Ajándékozás stresszmentesen

Stresszmentes ajándékozás? Nem lehetetlen. Öt kutatásokon alapuló technika, amelyek segítségével enyhíthetjük a megfelelő ajándék kiválasztásával járó feszültségeket. 

kara_csony_ko_zepes.jpeg

Az ünnepeknek örömtelinek kellene lenniük azonban, túl gyakran emelkedik meg a stressz szintünk. A Holmes-Rahe- féle stressz-skálán - amint a 150 pont vagy az alatti pont jelenti a stresszmentes, nyugodt életet -, a karácsony önmagában 19 pontot jelent. Ha ehhez még hozzávesszük azt is, ahogy az ajándékok beszerzése és az előkészületek miatt  megváltozik a munkabeosztásunk, mert előbb lépünk le vagy munkaidőben intézzük ezeket a dolgokat, akkor összességében már 48 pontnál járunk. És akkor még a megfelelő ajándék kiválasztásával járó feszültségekről szó sem volt. Képesek leszünk olyasmit adni, aminek örülnek mások, anélkül, hogy anyagi csődbe kerülnénk? Mi van, ha csalódni fognak? Mi van, ha csalódni fogunk? Ismerős aggodalmak? Íme, öt tudományos kutatásokon alapuló technika, amely segíthet enyhíteni az ajándék kiválasztásával járó stresszhatást.

Kérdezni tudni kell!

Bár sokan úgy gondolják, hogy az ajándék egyenlő a meglepetéssel és persze a meglepetésnek mindenki örül. Ezzel szemben, mindannyian osztozunk abban a tapasztalatban, amikor a meglepetésként kapott ajándék meghökkenést váltott ki és nem a szó jó értelmében. Az ilyen helyzetek könnyen elkerülhetőek lennének, ha egész egyszerűen megkérdeznénk barátainkat, ismerőseinket arról, hogy minek örülnének. Mégis igen kevesen szánjuk rá magukat egy ilyen lépésre, mert úgy gondoljuk a másik kevésbé örülne az ajándéknak. Ráadásul még magunkat is rossz színben tüntetnénk fel. De vajon tényleg így van ez?

Francesca Ginot és Frank Flynnt - a Stanford University szociálpszichológusai – alaposan utána jártak a kérdésnek. Úgy találták, hogy mindenki jobban jár, ha a találgatás helyett kipuhatoljuk vagy éppen egy listát kérünk arról, minek örülne a másik. Tehát a saját idegeid felőrlése helyett és a nagyobb öröm érdekében inkább kérdezz. Ha pedig összeállt a lista, akkor ne írd felül a saját ötleteiddel.

Válts nézőpontot!

Egy másik stratégia lehet az, ha a megajándékozni kívánt személy szemszögéből gondoljuk át a helyzetet. Ehhez csupán annyit kell tennünk, hogy vásárlás előtt lejegyezzük a másikról mit szeret, milyen kedvtelései vannak, illetve miben jó. Majd a jegyzeteinkből kiindulva átgondoljuk: ha a helyükben lennénk, mi lenne az, amivel több időt töltenénk vagy mi lenne az a terület, ahol fejlesztenénk a képességeinket?

Ilyenkor a közös pontokról sem érdemes megfeledkeznünk. Ugyanis, az idevágó kutatások szerint, növeli az érzelmi közelséget, ha az ajándékozó személyiségét is tükrözi az ajándék. Tehát a közös érdeklődési kör vagy hasonló jellemzők is jó kiindulópontot jelenthetnek. E megközelítés előnye, hogy magának mindenki könnyebben választ ajándékot, hiszen a saját preferenciáival mindenki tisztában van. 

Gondolkozz élményben!

Tom Gilovich, szociálpszichológus kutatásai szerint általában is jobban járunk, ha a pénzünket élményekre és nem tárgyakra költjük. Ugyanis, jobban értékeljük az élményeket és hosszabb távú jó érzésekre számíthatunk. Nincs ez másképp az ajándékozás során sem. Bár gyakran tárgyiasult ajándékokban gondolkozunk, de a University of Toronto kutatói arra jutottak, hogy nagyobb boldogságra számíthatunk, ha valamilyen átélhető élményt ajándékozunk.

Az ajándékba kapott élmények „nagyobb pozitív hatással vannak a kapcsolatainkra, mint a tárgyi ajándékok, attól függetlenül, hogy a későbbiekben a felek osztoznak vagy sem az élményben” – írják a kutatók. Ezt a megközelítést az előző pontban javasolt stratégiával is kombinálhatod. Ezért az olyan ötleteket, azokat az élményt adó lehetőségeket sem érdemes kizárnod, amelyen osztozhattok. 

Tágítsd a perspektívát!

Úgy tűnik, jobban járunk, ha az ‘élj a pillanatnak’ bölcsességét az ajándékok kiválasztásakor ilyenkor inkább félretesszük. Ugyanis, amikor ajándékozásról van szó, akkor mindannyian képesek vagyunk kissé hatásvadásszá válni. A pillanat varázsára gondolunk, hogyan fog felcsillanni a másik szeme amikor kibontja az ajándékot. Arra pedig már kevésbé, hogy hosszabb távon is örömet okozzunk és az öröm pillanatait elnyújtsuk. Pedig egy sor kísérlet igazolja, hogy jobban tennénk, ha ez utóbbira is fókuszálnánk.

Az egyik ilyen kísérletben például, azt kellett eldönteniük a résztvevőknek, hogy Valentine napra egy tucat vörös rózsát vagy inkább egy kevésbé látványos cserepes rózsát adnak ajándékba. Egyértelműen a látványos, azonnali hatást kiváltó megoldás győzőtt. A kísérlet résztvevői, akkor is a tucat vörös rózsa mellett döntöttek, amikor tisztában voltak azzal, hogy hosszabb távon örömet okozna a cserepes növény és a megajándékozott is jobban örülne neki. 

Az önreflexió mindig jó ötlet

Mi történik, ha az ajándékod nem tetszik? Ez szívszorító lehet, különösen akkor, ha sok energiát vagy pénzt fektettél az ajándékba. Mint ahogy az is előfordulhat, hogy csalódsz a neked szánt ajándékokban. A megoldás mindkét esetben ugyanaz: az önreflexió.

Az ajándékozás célja a pozitív érzelmi élmények – mint amilyen a szeretet és a hála - átélése és kiváltása. Ezek az érzelmi állapotok bizonyítottan jótékony hatással vannak ránk és olyan viselkedésformákhoz vezetnek, amelyek erősítik a társadalmi tőkét, mint a bizalom és az együttműködés. Bár néha elkerülhetetlenek, az olyan negatív állapotok, mint a csalódottság vagy féltékenység. Azonban, jobb, ha észrevesszük ezek közeledését és úgy döntünk, tudatosan a pozitív érzelmek felé fordulunk. Ha így teszünk, akkor lehetővé válik, hogy tudatosan élvezzük az adott élményt, és kapcsolódjunk ahhoz, aki megajándékozott, vagy aki ajándékot kapott tőled.

Röviden: a legbiztosabb út a boldog ünnepekhez az, ha a kapcsolatokra, a közösen átélt pillanatokra - és nem az ajándékokra - összpontosítasz!

 

titkos_hi_rne_v_2.png

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása