A meggyőzés könyvei

A meggyőzés nem varázslat, hanem tanulható tudomány. Most olyan könyveket ajánlok figyelmedbe, melyek segítségével akár mesteri szintre is emelheted a meggyőzőképességed.

1.jpg

Gyanítom, találkoztál már olyan emberekkel akik ösztönösen megérzik, mikor mit kell mondaniuk, hogy hatással legyenek másokra. De mit tehetünk, ha nekünk ebből a tehetségből kevesebb jutott? Szerencsére a meggyőzés tanulható és ha megismerjük a hatáskeltés tudományát, legalább annyira eredményesek lehetünk, mint azon kevesek, akik ezzel a képességgel születtek.

A meggyőzés tudománya az élet számos területén jól hasznosítható, legyen szó énmárkaépítésről, üzleti megbeszélésről, előadásról vagy éppen gyereknevelésről. Ezzel a tudással éppúgy lehet élni, mint visszaélni. Így akkor is hasznát veszed, ha a manipulátorokkal szemben kívánod felvértezni magad. Most olyan könyveket ajánlok, melyek segítségével felvértezheted magad és akár mesteri szintre is emelheted a meggyőzőképességed.

Cialdini minden mennyiségben

Ha meggyőzés tudománya akkor kihagyhatatlan a terület nagyágyúja, Robert Cialdini A hatás illetve Előhatás, a meggyőzés forradalma című művei. Cialdini rengeteg példával, leírással és kísérlettel mutatja be, hogy mi minden játszik szerepet mások meggyőzésében és nem utolsó sorban saját döntéseinkben. Gyakran úgy, hogy még csak fogalmunk sincs róla. 

Cialdini 6+1 szociálpszichológiai alapelv alapján ismerteti a hatásgyakorlás mechanizmusait. Ezek a kölcsönösség, a következetesség, a társadalmi bizonyíték, a rokonszenv, a tekintély valamint a hiány elve. A hetedik alapelvnek pedig egy egész kötetet szentelt - ez a már említett Előhatás címűt. Ebben a kötetben bepillantást kapunk abba, mi mindent befolyásolhat az az időszak, ami egy döntés születését megelőzi. A körülmények milyen hatást gyakorolnak döntéseinkre, anélkül, hogy tudatában lennénk

És, ha már Cialdini, akkor egy kevésbé ismert művét is figyelmedbe ajánlom, amit társszerzőként jegyez. Míg az elözőekben emlegetett könyvek inkább a megismerésre és a meggyőzés ellenei védekezésre helyezik a hangsúlyt, addig az Igen! című kötetben az alkalmazás kerül a fókuszba. A szerzők 21 jól működő meggyőzési stratégiát vázolnak fel. Ez a könyv remek esszenciája a meggyőzéssel foglalkozó szociálpszichológiai kutatásoknak. Méretéből adódóan nem célja, hogy alaposan körbejárjon és bizonyítékokkal igazoljon minden állítást, de kiválóan összefoglalja ezeket.

Anthony R. Pratkanis – Elliot Aronson: A rábeszélőgép

A rábeszélőgép, igen kedves a szívemnek. Már csak azért is, mert ez volt az első könyv, amit a hatáskeltés és a meggyőzés mechanizmusairól olvastam. Még 1992-ben. (Őrület, hogy repül az az idő!) Nem régiben - a nosztalgia jegyében - újra levettem a polcról és azzal együtt is, hogy van benne néhány dolog, ami talán mára beépült a köztudatba, mégsem porosodtak be a lapok. Jó kis emlékeztető arról, milyen befolyásolási kísérleteknek vagyunk kitéve a nap szinte minden pillanatában, bárhol és bármilyen felületen. 

Érthetően és egyszerűen, rengeteg történelmi és hétköznapi példával illusztrálva mutatják meg a szerzők a befolyásolás technikáit. Eközben pedig időről, időre javaslatot tesznek arra is, hogyan és milyen praktikákkal védekezhetünk a rábeszélés ellen. Bár a könyv lassan harminc éve jelent meg, de a világ e tekintetben nem sokat változott, legfeljebb csak felgyorsult és kiszélesedett a felhasználható eszközök palettája. Nem kérdéses, hogy ott a helye a polcodon, közvetlenül Cialdini könyvei mellett. 

Susan M. Weinschenk: A meggyőzés tudománya

Úgy tűnik, hogy a hetes szám kedves a hatáskeltés kutatóinak, hiszen Weinschenk is ennek szellemében tagolta mondandóját. De ez talán csak egy véletlen egybeesés és ezzel vége is a hasonlóságnak. Míg Cialdini a szociálpszichológiai hajtóerők, addig Weinschenk a háttérben rejlő motivációs erők felől közelíti meg a témát. Ráadásul, ez utóbbi szerzőnél a szociálpszichológiai kutatások eredményei kiegészülnek  a pszichológia és az agykutatás vizsgálati tapasztalaival. A meggyőzés tudománya e három terület tudásanyagát ötvözve mutatja be, hogyan érjük el, hogy mások megtegyék – sőt meg akarják tenni – azt, amit mi szeretnénk. De ez senkit ne riasszon el, szó nincs arról, hogy a szerző hosszas tudományos fejtegetésekbe bonyolódna.

Weinschenk könyve rendkívül gyakorlatias és könnyen érthető, ráadásul a befolyásolás technikái mellett, néhány motivációs módszert is bemutat. Ellentétben sok más hasonló témájú könyvvel, nincs túlterhelve töltelékszövegekkel és ismétlődő példákkal. Sokkal inkább praktikus tanácsok gyűjteménye, számos jól megjegyezhető, a mindennapi életből vett, valós példával kiegészítve. A praktikus vonalra az is ráerősít, hogy könyv végén mind a 140 meggyőzési stratégia rövid ismertetőjét megtaláljuk, listába szedve.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása