Tanuljunk Vonneguttól!

A történetmesélés az egyik legfontosabb eszköz az énmárkád építésekor. A kérdés az, hogyan írhatunk jobb történeteket?

vonnegut-2.jpg

Ahogy Tom Peters a personal branding atyja megfogalmazta „a márka egy történet…első a történet, második a márka”. És valóban, egy jó történet rendkívül magával ragadó. Számtalan történettel találkozunk nap, mint nap. Történetek, amelyek tanítanak, elgondolkoztatnak, inspirálnak vagy éppen eladnak egy ötletet. Ennek ellenére sokan elakadnak, amikor a saját történetüket kellene elmesélniük. Tehát a kérdés az, hogyan írhatunk jobb történeteket? 

A kérdésre ma, az amerikai modern irodalom egyik legnagyobb klasszikusa válaszol. Kurt Vonnegut ugyanis, az írást nem csak magas szinten művelte, hanem tanította is. Természetesen a rá oly jellemző fanyar humor és  szókimondás jegyében. Tanácsait pedig nemcsak a katedráról osztotta meg, hanem időnként listába rendezve közzé is tette az ambiciózus írópalánták legnagyobb örömére . 

Azonban, Vonnegut javaslatait akkor is érdemes megfontolnod, ha nem írói babérokra pályázol. Bármilyen okból is kell billyentűzethez ülnöd - legyen szó blogbejegyzésről, a honlapod bemutatkozó oldaláról vagy egy előadás szövegének a megírásáról -, megéri elgondolkozni a tanácsain. Hiszen ideális helyzetben, ezek nem mások, mint jól elmondott történetek. De nem is szaporítom tovább a szót, jöjjenek Vonnegut listái!

kv.jpg

Hogyan írj rövid történetet?

 

  1. Úgy használd a teljesen ismeretlen [olvasó] idejét, hogy ne érezze elfecsérelt időnek. Legyen legalább egy szereplőd, akinek az olvasó drukkolhat.
  2. Minden szereplő akarjon valamit, legalább egy egy pohár vizet.
  3. Minden mondatnak a két dologból az egyiket szolgálnia kell: a karakter bemutatását vagy a cselekmény előmozdítását.
  4. Kezdj olyan közel a [történet] végéhez, amennyire csak lehet.
  5. Legyél szadista. Nem számít mennyire édes vagy ártatlan a főszereplőd, történjenek borzalmas dolgok, hogy az olvasó számára kiderüljön, miért teremtetted a szereplőidet.
  6. Csak egyetlen olvasónak akarj tetszeni. Ha kiállsz az ablakba, és nekiállsz szeretni az egész világot, akkor a sztorid úgymond hamar tüdőgyulladást fog kapni.
  7. Szolgálj annyi információval az olvasónak, amennyivel csak tudsz, a lehető leggyorsabban. Francba a titkolózással. Az olvasóknak pontosan tudniuk kell, hogy mi történik, hol és miért, hogy akár maguk is tudnák fejezni a történetet, még ha a csótányok el is rágták volna az utolsó oldalakat. 

Nemzedékem legnagyobb amerikai novellaírója Flannery O'Connor (1925-1964) volt. Gyakorlatilag minden szabályomat megszegte, kivéve az elsőt. A nagy írók hajlamosak erre.

vonnegut_1.jpg

Hogyan írj stílusosan?

1. Keress egy olyan témát, ami érdekel

Találj egy témát, ami érdekel, amiről a szíved mélyén is azt érzed, másoknak is fontos lehet. Ez az, ami valóban számít, ettől lesz elbűvölő és elragadó a stílusod, nem a nyelvi játékoktól.

Egyébként nem sürgetlek, hogy írj egy regényt - bár nem bánnám, ha írnál egyet, feltéve, ha valóban arról írsz, ami számít valamit. Egy peticiót a házad előtti kátyúról a polgármesternek vagy egy szerelmeslevelet a szomszéd lánynak.

2. Ne beszélj félre,

nem fogok félrebeszélni.

3. Legyen egyszerű!

Ami a nyelvhasználatot illeti: Ne feledd, hogy a nyelv két legnagyobb mestere, William Shakespeare és James Joyce, szinte gyerekes mondatokban fejeztek ki igazán mély mély gondolatokat. "Lenni vagy nem lenni?" - kérdezi Shakespeare Hamletje. A leghosszabb szó is csak néhány betű. Joyce, ha éppen a kedve úgy tartotta, képes volt olyan bonyolult és csillogó mondatok megalkotására, mint amilyen Kleopátra nyakéke, de a kedvenc mondatom az „Eveline” című művében hangzik el: „Fáradt volt”. A történetnek ezen a pontján semmi más nem törheti úgy össze az olvasó szívét, mint ez a néhány szó.

A nyelv egyszerűsége nemcsak tisztelendő, de talán még szent is. A Biblia is egy olyan mondattal kezdődik, amit akár tizennégy éves gyerek is leírhatott volna: „Kezdetben Isten teremtette az eget és a földet.”

4. Legyen merszed megvágni

Lehet, hogy te is képes lennél Kleopátrának nyakláncot fűzni. De az ékesszólásodnak az ötletedet kell szolgálnia. A te szabályod a következő lehet: Ha egy mondat, bármennyire is kiváló, ha valamilyen új és hasznos szemszögből nem világítja meg a témát, akkor vágd ki.

5. A saját hangod használd

A legtermészetesebb írásmód a gyerekkorunkban hallott beszédet tükrözi. Conradnak az angol volt a harmadik nyelve, és a legtöbb dolog, ami érdekes abban ahogy az angolt használja, a lengyelből szivárgott át, ami az anyanyelve volt. És valóban szerencsés azaz író, aki Írországban nőtt fel, mert az ott beszélt angol annyira csodálatos és dallamos. Jómagam Indianapolisban nőttem fel, ahol a beszélt nyelv hangzása olyan, mint amikor egy szalagfűrésszel fémet vágunk, és a szókincs annyira jellegtelen, mint egy franciakulcs.

Appalachia néhány távoli zugában a gyerekek még mindig Erzsébet-kori dalokon és verseken nőnek fel. Sok amerikai pedig úgy nő fel, hogy nem az angol nyelvet, vagy annak az amerikaiak többsége által beszélt angol nyelvjárását hallja. Minden beszédmód gyönyörű, csakúgy, mint a különböző pillangók fajták. Nem számít, mi az első nyelved, egész életedben kincsként kell őrizned. Ha ez éppen nem a sztenderd angol és megjelenik az írásodban, akkor az eredmény annyira érdekes lesz, mint egy rendkívül csinos lány, akinek az egyik szeme kék, a másik pedig zöld.

Jómagam úgy találtam, hogy akkor bízom a leginkább a saját írásomban – és úgy tűnik, hogy mások is -, amikor egy indianapolisi ember hangján írok, hiszen az vagyok. Milyen más választásom van? Az, amit a tanárok erőteljesen javasolnak - és nyilvávalóan megpróbáltak téged is erre rávenni – vagyis egy évszázaddal ezelőtti művelt angol úriemberek nyelvén írni.

 6. Azt mondd, amire gondolsz

Régebben a tanáraim gyakran elkeserítettek, de ma már nem. Most már értem, hogy az antik esszék és történetek, amelyekkel a saját írásaimat kellett összehasonlítanom, nem a koruk vagy az idegenségük miatt voltak csodálatosak, hanem azért, mert pontosan elmondták, amit szerzőik mondani akartak. A tanáraim azt kérték tőlem, hogy írjak pontosan, gondosan válogassam meg a szavaimat és ezeket olyan pontosan illesszem egymáshoz, mint ahogy egy gép alkatrészeivel teszik ezt. A tanárok mégsem akartak azzá a bizonyos angol úriemberré tenni. Csak azt remélték, hogy érthetővé válok - és megértettem. Bár az álmom, hogy úgy bánjak a szavakkal, mint Picasso az ecsetjével vagy a jazz ikonok a zenével, szertefoszlott. Ha megszegném a központozás összes szabályát, ha a szavak azt jelentenék, amit akarok, és összevissza fűzném őket egymáshoz, egyszerűen mások nem értenének meg. Tehát te is jobban teszed, ha elkerülöd a Picasso vagy a jazz stílusú írást, ha van valami mondanivalód, és szeretnéd, hogy megértsenek.

Az olvasók azt akarják, hogy oldalak meglehetősen hasonlítsanak a korábban olvasott oldalakra. Miért? Ez azért van, mert nincsenek könnyű helyzetben, és minden segítségre szükségük van, amit csak kaphatnak tőlünk.

7. Szegény olvasók

Több ezer apró nyomot kell felismerniük a papíron, és azonnal értelmezniük kell őket. Olvasniuk kell, ez egy olyan művészet, amely annyira nehéz, hogy a legtöbb ember még akkor sem sajátítja el, ha az általános iskolában és a középiskolában tizenkét hosszú éven át tanulta.

Tehát tudomásul kell vennünk, hogy az írásstílusunk megválasztásában nem túl sok és nem is igazán vonzó lehetőségeink vannak, mivel olvasóink tökéletlen művészek. Közönségünk megköveteli, hogy együttérző türelmet tanúsítsunk irántuk, ezért egyszerűnek és egyértelműnek kell lennünk – még akkor is, ha inkább magasan szárnyalva dalolnánk felettük, mint egy pacsirta.

Ez a rossz hír. A jó hír, nekünk amerikaiaknak alkotmányosan garantált jogunk, hogy a büntetéstől való félelem nélkül bármiről írhatunk. Tehát írói stílusunk legfontosabb aspektusáról teljesen szabadon dönthetünk.

8. Az igazán részletes tanács

Az irodalmi stílus és technikai jellegű vitájához William Strunk, Jr. és E.B. White: The Elements of Stylecímű könyvét ajánlom. E.B. White természetesen az egyik legcsodálatosabb stílusú irodalmár, akit eddig ez az ország eddig produkált. Tudnod kell azt is, hogy senkit nem érdekelne, milyen jól vagy rosszul fejezte ki magát White, ha nem lenne igazán érdekes a mondandója.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása