Ne kérj visszajelzést!

Gyakran panaszkodunk a visszajelzések hiányára, de könnyen lehet, hogy nem is erre van szükségünk a fejlődéshez.

feedback.png

Ha rákeresünk a gooogle-ben a „visszajelzés” kifejezésre elképesztő mennyiségű találatot kapunk. Több millió cikk foglalkozik azzal hogyan adjunk visszajelzést, illetve azt is megtanulhatjuk, hogy a fejlődéshez elengedhetetlen a visszajelzések aktív keresése. Próbálkozunk is serényen, keressük a visszajelzéseket, de a várt fejlődés többnyire elmarad. De miért is olyan nehéz ez?

A kritikus és a rajongó elfogultsága

Egyfelől, nehéz visszajelzést kapni, hiszen az emberek többsége vonakodik a valós véleményét megosztani másokkal. Inkább visszatartják a mondandójukat, hogy ne hozzanak másokat kellemetlen helyzetbe. Ha pedig mégis visszajelzést adnak akkor többnyire két eset lehetséges: a „véres tollú kritikus” vagy az „elfogult rajongó” szerepébe bújnak. A fejlődéshez azonban pont nem erre lenne szükségünk. Hiszen a kritikus pusztán a gyengeségeinkre fókuszál, a rajongó pedig csak az erősségeinket élteti.

Gondolom most egyetértően bólogatsz, hogy valóban ezek az esetek lehetségesek. Azonban mielőtt megnyugodva hátradőlnél azzal, hogy a hiba nem a te készülékedben van, még egy dologról beszélnünk kell. Bár gyakran panaszkodunk arra, hogy visszajelzés hiányos kultúrában élünk, és nekünk igenis szükségünk lenne erre, akkor valójában és többnyire pozitív véleményt szeretnénk hallani. Ha pedig ennek ellenkezője történik és a visszajelzés negatív kigyomláljuk. Az építő jellegű kritikára nem reagálunk. Olyanok leszünk, mint a teflon: semmi sem ragad ránk.

Ne visszajelzést kérj!

De nemcsak az előbbiekben leírt tapasztalatok miatt, hanem a kutatások szerint is hiba visszajelzést kérnünk. Épp ezért jobb, ha ehelyett tanácsot kérünk. Hiszen a visszajelzések – ha egyáltalán kapunk - általában arra összpontosítanak hogyan teljesítettünk a múltban. A tanácsadás ezzel szemben arra irányítja a figyelmünket, hogy hogyan lehetne legközelebb jobban teljesíteni. Kísérletek szerint ez az egyszerű váltás elég ahhoz, hogy konkrétabb és konstruktívabb javaslatokat kapjunk.feedback.png

Tehát, ha valóban fejlődni szeretnél, akkor ne kérj visszajelzést, ehelyett inkább kérj tanácsot.  Például úgy, hogy azután érdeklődsz mi az az egy dolog, amit jobban csinálhatnál. Sokkal hasznosabb tippeket fogsz kapni. Ráadásul a tanácskérés még kedvelhetőbbé tesz és elmélyítheti a kapcsolataidat is. Természetesen nem mindegy, hogy kitől kérünk tanácsot. Olyan emberek tanácsaira érdemes hallgatnunk, akik három feltételnek megfelelnek: törődnek velünk, ismernek bennünket és legalább némi tudásuk van a területünkről. 

Hiszen, ha fontosak vagyunk nekik, és ismerik a képességeinket, valamint a területünket, akkor olyan információkkal szolgálhatnak, amelyek valóban támogatják a fejlődésünket. Ez nem jelenti azt, hogy minden egyes tanácsot meg kell fogadnunk. Sőt, még csak egyetértenünk sem kell velük ahhoz, hogy tanuljunk belőlük. Éppen elég, ha a megértésre törekszünk, hiszen így legközelebb egy hasonló helyzetben több választási lehetőség áll majd előttünk.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez.Klikk ide!

Kép: innen.

titkos_hi_rne_v_2.png

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása