kedvelhetőség tudománya
Az önsegítés felkent apostolai azt állítják, hogy rokonszenvesebbek leszünk, ha érdeklődőnek, kedvesnek és nagyvonalúnak mutatkozunk. Létezik azonban még néhány tényező, mely növelheti a kedvelhetőségünket.
A rokonszenv sokat nyom a latba bármilyen emberi kapcsolatról legyen is szó. De vajon hogyan érhetjük el, hogy mások rokonszenvét elnyerjük? Dale Carnegie, az önmegvalósítás apostola az őszinte érdeklődés kimutatását tekintette célravezetőnek, emellett azt is javasolta, hogy még véletlenül se fukarkodjunk a szívből jövő bókokkal. Mindenekelőtt pedig legyünk nagyvonalúak az időnkkel, az energiánkkal és képességeinkkel. Ezek megfontolandó iránymutatások, azonban van itt néhány dolog, aminek mindenképp érdemes némi figyelmet szentelni. Nézzük, melyek ezek!
Nem baj, ha néha megbotlasz
A perfekcionizmus és maximalizmus jegyében sokan vallják: csak a minden tekintetben tökéletes a megfelelő.Teljesen mindegy, hogy az öltözékükről, a viselkedésükről, egy szolgáltatás igénybe vételéről vagy éppen a saját munkájuk, feladatuk megvalósításáról van szó. Nos, ideje ezen az állásponton némiképp finomítani: némi baki belefér, ha a szerethetőség is szempont számodra.
Ugyanis, Eliott Aronson kutatásai is bizonyítják, hogy egy kis botlás még nem a világ vége, sőt: szerethetőbbé tesz bennünket.
Kérni is tudni kell!
A nagyvonalúság fontos dolog, de emellett az is kedvelhetőbbé tesz bennünket, ha valakit ráveszünk egy szívesség megtételére vagyis szívességet kérünk. A kutatók szerint a jelenség magyarázata az, hogy viselkedésünk többnyire gondolatainkból és érzéseinkből fakadnak, például ha boldognak érezzük éppen magunkat vagy jókedvűnek, akkor mosolygunk. De ez fordítva is igaz: ha mosolyra bírunk valakit, máris boldogabbnak érzi magát, de legalábbis javul a közérzete.
Ez a jelenség a szívességek esetében is érvényesül. Tehát, ha azt szeretnénk, hogy megkedveljen valaki kérjünk tőle szívességet.
Jót vagy semmit!
Az említett kutatócsoport kutatási eredményei azt bizonyítják, hogy amikor mások tulajdonságait ecseteljük, akkor a hallgatóság önkéntelenül is, a személyünkhöz társítja az elhangzó jellemvonásokat. Éppen ezért érdemes a tartalomra és a hangnemre odafigyelni, hiszen ha a negatív hangnem állandósul és folyamatosan szidalmazzuk ismerőseinket, akkor mások önkéntelenül nekünk tulajdonítják a szóban forgó nem feltétlenül kívánatos jellemvonásokat.
Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!