Kérni tudni kell!

"Aki egyszer már tett nekünk valamilyen szívességet, nagyobb hajlandósággal teszi meg a következőt, mint az, akit mi magunk köteleztünk le." – Benjamin Franklin tételét sokan magukévá tették. Azonban, ez könnyen a visszájára is fordulhat, ha nem megfelelően alkalmazzuk.

enmarkaepites_2.png

Nagyon nem mindegy, hogy azt a bizonyos szívességet hogyan kérjük. Hiszen amellett, hogy a kérésed sem teljesül, még a személyes megítélésed, az énmárkád is sérülhet. Persze, mint annyi minden másra, a szívesség kérés formájára sincs egyetlen szuper formula, amivel biztosra mehetsz. De van néhány olyan tipikus hiba, aminek az elkerülésével, már nagyobb valószínűséggel bízhatsz a pozitív válaszban.

1. Téves megszólítás

Mindenkinek a saját neve a legkedvesebb. Ezért nem túl jó belépő, ha elrontod a megszólítást, például a címzett vezetéknevét helytelenül írod, eltéveszted az utónevét vagy nem megfelelően használod. Érdemes néhánymásodpercet rászánni arra, hogy kiderítsd hogyan használja a nevét a másik fél. 

2. Találós kérdés

Cirkalmas körmondatok, körülményes frázisok, hosszú bekezdések. Csak éppen az homályos, mi is a kérés. Ahogy egy barátom szokta mondani: törekedj arra, hogy a másiknak ne kelljen barkobáznia!

3. Indokolatlan közvetlenség

Remek, ha valaki nem hivataloskodik és nem erőlteti a cirkalmas körmondatokat. De az indokolatlan közvetlenség inkább bumfordiság, nem a legjobb barátodtól kérsz, hanem egy számodra teljesen ismeretlen embertől. 

4. Magyarázkodás

“Elnézést, hogy ilyen szűk határidőn belül keresem, …” – bármi is legyen az indoklás, az ilyen és ehhez hasonló mondatok, nem keltenek túl jó benyomást, ráadásul egy cseppet sem professzionálisak. Egy szakmai kapcsolat kezdetén sem túl biztató az amatőrizmus.

5. Lehetetlen határidő

Ha már az előbb példaként a szűk határidő szerepelt: bármit is szeretnél kérni – például előadást, cikket vagy tanácsot – ne szabj túl rövid határidőt. A legtöbb embernek legalább két hétre be van táblázva a naptára. Nem várhatod el, hogy felborítsa a kedvedért a programját, hiszen te kérsz szívességet.

6. Rossz időzítés

A telefon mindenkinek a keze ügyében van 24 órán kersztül. Ez azonban nem jelenti azt, hogy használnod is kell. Ha nem akarsz rossz benyomást kelteni, akkor ragaszkodj a klasszikus iskolához: külön felszólítás nélkül, kizárólag hétköznap 9 és 18 óra között telefonálj.

7. Szőnyegbombázás

Bármennyire is fontos az ügyed, kérésed. Neked fontos. Épp az ellenkező hatást váltod ki, ha több csatornán egyszerre – e-mail, telefon, Facebook cset, közös ismerős, stb. - próbálod felvenni a kapcsolatot a másik féllel. Csak egyet válassz és ha nincs azonnali reakció, ne küldj újabb e-mailt  - vagy próbáld meg felvenni a kapcsolatot más formában - egy héten belül.

8. Túl nagy kérés

Rögtön bemutatkozásképp vagy éppen egyetlen ötperces találkozás után, egyáltalán nem szerencsés olyan szívességet kérni, ami a másik fél idejét túlságosan igénybe veszi. Persze, ezt nem könnyű eltalálni: van, akinél 10 percnél húzódik ez a határ , van akinek fél óránál. Ilyenkor érdemes átgondolni, te mennyi időt szánnál egy teljesen ismeretlen emberre (ha éppen nagyon elfoglalt időszakodat éled).

9. Nem baj, van másik!

“Ha nem tudod vállalni, felkérünk mást…” – mindenki számára világos, hogy minden feladatra akad vállalkozó, minden problémára van megoldás. Több is. Biztos, hogy célravezető ezt annak az orra alá dörgölni, akitől éppen szívességet kérnél?

10. Hisztis Mirtill

Ideális esetben, pozitív választ kapsz a kérésedre. Ha mégsem így lenne - vagy éppen választ sem kapsz -, akkor se írj egy újabb levelet, amiben sértődötten számon kéred a másikon a döntését. Ezzel végképp lenullázhatod egy esetleges jövőbeli kapcsolat lehetőségét is.

Kép: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása