Soha ne írj két oldalnál többet!
Hogyan írj jobban? David Ogilvy - a reklámszakma ikonikus alakjának - örökzöld tanácsai a jobb szövegekért.
David Ogilvy, minden idők egyik legzseniálisabb reklámszakembere. A zseniális jelző esetében nem túlzás, hiszen közel öt évtizedes pályafutása alatt átformálta az amerikai és ezen keresztül a nemzetközi reklámszakma arculatát is. Emellett, könyvei manapság sem csak porfogóként foglalják a helyet a könyvespolcokon, hanem sűrűn forgatják őket a reklámszakemberek és a reklám iránt érdeklődő laikusok egyaránt.
Az ész ... önmagában nem elég, szükség van mellette szellemi tisztességre is.
David Ogilvy
A felesleges szószátyárkodást kerülő skótnak, azonban nemcsak a reklámokról és reklámírásról, hanem a mindennapi kommunikációs helyzetekről is karakteres véleménye volt. Ha pedig valami felbosszantotta, akkor csapkodás helyett inkább tollat ragadott. Gyanítom, hogy az alábbi lista is, részben a frusztrációja levezetését szolgálta. A „Hogyan írj?” című a cég munkatársainak szánt feljegyzés lassan negyven éve készült, azonban Ogilvy tanácsait manapság is érdemes megfontolnunk.
"Minél jobban írsz, annál magasabbra jutsz az Ogilvy & Mathernél. Azok az emberek, akik jól gondolkoznak, jól is írnak. Zavarosan gondolkodó emberek zavaros feljegyzéseket, zavaros leveleket írnak és zavarosan beszélnek.
A jó íráskészség nem természetes adottság. A jól írást meg kell tanulni. Tíz tanács:
- Olvasd el Roman és Raphaelson könyvét. Háromszor.
- Úgy írj, ahogy beszélsz. Természetesen.
- Használj rövid szavakat, rövid mondatokat és rövid bekezdéseket.
- Soha ne használj olyan kifejezéseket, mint rekoncepcionálás, attitűdileg, véleményileg. Ezek csak az ostobaságod mutatják.
- Bármi is a téma, soha ne írj két oldalnál többet.
- Ellenőrizd az idézeteket.
- Soha ne küldj el egy levelet vagy egy feljegyzést aznap, amikor megírtad. Másnap reggel olvasd fel hangosan, ha szükséges szerkeszd.
- Ha valami fontos (iromány), nézesd át egy kollégáddal.
- Mielőtt elküldenél egy levelet vagy egy feljegyzést, győződj meg arról, hogy a címzett számára is kristálytiszta, hogy mit akarsz tőle.
- Ha valakit cselekvésre szeretnél bírni, ne írj. Menj, és mondd el neki személyesen, amit akarsz."
Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!