3 tipp a hatékonyabb kommunikációért

Gondot okoz a saját hangod megtalálása? Nem tudod, hogy milyen információkat ossz meg magadról a bemutatkozásodban vagy a honlapodon? Lenne még mit javítani a kommunikációdon? Akkor itt az ideje, hogy alkalmazd ezeket a jól kipróbált gyakorlatokat!

szeme_lyes_ma_rka_ko_zepes.jpeg

Beszélgess egy időutazóval!

Ha már valamilyen tudás birtokában vagyunk, akkor nehézséget okoz elképzelni milyen is azt nem tudni. Ez pedig bonyodalmakat okozhat a kommunikációban, hiszen alapvető információk rejtve maradnak a másik fél előtt. A társadalomtudományokban ezt a jelenséget nevezik a ’tudás átkának’. A jelenséggel gyakran szembesülünk, amikor vezetőként, előadóként vagy szakértőként szeretnénk átadni a tudásunkat. És persze akkor is, amikor a személyes márkánkat építjük. A kérdés az: hogyan törhetjük meg a tudás átkát?

Az átok megtörésében Cathy Salit improvizációs tréner lesz a segítségünkre. Salit csak úgy hívja ezt a gyakorlatot: beszélgetés az időutazóval. Ez a gyakorlat közvetlenül is megkérdőjelezi azt a feltételezésünket, hogy a mondanivalónk mindenki számára nyilvánvaló. A gyakorlathoz a képzelőerődön túl csak egy másik emberre lesz szükséged. Az első lépés, hogy írjatok egy listát olyan tárgyakról, amelyeket egy 300 évvel ezelőtt élt ember nem ismerne fel, mint amilyen például az okostelefon. Ezután döntsétek el, ki alakítja az 1700-as években élt, a másik pedig válasszon a listáról és próbálja meg elmagyarázni, mi ez a tárgy. Majd cseréljetek.

Válts nyelvet!

Amikor Haruki Murakami első regényét írta sehogy sem találta a megfelelő stílust, ezért egy különös módszerhez folyamodott. Az anyanyelvét, idegennyelvre cserélte. Így született meg a Hallgasd a szél dalát! című regénye. Módszere azonban nemcsak regényíráshoz, hanem az személyes márkád építésekor is remekül alkalmazható. Akkor, amikor saját hangodat és stílusodat keresed, ha elakadsz egy gondolat megfogalmazásában vagy éppen azt kell eldöntened, hogy milyen információkat osztasz meg magadról.

Ezekben a komplex döntési helyzetekben érdemes az anyanyelved helyett, egy másik nyelven is átgondolnod, megfogalmaznod a problémát és lehetséges megoldásait. Így megszabadulsz a felesleges sallangoktól, mivel a szegényesebb szókincs, az eltérő mondatszerkezetek és a stilisztikai hiányosságok kikényszerítik a lényeglátást. Van, hogy az anyanyelvi szintű nyelvtudás hátrány… gondolkozz és dönts egy másik nyelven, okosan.

Gondolj a nagyira!

A hatékony kommunikációhoz elengedhetetlen a személyesség és az érthetőség, így az énmárkád építéséhez is. Többek között a személyesség és az érthetőség hiánya felelős a kilúgozott, személytelen honlap szövegekért és blogbejegyzésekért. Erre gyógyír lehet Yehonatan N. Turner ötlete. A teendőd csupán annyi, hogy mielőtt bármilyen szöveg megírásába fognál, vetsz egy pillantást a kedvenc ügyfeled fotójára (például valamelyik közösségi oldalon).

De még ennél is hatékonyabb eszköz, amivel rögtön két legyet is üthetsz egy csapásra. Képzeld el, hogy akivel éppen beszélsz (vagy akinek éppen írsz), az valamelyik kedvelt rokonod, például a nagymamád.  Legyen szó bemutatkozásról, előadásról vagy éppen valamilyen szöveg megírásáról, képzeld el, hogy akivel éppen beszélsz (vagy akinek írsz) az valamelyik kedvelt rokonod (például a nagymamád). Hiszen ekkor szinte automatikusan beugrik a nagyi-tesztként közismert kérdés: a nagyi vajon értené, amit mondasz? Ha nem, akkor fogalmazd újra!

Ha tetszett a poszt csatlakozz a Personal branding közösséghez a Facebookon  vagy az Instagramon!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása