Válts szemüveget!

Már a kapcsolatépítés puszta gondolatától kiráz a hideg? Nem kell így lennie. Az ellenérzések leküzdhetőek.

networking_3.png

A megfelelő kapcsolati háló számos haszonnal jár. Így például, kapcsolatok nélkül lehetetlen bizonyos társadalmi jártasságok elsajátítása, vagy a miénktől különböző tapasztalatok és nézőpontok megismerése. Bár az előnyöket senki nem vitatja, azonban a kapcsolatépítés megítélése már közel sem ennyire egyöntetű.

Vannak, akik örömmel és szorgalmasan szövik a kapcsolati hálójukat. Azonban szép számmal akadnak olyanok is, akiket még a kapcsolatépítés puszta említésétől is kiráz a hideg. De vajon mitől függ, hogy melyik csoportba tartozunk? És, vajon lehet-e ezen változtatni? Ezekre a kérdésekre kereste a választ Maryam Kouchaki és kutatócsapata is.

Lehetőség vagy kötelesség?

Elterjedt vélekedés, hogy a kapcsolatépítéshez való viszonyulásunkat meghatározzák az olyan személyiségvonásaink, mint például az introvertált vagy extravertált beállítottságunk. Kouchaki és kollégái azonban úgy találták, hogy egy másik jellemzőnk nagyobb mértékben és alapvetően befolyásolja kapcsolatépítési hajlandóságunkat és viszonyulásunkat. Nevezetesen az, hogy kudarckerülő vagy sikerorientált törekvések jellemeznek inkább bennünket. 

A kudarckerülő orientáció ez esetben azt jelenti, hogy valaki inkább megfontolt és biztonságra törekszik, a sikerorientált beállítottság pedig azt, hogy a vágyak valóra váltásán, a teljesítményen és a fejlődésen van a fókusz. Ezen jellemzőnk - az, hogy kudarckerülő vagy sikerorientáció jellemez bennünket – alapvetően befolyásolja a kapcsolatépítéshez fűződő viszonyunkat.

A kétféle orientációnak megfelelően a kapcsolatépítésre gondolhatunk úgy, mint egy olyan tevékenységre, ami vágyaink elérését, céljaink megvalósítását támogatja, a fejlődés lehetőségét kínálja. De a kudarckerülés jegyében tekinthetjük elvégzendő szakmai kötelezettségnek. Nem nehéz belátni, hogy ez utóbbi hozzáállás valószínűsíthetően több negatív érzéssel és feszültséggel jár, mint az, ha a várható pozitív kimenetelre fókuszálunk.

Keress egy jó okot!

A kutatócsoport nemzetközi vizsgálatsorozatának eredményei is azt bizonyítják, hogy a kapcsolatépítéshez fűződő ellenérzéseink leküzdhetőek. Bár legtöbbünknek természetes hajlama van az egyik vagy a másik stílus felé, ez nincs kőbe vésve. Egy szituációt képesek vagyunk tipikus beállítottságunktól eltérő szemüvegen keresztül is szemlélni. 

Ezért a kulcs hozzáállásunk megváltoztatása. Hiszen tőlünk függ, hogy a lehetőségek szemüvegén keresztül szemléljük a kapcsolatépítést, vagy kellemetlen teherként tekintünk rá. Az elméletet pedig úgy fordíthatjuk gyakorlattá, ha emlékeztetjük magunkat arra, hogy a kapcsolatok építése nem egy önző dolog: saját szakmai hálózatunkat építésével másokat is lehetőséghez, információhoz vagy épp támogatáshoz segíthetünk.

De talán még ennél is fontosabb, hogy tudatosítsuk a helyzetben rejlő pozitív lehetőségeket és ezt rendszeresen idézzük fel, ahogy ezt maga Kouchaki is teszi: "Bármikor, amikor kínosan érzem magam egy konferencián vagy egy Zoomos találkozón, emlékeztetem magam arra, hogy miért vagyok jelen. Ez az ok számomra az, hogy ezen helyzetek egyben tanulási lehetőséget is jelentenek nekem." 

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

 titkos_hi_rne_v_2.png

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása