A bor esete a cégérrel - Érvek a személyes márkaépítés ellen
Személyes márkát építeni fáradságos, időigényes és gyakran kényelmetlen. Ráadásul sok érv is szól ellene, legalábbis első ránézésre.
A személyes márkaépítést sokféleképpen lehet kezdeni – például azzal, hogy kifogásokat keresünk, miért ne tegyük ezt. Nézzük hát azokat az érveket, amelyek a személyes márkaépítés ellen szólnak. És persze azt is, hogy miért érdemes ezeket újragondolni.
„A jó bornak nem kell cégér"
Azonban a legjobb bort is ki kell vinni a piacra, vagy legalább egy nyavalyás cégért ki kell tenni, hogy betérhessenek a szomjas vándorok. Ha jó bort készítesz, az nem kis teljesítmény, de siker csak akkor lesz belőle, ha a minőségét mások is ismerik és elismerik. Ha az egyéni teljesítményt sikerré szeretnénk változtatni, akkor ezt mások számára érzékelhetővé, láthatóvá kell tennünk, vagyis bizonyos mértékű ismertség elengedhetetlen. Természetesen nem mindegy, hogyan tesszük ezt.
„Ez csak az önfényezésről szól.”
Nem lehet eléggé hangsúlyozni: a személyes márkaépítés nem az önmagáért való hírnév megszerzéséről, hanem a szelektív hírnév kialakításáról szól, ahol az ismertség és az elismertség kéz a kézben jár. A személyes márka meglévő szakmai teljesítményre, valódi tulajdonságokra, értékekre és képességekre épül. Egyszerűen fogalmazva: megmutatja, miben vagy igazán jó, miben különbözöl másoktól, miért érdemes téged választani, veled dolgozni.
„Nem vagyok influenszer típus.”
Nem is kell annak lenned. A személyes márka nem egyenlő a közösségi média-jelenléttel, a napi háromszori tik-tok videóval vagy insta storyval. Bár igaz, hogy egyszerre sokkal több embert elérhetsz az online felületeken, mint személyesen. Azonban nem az a lényeg, hogy hány embert érsz el, hanem azokat éred-e le, akik támogathatják a céljaid megvalósulását. Egyáltalán nem biztos, hogy ehhez az online csatornák a leghatékonyabbak.
„Nem vagyok időmilliomos.”
A személyes márkaépítés valóban nem történik magától, de nem is kell minden egyes nap újra feltalálnod magad vagy éjjel-nappal posztolnod. Sokkal kevesebb időre van szükség ehhez, mint ahogy gondolnál. Persze ez csak akkor igaz, ha a személyes márkádat egy jól átgondolt, személyre szabott stratégia mentén építed. A titok nem a mennyiségben, hanem az átgondoltágban rejlik.
„Nem most jöttem le a falvédőről.”
A személyes márka nem csak a pályakezdőké. Sőt! Ha mögötted van 10–20 év tapasztalat, épp itt az ideje, hogy a tapasztalataidat példává formáld. Arról nem is beszélve, hogy remek eszköz ahhoz is, hogy újra pozícionáld magad, vagy elindíts egy olyan régen vágyott szakmai projekted, amit mindig halogattál.
„Nekem nincs különleges történetem.”
A legtöbb jó történet nem különleges, csak őszinte. A személyes márka nem show-elemekből építkezik, hanem a következetes és rendszeres jelenlétből.Nem kell „mesélőnek” lenned, csak megosztanod, mit miért teszel, miben hiszel és milyen értékeket képviselsz. Ez már önmagában elég értékes történet.
„Ez csak egy trend, ami majd elmúlik.”
Lehet, hogy az elnevezés változik. Lehet, hogy a „személyes márka” kifejezés egyszer majd kikopik a szótárunkból. De az, hogy mások milyen benyomásokat őriznek rólad, az hatással van arra, hogy téged választanak-e egy feladatra vagy tovább ajánlanak-e másoknak. Ez nem új keletű jelenség és nem is fog elmúlni egyhamar.
„Ha kiállok, majd kritizálnak.”
Lehet. De a csend nem véd meg a véleményektől – legfeljebb megakadályozza, hogy a saját verziódat mondd el. A személyes márkaépítés nem a vélemények kizárásáról, hanem a keretek megteremtéséről szól. Ahol a kritika is értelmezhető, és nem a személyed ellen, hanem a szakmai életedhez kapcsolódva jelenik meg.
„Introvertált vagyok, ez nem az én világom.”
Valójában de. A személyes márkaépítés nem egyenlő a harsánysággal. Az introvertált jelenlét lehet halkszavú és fókuszált, de éppen ebben rejlik az ereje. Introvertáltként nem kell jelen lenned mindenhol – de ahol jelen vagy, ott nagyon is számítasz. Persze az is igaz, hogy egy introvertáltnak nehezített pálya a személyes márka építése, épp ezért írtam erről egy egész könyvet.
„Nem akarom eladni magam.”
Nem is kell. A személyes márka véletlenül sem arról szól, hogy „eladod magad” – hanem arról, hogy megérteted magad. Ha nem te mondod el, miben vagy jó, akkor mások csak találgatnak – vagy épp el sem gondolkodnak ezen rajta. Ez nem értékesítési technika, hanem tudatos jelenlét és stratégikus kommunikáció.
És ha most még mindig bizonytalan vagy...
Ez is teljesen rendben van. A különbség azok között, akik elindulnak, és akik nem, ritkán a bátorságban rejlik. Inkább abban, hogy felismerik: a személyes márka nem róluk szól. Hanem arról, milyen nyomot hagynak másokban, milyen értéket kínálnak másoknak. A legfontosabb azonban az, hogy tudd nem kell másnak látszanod – csak tudnod kell megmutatni, ki vagy és miért érdemes téged választani.