Melyik polcra tennéd magad?
Vajon van-e hasonlóság egy doboz keksz vagy egy doboz tea, tehát egy termék márkázása és az énmárkád tudatos építésében?
A szupermarketben a legjobb, legerősebb márkák szemmagasságban vannak, ott, ahol a legkönnyebb észrevenni őket. Tetszetős csomagolásban, fülbemászó szlogennel és figyelemfelkeltő hirdetéssel.
Az alsóbb polcokon a generikus (általános) termékek vannak. Jellegtelen csomagolásban, reklám nélkül és szomorúan a legalsó polcon üldögélnek, felfedezésre várva. Lehet, hogy ezek is ugyanolyan jó minőségűek, ízletesek és megfelelnének neked, mégsem nagyon veszed észre őket, mert unalmasak. Persze kivétel az a helyzet amikor kifejezetten ezeket keresed.
Egy termék sikerét nem csak a minősége, hanem a csomagolása, a hozzátapadó érzetek, és a termék marketingje is jelentősen befolyásolják. Lehet a legjobb, a legújabb, de ha senki nem tud róla, akkor senki sem fogja megvenni.
Gondolj csak bele, amikor vásárolsz, mi alapján választasz? Generikus vagy márkázott terméket keresel? Milyen tényezők befolyásolják a döntésed? Minőség? Hírnév? Jellemzők? Hasonló kérdéseket tesznek fel a kérdéseket teszik fel a fejvadászok, a munkaadók és a leendő üzleti partnereid is: Megfelelő képességekkel rendelkezik? Milyen a szakmai hírneve? Milyen szolgáltatásokat és szakértelmet tud nyújtani? Meg tudja oldani a problémámat?
Persze, amikor a saját márkádról gondolkodsz nehezebb helyzetben vagy, mint a kekszet gyártó cég marketingesei. Számukra egyértelmű, hogy mik egy adott termék jellemzői és számos eszköz áll a rendelkezésükre a célcsoport meghatározására. A személyes márkánk építéséhez elengedhetetlen az önismeret amire nem is annyira egyszerű dolog szert tenni.
Egy termék esetében egyértelmű a cél is (még többet eladni az adott termékből). A személyes márkád építésekor azonban többféle célod is lehet - világmegváltás, nagyobb szakmai hírnév, a tehetségedet megillető megbecsülés elérése, stb. A pénzkereset (általában) csak egyetlen dolog a személyes célok között. Sok esetben, sokkal inkább valamiféle kívánatos mellékhatás.
Tehát a válasz, van is, meg nincs is hasonlóság egy termék márkázása és a személyes márkázás között. És talán nem is ez az igazi kérdés. Hanem inkább az, hogy melyik boltban, melyik polcon szeretnéd látni magad?
Képek: innen.
Nagykócsag 2010.12.10. 15:58:20
andersen 2010.12.12. 19:10:28