Tippek lámpaláz ellen

A lámpaláz sokunknak okoz igen kellemetlen perceket. Nézzük, hogyan fordíthatjuk saját javunkra ezt az állapotot! 

lampalaz.png

Prezentációt, beszédet kell tartanod vagy csak több ember előtt hozzászólnod egy témához és már a gondolattól is kiráz a hideg? Nem vagy egyedül. Sokan félnek a nyilvános szerepléstől és küzdenek lámpalázzal. Még a legrutinosabb előadók is izgulnak szereplés előtt, csak megtanulták kezelni ezt a feszült állapotot. A kérdés tehát az, hogy mit tehetünk ellene. 

Ne próbálj meg lehiggadni!

„Ne izgulj!” Ez a legrosszabb tanács, amit egy előadás előtt kaphatunk. Ennél már csak az a rosszabb, ha ennek szellemében járunk el. Egyfelől, mert nem fog sikerülni, még akkor sem, ha igen komoly önszuggesziós képességgel rendelkezünk. Másfelől, az izgalmi állapot nem az ellenségünk és teljesen normális következménye annak, hogy elhagytuk a komfortzónánkat.

Így a cél nem az, hogy nyugodtak legyünk, ehelyett csak azt kell elérni, hogy az izgalom szintje ne akadályozza, hanem támogassa a teljesítményünket. Ezért a nyugalmi állapot erőltetése helyett inkább igyekezzünk a szorongásunkat pozitív érzelemmé alakítani (például: érdeklődéssé, lelkesedéssé). Kövessük Alison Wood Brooks, a Harvard Business Scholl professzorának tanácsát, a "nyugodt vagyok, nem izgulok" mantrát cseréljük le az "izgatott vagyok" frázisra.

Tudatosítsd!

Nem vagy átlátszó. Ez esetben szerencsére. Hiszen lámpalázas állapotában a legtöbbünk még attól is retteg, hogy mások is észreveszik mennyire idegesek és feszültek. A jó hír az, hogy ennek nem túl nagy a valószínűsége. Azzal együtt sem, hogy általában azt gondoljuk, hogy gondolataink, érzéseink és szükségleteink teljesen egyértelműek mások számára. De ez közel sincs így.

Ez az a jelenség, amit a szociálpszichológia az átláthatóság illúziójaként tart számon. Bár vannak helyzetek, amikor ez ellenünk dolgozik. Azonban - ahogy mondani szokták – az éremnek két oldala van. Ugyanis a kutatások szerint az előadók messze túlbecsülik azt, hogy mennyire érzékelhető mások számára az idegességük. Megnyugtató eredmény, aminek tudatában talán a következő prezentációnak is kisebb feszültséggel indulsz neki.

Próbáld el!

Bár ezek a tippek is sokat segítenek, a leghatékonyabb eszköz a gyakorlás. Azonban, nagyon nem mindegy hogyan tesszük ezt. A legjobb, ha keresel egy "próba közönséget" és előttük gyakorolsz. A közönség lehet egy barát, rokon, kolléga vagy akár egy gyerek. Ha egy 8-10 év körüli gyereknek érthetően és átéléssel el tudod mondani az előadásod - úgy, hogy a figyelmét is lekötöd -, akkor nincs az a közönség aki gondot jelenthet számodra. 

Ha nem tudsz közönséget verbuválni, akkor elő egy kamerával - vagy valamilyen kép és hang együttes rögzítésére alkalmas eszközzel, például okostelefonnal. Vedd fel az előadásodat. Majd elemezd a felvételt - mi volt jó és mi az, ami kevésbé - ez nagymértékben felgyorsítja a tanulási folyamatot. Ráadásul biztonságérzetet is ad, hiszen bizonyítékod van arra, hogy képes vagy elmondani az előadásod.

Légy önazonos!

Végül, de nem utolsó sorban jöjjön az, amiről sokan megfeledkeznek. Rengeteg dolgot tehetünk annak érdekében, hogy legyőzzük a lámpalázat, de a lényeg az, hogy megtaláljuk a saját eszközeinket és módszereinket. Nemcsak a lámpaláz ellen, hanem az előadásunkhoz is. Hiszen a cél igazából az, hogy ebben a helyzetben is önmagunkat és tudásunkat tudjuk megmutatni.

Legyen szó előadástechnikai eszközökről - mint például a történetmesélés vagy a humor -  vagy az olyan részletekről, mint az, hogy használunk-e prezentációt vagy sem és az hogyan nézzen ki. Fontos, hogy a személyiségünk passzoló megoldásokat válasszuk ki. De a legfontosabb mégis az, hogy az előadásunk mondandója vagyis az átadni kívánt gondolat értékes legyen. Így egész biztosan, csak a kivánatos mértékben fogunk izgulni.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem