Hogyan maradj hiteles?

A személyes márka építése nem sprint, hanem maraton. Nézzük mit kell tenned a frissítő pontokon!

e_nma_rka_10.png

„Az egyetlen állandó a változás maga” – hangzik Hérakleitosz bölcselete. Az állítás igazsága vitathatatlan: az élethez elválaszthatatlanul hozzátartozik a változás. Változnak a körülmények, a helyzetünk, mi magunk és ezzel együtt a céljaink, motivációink is. A változásokat pedig a személyes márkádnak is tükröznie kell, hiszen csak így maradhatsz önazonos és hiteles.

Még akkor is változhatnak a hangsúlyok, elavulhatnak bizonyos információk, ha nem váltottál munkahelyet vagy foglalkozást, nem kezdtél bele valami újba és látszólag minden az eddig megszokott mederben halad. Ezért érdemes időről, időre értékelni a helyzetet és ha szükséges változtatni az eddigi stratégiádon. Nézzük milyen szempontok mentén érdemes haladni ilyenkor!

Tekints a múltba!

Az első lépés a múlt áttekintése, vagyis a leltározás. Ennek szellemében érdemes az elmúlt időszak eredményeit, illetve azokat az eseményeket is számba vennek, melyek nem a várakozásaid szerint alakultak. Mind a pozitívumokat, mind az esetleges hibákat, tévedéseket és kudarcokat jegyezd le. A forma teljesen mindegy készíthetsz táblázatot vagy kiegészítheted ezekkel az információkkal a meglévő szakmai önéletrajzodat. A lényeg az, hogy gondold végig:

  • Milyen eredményeket értél el, mire vagy büszke?
  • Mások milyen teljesítményedet ismerték el?
  • Mi az, ami a várakozásaid szerint alakult és mi az, ami másképp? Miért?

Ahogy azt Jeff Bezos frappánsan megjegyezte: “Az énmárka az, amit mások mondanak rólad, amikor kilépsz a szobából.” A kérdés az, hogy ki is van ebben a bizonyos szobában? Ki az, akinek a problémáit megoldod, vagyis kik az ügyfeleid? Kik azok a partnerek, akik segítségedre voltak a céljaid megvalósításában? Épp ezért az elmúlt időszak ügyfél- és partner listáját is szemügyre venned.

Kivel volt zökkenőmentes az együttműködés, és kivel nem? Milyenek ők? Ez utóbbi kérdés megválaszolásakor ne csak az életkorukra, nemükre és foglalkozásukra koncentrálj, hanem belső tulajdonságaikra és szokásaikra is. És persze a visszajelzéseik felidézésről sem ajánlatos megfeledkezned. Minél részletesebb képed van róluk, annál könnyebb dolgod lesz a későbbiekben.

Keress a jelenben!

Ha kész a leltár és összegezted a belőle levonható tanulságokat akkor a következő lépés az online jelenléted elemzése. Az-az keress rá a nevedre, lehetőleg rejtett üzemmódban, majd jöhetnek a közösségi profiljaid és a honlapod szemügyre vétele. Ezeket a következő kérdések mentén érdemes megvizsgálnod:

  • Milyen kép rajzolódik ki rólad? Megmutatja azokat a tulajdonságaidat, amik megkülönböztetnek?
  • Tükrözi a jelenlegi állapotokat? Mi az, ami hiányzik? 
  • Választ ad arra miért érdemes veled dolgozni téged választani?

Itt az idő, hogy másoknál is körül nézz, vagyis virtuális sétára indulni a versenytársaidhoz. Tudom, hogy sokan vallják: a konkurenciával nem kell foglalkozni. Valóban nem célravezető a versenytársak folyamatos vizslatása. Azonban, rendkívül hasznos időközönként szemügyre venni a tevékenységüket, hiszen tőlük is szeretnéd megkülönböztetni magad.

Mi az, amit jól csinálnak és mi az, amit nem? Milyen eszközöket használnak és milyen stílusban kommunikálnak? Mi az, amit kellemetlennek vagy bosszantónak találsz bennük?  Ez utóbbi megértése hozzásegíthet a saját szakmai értékrended megértéséhez is, illetve ahhoz is, hogy még véletlenül se kövesd el azokat a hibákat, amelyeket náluk kifogásolsz.

Nézzünk bizakodva a jövőbe!

Örkény István

Az örkényi tanács szellemében a múlt és jelen után tekintsünk a jövőbe. Ennek első lépéseként a következő időszak céljainak kitűzése, vagyis annak definiálása mit szeretnél elérni a személyes márkád építésével. (Például az ismertségedet vagy az elismertséged szeretnéd növelni vagy éppen azt a problémát orvosolnád, hogy ugyan az ismertséged megfelelő, azonban a tevékenységed mások nem kapcsolják a nevedhez). Akkor jársz jó úton, ha egyetlen mondatban össze tudod foglalni ezt.

A cél ismeretében pedig azt könnyebb lesz meghatároznod azt is, hogy miben méred a személyes márkád sikerességét. Sokan hajlamosak pusztán a követőtábor vagy az online reakciók növekedésében mérni az eredményességüket. Bár vitathatatlanul jó érzés ahogy pörög a számláló mégis, óva intenélek attól, hogy kizárólag ezekkel a mások számára is jól látható reakciókkal mérd az énmárkád fejlődését.

De akkor mégis honnan tudhatod azt, hogy jó irányba haladsz? Mindenkire alkalmazható mérőszám nem létezik. Ezért saját magadnak kell meghatároznod a mérőszámokat. Tekintheted például a megbízások és megkeresések számát mércének vagy bizonyos típusú megbízások mennyiségi növekedését mércének. A lényeg az, hogy ne csak a lájkokkal és a követők számával foglalkozz, hanem a céljaidnak megfelelő mérőszámokat is határozd meg.

Ezek alapján már képes leszel a következő időszak stratégiáját megalapozni és az esetlegesen szükséges korrekciókat megtenni. A tervezésnél nem árt kissé pesszimistábban tervezni és kisebb lépésekben gondolkozni, hiszen így valószínűbb a tényleges megvalósítás. A kevesebb több lehet, ha a rendszeresség megvan. Ez különösen fontos a személyes márkád építésekor, hiszen ez nem sprint, hanem maraton.

 Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Kép: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása