A legbelső kör
Azzal mindannyian tisztában vagyunk, hogy a megfelelő kapcsolati háló számos előnnyel jár. Azonban arról már kevesebb szó esik, hogy a kapcsolati hálónkon belül érdemes egy olyan szűkebb közösséget, egy belső kört is kialakítani.
Azzal mindannyian tisztában vagyunk, hogy a megfelelő kapcsolati háló számos előnnyel jár. Általa elsajátíthatunk bizonyos társadalmi jártasságokat, megismerhetjük mások a miénktől eltérő tapasztalatait és nézőpontját. Ezáltal gondolataink új irányt kaphatnak, ötleteinket más megvilágításba helyezhetjük, ez pedig segítheti szakmai érvényesülésünket. Azonban arról már kevesebb szó esik, hogy a kapcsolati hálónkon belül érdemes egy olyan szűkebb közösséget, egy belső kört is kialakítani, amely nem csupán érzelmi támaszt nyújt és motivál, hanem olyan biztonságos teret is teremt, ahol megkérdőjelezhetjük a saját, illetve mások elképzeléseit, és emellett kihívások elé is állít bennünket. Nézzük, miért és hogyan érdemes egy ilyen közösséget kialakítani magunk körül?
Támogatás, stabilitás és önbizalom
A támogató és egyben kihívást is jelentő közösségek arra ösztönöznek, hogy újragondoljuk berögzült gondolkodási mintáinkat, ezáltal fejlesszük kreatív gondolkodásunkat, valamint problémamegoldó képességünket. Ráadásul a személyes márkaépítés során a támogató és egyben kihívást is jelentő közösség lehet az egyik legfontosabb erőforrásunk.
Egyrészt, a támogató közösség motivál és mellettünk áll, akkor is, ha elbátortalanodnánk. A támogatásuk megerősíthet bennünket abban, hogy képesek vagyunk a céljaink megvalósítására. Ez az érzelmi támogatás pedig stabil alapot nyújt ahhoz, hogy bátran felvállaljuk, képviseljük magunkat és értékeinket mások előtt is. Másrészt, őszinte és pozitív visszajelzést adnak, amikor erre szükség van. Az őszinte visszajelzés pedig nélkülözhetetlen a személyes márkaépítésben, hiszen segít megérteni, hogy mely területeken érdemes fejlődnünk, esetleg változtatnunk.
Kihívás, elköteleződés és fejlődés
Ugyanakkor nemcsak támogatásra van szükségünk ahhoz, hogy mi magunk és ezzel együtt a személyes márkánk fejlődjön és erősödjön. A támogatás és kihívás egyensúlya hozza létre azt az optimális közeget, amely segíti a képességeink kibontakoztatását és biztosítja folyamatos fejlődésünket. Ugyanis, ha a minket körülvevő közösség túlságosan támogató, akkor fennáll a veszélye annak, hogy elkényelmesedünk, és elkerüljük azokat a kockázatokat, amelyek szükségesek lennének a fejlődéshez.
Épp ezért elengedhetetlen, hogy legyenek olyan emberek is a környezetünkben, akik szembesítenek bennünket korlátainkkal. Kérdéseikkel és kritikájukkal olyan szempontokat kínálnak, amelyekre magunktól talán nem is gondolnánk. Ez nem feltétlenül kellemes. Sőt, gyakran kényelmetlen! Azonban, ha az ember nem találkozik a sajátjától eltérő véleménnyel, az hosszú távon mindenképpen káros, hiszen ilyenkor nincs vita, nem kell megkérdőjeleznünk dolgokat, nem kell új nézőpontból szemlélnünk jelenségeket. Összességében, nem kényszerít semmi a gondolkodásra.
Az egyensúly művészete
A személyes márkaépítés egyik alapelve, hogy az alapértékeink és alapminőségeink megtartása mellett folyamatosan fejlődjünk és megújuljunk. A támogató és egyben kihívást is jelentő közösségek pedig pontosan ezt a fejlődést ösztönzik. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a két említett minőség egyensúlya rendkívül fontos, vagyis egyszerre nyújt érzelmi támaszt, de egyúttal folyamatosan újragondolásra is ösztönöz.
Egy ilyen közösségben nem csak az önbizalmunk épül fel, hanem a kritikák és visszajelzések által új irányokba is elindulhatunk. Ha pedig hitelesen és autentikusan építjük a személyes márkánkat, az emberek is jobban tudnak majd azonosulni velünk, így hosszú távon tartós kapcsolatokat építhetünk. Az ilyen közösségek tehát nem csupán „követőket” jelentenek, hanem olyan embereket, akiknek a visszajelzései, kritikái és támogatása révén egy sokkal hitelesebb, változásra nyitott személyes márkát építhetünk. Hiszen egy erős és hiteles személyes márka nem az állandóan változó trendhez igazodik, hanem valódi értékekre és önazonosságra épül.
Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!
Kép: Viktor Nikolaienko