3 könyv az érvényesüléshez

Magunk és mások megismerése nemcsak a mindennapi életben való boldoguláshoz, hanem az énmárkád építésekor sem nélkülözhető. Most e tudás megszerzéséhez ajánlok néhány könyvet.

ko_nyvek.png

Én, jómagam és a többiek

Egy szellemes bonmot szerint, kétféle ember létezik a világon: aki két részre osztja az embereket és velük együtt a világot és az, aki nem. Brian R. Little, a „Én, jómagam és a többiek” szerzője mind a két kategóriába belefér. Little ugyanis vallja, hogy bár a személyiségjegyeinket leíró fogalompárok (mint amilyen az introvertált-extravertált páros) igen hasznosak, de azért ezeket a címkéket ne vegyük annyira komolyan, hogy ezzel lekorlátozzuk, ketrecbe zárjuk magunkat.

Javaslatát pedig érdemes megfontolnunk, hiszen a személyiségpszichológia avatott szakértőjét tisztelhetjük személyében. Ennek megfelelően a legfrissebb kutatási eredményekre támaszkodva vezet be minket szakterülete rejtelmeibe. Azonban, még véletlenül sem kell száraz, unalmas, okoskodó szövegre számítanod. Hiszen Little professzor, ugyanolyan szórakoztatóan ír, mint ahogy  előad. Ő az a tudós, aki a szakmáját komolyan veszi, de ha a helyzet úgy kívánja, akkor az önirónia és a humor sem áll távol tőle.  

A könyv nemcsak mások, hanem saját működésünk megértéséhez is hozzásegít. Megértjük, hogy bizonyos helyzetekben miért viselkedünk úgy, ahogy; személyiségjegyeink közül melyek azok, amik megváltoztathatóak és melyek nem. Miközben az önismeretünket is elmélyíthetjük a könyvben szereplő kérdések és tesztek segítségével. Ez utóbbira pedig mindenképp szükséged van, ha az énmárkád építed, hiszen ehhez bizonyos mértékű önismeret mindenképp szükséges.

Kapcsolatok hálójában

A kapcsolatok fontosságával mindenki tisztában van, mint ahogy azzal is – legalábbis az, aki Barabási-Albert László Képlet című könyvét olvasta -, hogy a siker, az érvényesülés elképzelhetetlen mások nélkül. Azonban, az már kevésbé köztudott, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy a kapcsolati hálónkban milyen emberek vannak, kikkel vesszük körbe magunkat. A körülöttünk lévő emberek értékrendje és viselkedése hatással van a döntéseinkre, a hozzállásunkra, sőt, a boldogságra való esélyünket számszerűsíthetően is befolyásolják.

Egész pontosan 15 százalékkal nagyobb az esélye egy embernek a boldogságra, ha egy vele közvetlenül kapcsolatban álló ember boldog. A Christakis-Fowler szerzőpáros azonban ennél is többet állít, még pedig azt, hogy nemcsak a közvetlen ismerőseink, hanem a harmadfokú kapcsolataink – vagyis a barátaink, barátainak a barátai - is hatással vannak ránk.

De nem pusztán a boldogságunkra van hatássala kapcsolati hálónk, hanem arra is mennyire vagyunk nagylelkűek, megnövelheti vagy csökkentheti a depresszió vagy az elhízás esélyét éppúgy, mint az erőszakra való hajlamunkat. A kapcsolati hálók, az emberi közösségi hálózatok működésének megértése nemcsak az érvényesülésünk, hanem a mindennapi jól-létünk miatt is elengedhetetlen, e tudás megszerzésében segítségedre lesz ez a könyv. 

Láthatatlan befolyás

Miután megismertük az emberi kapcsolati hálók sajátosságait, érdemes elmélyednünk a társas befolyásolás tudományában. Hiszen e terület művelői olyan szociálpszichológiai mechanizmusok működésébe nyújtanak betekintést, mely az élet szinte minden területén jól alkalmazható. Legyen szó üzleti megbeszélésről vagy elődasáról, a személyes márkád építéséről vagy éppen gyereknevelésről.

A terület nagyágyújának, Hatás című könyve kihagyhatatlan, ha ezt eddig még nem olvastad, javaslom, hogy minél előbb pótold. Azonban, ha magasabb szintre emelnéd a tudásodat, akkor Jonah Berger - a Wharton Business School professzorának – Láthatatlan befolyás: Milyen erők alakítják a viselkedésünket? című könyvébe mindenképp érdemes belelapoznod.

Berger igen olvasmányos stílusban, a klasszikus és a legfrissebb szociálpszichológiai kutatások eredményeire alapozva mutatja be azokat a hatóerőket, melyek észrevétlenül hatnak ránk. A könyv azokról az egyszerű, olykor nehezen tetten érhető, és gyakran meglepő módokról, módszerekről szól, amelyekkel mások befolyásolják viselkedésünket. Ezek megismerése pedig mindenképp hasznos, ha éppen másokat kellene meggyőznöd valamiről vagy éppen magadat vérteznéd fel mások manipulációjával szemben. 

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása