Olvasd azt, amit a nagyok!
Rendhagyó könyvajánló, meglepő választásokkal, öt kétségkívül sikeres ember kedvenc olvasmányai.
Egy nem tipikus üzleti könyv, Bill Gates és Warren Buffett ajánlásával
Amikor 1991-ben Bill Gates először találkozott Warren Buffett-tel és megkérte ajánljon neki egy olvasásra érdemes üzleti könyvet, még nem sejtette, hogy a találkozó egy barátság kezdete lesz. A Buffett ajánlotta könyv pedig kedvenc könyvei listájának legelejére kerül.
A könyv amit Warren Buffett hezitálás nélkül Gates figyelmébe ajánlott, nem egy trendi újdonság volt, hanem John Brooks – a New Yorker rezidens szerzőjének – 1969-ben megjelent, Business Adventures-e. Meglepő választás, hiszen Brooks könyve nem éppen tipikus menedzser irodalom. A könyvben nincsenek instant tanácsok vagy egymondatos bölcsességgé csupaszított következtetések.
A Business Adventures tizenkét – már korábban a New Yorkerben megjelent - hosszabb írást tartalmaz a Wall Street világából. Tizenkét üzleti sztorit, aminek mélyére ás a szerző, bemutat néhány meghatározó figurát, de leginkább a történések mögötti mozgatórugókat igyekszik rekonstruálni. Mi Bill Gates összegzése a könyvről?
Minden üzleti tevékenységben alapvető az emberi tényező. Nem számít a tökéletes termék, gyártási terv és marketing pitch, ha nincsenek megfelelő embereid, akik megvalósítják a terveket.
Klasszikusok Jack Dorseytól
A Twitter és a Square vezérigazgató Jack Dorsey választása, pontosabban választásai sem nevezhetőek éppen tipikus üzleti könyveknek, hiszen nála holtverseny van az olvasmány lista élén. Mégis azt mondja, hogy ez a két könyv - nevezetesen Az Öreg halász és a tenger, Ernest Hemingwaytől valamint a 19. századi, amerikai költő Walt Whitman: Fűszálak című kötete - voltak és vannak a mai napig a legnagyobb hatással rá.
„Szeretem az érthetőségét, a feszességét és költőiségét, úgy gondolom, hogy egy olyan tipikus küzdelmet mutat be, mely időről-időre előtérbe kerül a fikciós és nem-fikciós irodalomban is.”- mondja Az öreg halász és tenger-ről nyilatkozva, melyet egyébként újra és újra kézbe vesz.
Talán még a Hemingway kötetnél is meglepőbb választás Whitman – először 1855-ben megjelent – verses kötete. Vajon hogyan kapcsolódnak a versek a karrierjéhez, milyen szerepet játszanak üzleti sikereiben? Erről így vall:
A költészet olyan, mint a programozás, elvont fogalmakat olyan térben helyez el, ahol lehetőség nyílik a legkülönbözőbb értelmezésekre. Mindenki megalkothatja a saját változatát és ezáltal jobb, kreatívabb válaszokat találhat.
Guy Kawasaki 'kötelező' olvasmánya
Minden területnek megvannak azok az alapkönyvei, melyeket egész egyszerűen el kell olvasnod, ha az adott iparágban tevékenykedsz – vallja Guy Kawasaki – és vannak olyanok, amit mindenkinek kötelezővé kellene tenni. Kawasaki ez utóbbi kategóriába sorolja Dr. Robert Cialdini: Hatás című könyvét.
Ez a könyv olyan betekintést nyújt, olyan szociálpszichológiai alapelveket mutat be, amelyeket egyaránt hasznosíthatunk az üzleti és személyes döntéseink során. Őszintén meglepődnék, ha ezt a könyvet olvasva valaki nem lesz jobb (üzlet) ember.
– mondja Kawasaki Cialdini művéről.
Azt nem tudom, valóban jobb emberré válsz-e Cialdini könyvének elolvasása után, de abban biztos vagyok, hogy megismered az emberi döntések mögött meghúzódó törvényszerűségeket és hatásmechanizmusokat. Ezek ismeretében pedig nemcsak jobb döntésekben reménykedhetsz, hanem hatékonyabb kommunikátorrá is válhatsz.
A könyv, ami George Lucasnak is segített
A csillagok háborúját talán nem ismernénk vagy éppen teljesen másnak ismernénk, ha George Lucas az egyetemi évei alatt nem olvasta volna - és később nem ismételte volna meg a műveletet - John Campbell: The Hero with a Thousand Faces című munkáját.
Ugyanis, amikor Lucas 1975-ben elakadt A csillagok háborújának történetével, ez volt az a könyv ami átlendítette a holtponton. Ekkor Lucas ismét elolvasta Campbell művét, az általa megalkotott karakter tipológiát és történet típusokat felhasználva újra átírta a film forgatókönyvét.
Bár Campbell könyve több mint hatvan éve jelent meg, mit sem veszített értékéből. Sőt, azóta sem született ennél átfogóbb és alaposabb munka a témában. Ha igazán jó történetmesélővé képeznéd magad, mindenképp érdemes elolvasnod ezt az alapművet. Arra azonban készülj fel, hogy Campbell tudományos alapossággal és részletességgel tárgyalja témáját, a könnyed magazinos stílus nem sajátja. Viszont a könyv elolvasása után pontosan érteni fogod: hogyan épül fel egy igazán jó történet és mi teszi egy sztori szereplőjét igazi hőssé.
A könyv, ami téged támogat a személyes márkád építésében
Érvényesülni senkinek sem könnyű, az introvertáltak számára különösen. Ők azok, akiknek úgy kellene felhívniuk magukra a figyelmet, hogy valójában a feltűnéskeltés nem része az eszköztáruknak, és a legalapvetőbb késztetéseikkel ellenkezik. Ezért ez gyakran kivitelezhetetlen feladatnak tűnhet. Mármint eddig, mert új könyvemben kifejezetten az introvertáltak kapnak segítséget a márkaépítéshez.
A személyes márkaépítés ugyanis nem kizárólag az extravertáltak* privilégiuma. Ezzel együtt az írást az ambivertáltak is haszonnal forgathatják, az extravertáltak pedig jobban megérthetik az introvertáltakat. Akárhogy is: mindenki csak nyer vele!
Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal branding közösségéhez, klikk ide!
*A latin extra(jelentése:’ki’) igekötővel képzett alak mellett az introvertált mintájára a köznyelvben megjelent az extrovertált alak is. Ezzel együtt is az eredeti, a szakirodalomban elterjedt extravertált kifejezést használom.