Szeresd meg a kapcsolatépítést!

Már a kapcsolatépítés puszta gondolatától kiráz a hideg? Nem kell így lennie. Az ellenérzések leküzdhetőek.

networking_1.png

Kapcsolatrendszerünk az egyik legfontosabb eredője annak, hogy életünk és munkánk során hogyan érvényesülünk. A megfelelő kapcsolati háló számos haszonnal jár. Így például, bizonyos társadalmi jártasságok elsajátítása, illetve mások különböző tapasztalatainak és nézőpontjának megismerése. Ezeket az előnyöket senki nem vitatja, azonban a kapcsolatépítés megítélése már közel sem ennyire egyöntetű. Vannak, akik örömmel vetik bele magukat kapcsolataik tudatos építésébe. Azonban szép számmal akadnak olyanok is, akiket a kapcsolatépítés puszta említésétől is kiráz a hideg. De vajon mi határozza meg, hogy melyik csoportba tartozunk? És, vajon lehet-e ezen változtatni? Ezekre a kérdésekre kereste a választ Maryam Kouchaki és kutatócsapata is.

Lehetőség vagy kötelesség?

Elterjedt vélekedés, hogy a kapcsolatépítéshez való viszonyulásunkat meghatározzák az olyan személyiségvonásaink, mint például az introvertált vagy extravertált beállítottságunk. Kouchaki és kollégái azonban úgy találták, hogy egy másik jellemzőnk nagyobb mértékben és alapvetően befolyásolja érzelmi viszonyulásunkat és kapcsolatépítési hajlandóságunkat. Nevezetesen az, hogy kudarckerülő vagy sikerorientált törekvések jellemeznek inkább bennünket. A kudarckerülő orientáció ez esetben azt jelenti, hogy valaki inkább megfontolt és biztonságra törekszik, a sikerorientált beállítottság pedig azt, hogy a vágyakon, a teljesítményen és a fejlődésen van a fókusz.

Ezen jellemzőnk - vagyis az, hogy kudarckerülő vagy sikerorientáció jellemez bennünket - hatással van ítéleteinkre és viselkedésünkre is. Ennek megfelelően a kapcsolatépítésre gondolhatunk úgy, mint egy olyan tevékenységre, ami vágyaink elérését, céljaink megvalósítását támogatja, illetve a fejlődés lehetőségét kínálja. De a kudarckerülés jegyében tekinthetjük elvégzendő szakmai kötelezettségünknek. Nem nehéz belátni, hogy ez utóbbi hozzáállás valószínűsíthetően több negatív érzéssel és feszültséggel jár, mint az, ha valaki a várható pozitív kimenetelre fókuszál.

Keress egy jó okot!

Bár legtöbbünknek természetes hajlama van az egyik vagy a másik stílus felé, ez nincs kőbe vésve. Egy szituációt képesek vagyunk tipikus beállítottságunktól eltérő szemüvegen keresztül is szemlélni. A kutatócsoport nemzetközi vizsgálatsorozatának eredményei pedig azt bizonyítják, hogy hozzáállásunk megváltoztatása jelenti a kulcsot a kapcsolatépítéshez fűződő ellenérzéseink leküzdéséhez. Röviden, tőlünk függ, hogy a kapcsolatépítést inkább a lehetőségek szemüvegén keresztül szemléljük, vagy kellemetlen teherként tekintünk rá.

Az elméletet pedig úgy fordíthatjuk gyakorlattá, ha emlékeztetjük magunkat arra, hogy a kapcsolatok építése nem egy önző dolog: saját szakmai hálózatunkat építésével másokat is lehetőségekhez segíthetünk. De talán még ennél is fontosabb, hogy tudatosítsuk a helyzetben rejlő pozitív lehetőségeket és ezt rendszeresen idézzük fel, ahogy ezt maga Kouchaki is teszi: "Bármikor, amikor kínosan érzem magam egy konferencián vagy egy Zoomon keresztüli találkozón, emlékeztetem magam arra, hogy miért vagyok jelen. Nekem ez az ok, hogy ezek a helyzetek egyben tanulási lehetőséget is jelentenek."

 Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása