Hogy kezeld a trollodat?

„Soha ne birkózz disznókkal. Mind a ketten koszosak lesztek és ők ezt szeretik...” – hangzik a Bernard Shawnak tulajdonított mondás. De vajon ez a trollok esetében is követendő tanács?

troll.png

Ha építed az énmárkád és a blogodon van kommentelési lehetőség, vagy szoktál posztolni a közösségi médiában, előbb-utóbb megjelenik néhány troll is. Ezt a helyzetet mindenképp kezelned kell valahogy. Sokan azt javasolják, hogy ne etesd a trollokat, ignoráld őket és töröld a kommentjeiket. Azonban, közel sem biztos, hogy minden esetben ez a célravezető megoldás. Tehát a kérdés: hogyan kezeljük a trollokat?

A trollok típusai

Alapvetően kétféle troll van: akivel érdemes kommunikációt folytatni, és akivel nem. Kezdjük az utóbbival, ő a könnyebb eset. Aki nyilvánvalóan öncélúan mocskolódik, sérteget, személyeskedik, azzal az emberrel nem lehet értelmes kommunikációt folytatni. Akinek nincsenek érvei csak személyeskedő megjegyzései, azzal nem lehet és nem is érdemes vitatkozni.  A személyeskedő és alaptalanul mocskolódó, trágár hozzászólásokat nyugodtan törölheted, a trollt pedig kitilthatod a felületedről, sőt jobb is, ha így teszel. Nem csak azért, mert rossz fényt vetnek rád, hanem azért is, mert a többi követőd számára is kellemetlen olvasni az ilyen hozzászólásokat. A menthetetlen trollok kitiltásával és a hozzászólásaik törlésével nem csak magadat, de a követőidet is véded.

Azonban, azon hozzászólók esetében, akiknél felcsillan a remény a kommunikációra, akikkel lehetségesnek tűnhet az észérvek alapján történő kommunikáció nem ez a célravezető eljárás. Hiszen az is elképzelhető, hogy a hozzászólónak nem veled van gondja, hanem valamilyen negatív tapasztalatát vetíti rád. Ezért érdemes kísérletet tenni arra, hogy megfejtsd valójában mi a problémája. Megköszönni a hozzászólását és afelől érdeklődni hogyan jutott a kommentjében megosztott véleményére. Gyakran előfordul, hogy ezzel a helyzetet át tudod fordítani, az illető megnyugszik és végül befejezi a trollkodást. A valódi kihívást pedig azok jelentik, akik ugyan kellemetlen, személyeskedő stílusban kommentelnek, de állításaikat érvekkel támasztják alá. 

Kinek válaszolsz valójában?

Itt érkeztünk el a lényeghez: amikor egy trollnak válaszolsz, valójában nem hozzá beszélsz. A válaszod leginkább azoknak szól, akik olvassák vagy olvasni fogják a beszélgetést. A troll nagy valószínűséggel nem lesz sem az ügyfeled, sem a vásárlód. A többi követődnek, olvasódnak fontos megmutatnod, hogy higgadt tudsz maradni, és nem süllyedsz le a troll szintjére. Tehát a legfontosabb szempont az, ha üzleti célból blogolsz vagy posztolsz a közösségi médiában, hogy azoknak a véleményét és érdekeit kell szem előtt tartanod, akikből potenciális vásárlók, ügyfelek lehetnek. De, ha hobbiblogod van, akkor is felelős vagy azért, hogy az olvasóid ne találkozzanak negativitással, zavaró hozzászólásokkal, alpári stílussal, hiszen ideális esetben nem azért járnak oda. 

Az, hogy hogyan kezelsz egy feszült, konfliktusos helyzetet árnyalja a rólad kialakuló képet és ezáltal akár erősítheti vagy éppen rombolhatja az énmárkád.  Épp ezért a válaszod hangnemét ne a troll stílusa határozza meg, a személyeskedést mindenképp kerüld el. Ez persze nem egyszerű, amikor igaztalan vádakkal szembesülsz. Ezért soha ne válaszolj azonnal, adj időt magadnak és csak akkor reagálj, amikor visszanyerted a lelki békéd. Mutasd meg, hogy képes vagy nyugodtan, udvariasan vagy éppen humorral reagálni a troll hozzászólásaira. Ha pedig úgy érzed, hogy mindent megtettél, és továbbra sem áll le, nyugodtan megteheted, hogy nem válaszolsz többet. A követőid látni fogják, hogy te megpróbáltad szép szóval, de nem lehet az illetővel bírni. Ha udvarias és tárgyilagos maradsz a trollal szemben, a követőid neked adnak majd igazat.

És, ha mégis te hibáztál?

Más kérdés, ha az elégedetlen kommentelőnek valamilyen szempontból igaza van. Ez is előfordulhat, hiszen nem vagyunk tökéletesek, mindenki követhet el hibát. Ebben az esetben talán nem is trollról beszélünk, hanem elégedetlen (talán dühös) ügyfélről vagy ellenvéleményről. Ebben az esetben ugyanúgy, sőt fokozottan igaz, hogy nyugodtan és tárgyilagosan reagálj, még véletlenül sem sértő vagy félreérthető módon. Biztosítsd róla, hogy utánanézel a panaszának, és emellett vedd fel vele a kapcsolatot chaten vagy e-mailben.

Legyenek saját szabályaid!

Ahogy mondani szokták a tudatos felkészülés félsiker. Ezért nem feltétlenül kell megvárnod a trollok felbukkanását, fel is készülhetsz erre az eseményre és kialakíthatod a saját szabályaidat. Ahogy egy kedves ismerősöm mondani szokta: a blogod vagy az oldalad olyan, mint a nappalid, egyértelművé teheted, hogy le kell venni a sáros gumicsizmát, ha valaki nálad akar vendégeskedni. Ennek szellemében előre átgondolhatod, hogy milyen viselkedés, milyen hangnem az elfogadható és milyen nem. Ezeket a szabályokat pedig nyilvánvalóvá teheted a követőid számára akár bizonyos időközönként posztolhatsz is erről.

A saját szabályok, ha úgy tetszik házirend megalkotása és közzététele arról is biztosítja az olvasóidat, hogy nemcsak magadat, hanem őket is megvéded a trolloktól. Ráadásul, ha a követőid tisztában vannak a szabályokkal, akkor még az is lehet, hogy erre hivatkozva fellépnek a troll ellen. Ez esetben pedig nincs más dolgod, mint az, hogy megköszönöd a segítségüket. Lehet, hogy lesznek a követőid, olvasóid között olyanok, akiknek nem tetszenek a szabályaid vagy a trollal értenek egyet. Ne félj attól, hogy ők majd nem követnek tovább. Ha megteszik, az neked csak jó, hiszen a blogodon, az oldaladon vagy a csoportodban zajló párbeszéd hangvétele téged is minősít. 

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Kép: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása