Murakami módszere

Haruki Murakami könyvei több millió példányban kelnek el, történeteit ötven nyelvre fordították le és az utóbbi években rendre az irodalmi Nobel-díj esélyesei közé sorolják. Imponáló sikerek, de hogyan is kezdődőtt az egész és mit tanulhatunk belőle?

murakami_enmarka_1.png

1978 április 1-én Murakami egy baseball meccset nézett: amikor az amerikai Dave Hilton egy fantasztikus hazafutást csinált, Murakami abban a pillanatban tudta, hogy írni fog egy regényt: "Nagyon erős megérzés volt, ma is megdobban a szívem, ha rágondolok." Majd elindult hazafelé papírt és töltőtollat vásárolt és még aznap éjjel írni kezdett.

haruki-murakami.jpg

A döntés egy pillanat műve volt, de a megvalósítás annál több nehéz percet okozott. Ugyanis Murakaminak ekkor még fogalma sem volt arról, hogyan is kell megírni egy regényt. Mindenesetre kigondolta, hogy nagyjából milyennek is kellene lennie és néhány hónap alatt írt valamit. Azonban, amikor visszaolvasta a szöveget szomorúan konstatálta, hogy “nem akadt benne semmi, ami olvasás után bármi nyomot hagyott volna az olvasóban. Ha pedig még az is így van ezzel, aki írta, akkor mit érezzen az olvasó?

murakami_enmarka_4.jpg

Az elszontyolódást, újabb próbálkozás követte. Ezúttal más módszerrel: a töltőtollat, írógépre; a japán nyelvet, az angolra cserélte. Ahogy felfedezte az idegennyelven való írás előnyeit, és megtalálta a szövegírás ritmusát, visszatette angol írógépét a szekrénybe és újra elővette az írólapokat meg a töltőtollat. Így született meg a Hallgasd a szél dalát! című regénye.

szemelyes_marka_3.png

Murakami módszere azonban nemcsak regényíráshoz, hanem az énmárkád építésekor is remekül alkalmazható. Amikor a saját hangodat és stílusodat keresed, ha elakadsz egy gondolat megfogalmazásában vagy éppen egy bonyolult helyzetben kell döntést hoznod. Ezekben a helyzetekben érdemes idegen nyelven átgondolnod a dolgokat. Mivel így megszabadulhatsz a felesleges sallangoktól, mivel a szegényesebb szókincs és a stilisztikai hiányosságok kikényszerítik a lényeglátást. Van, hogy az anyanyelvi szintű nyelvtudás hátrány… gondolkozz és dönts egy másik nyelven, okosan.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

(Murakami módszeréről A polcomról tavaly májusi számában írtam először.)

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása