A tökéletes ajándék receptje

Bár sokan úgy vélik, a szándék a fontos, de azért az sem árt, ha a megajándékozott valóban boldog az ajándékával. Nézzük, hogyan érhetjük ezt el! 

kari.png

A legtöbben ügyes ajándékozónak tartják magukat, de ha megkérdeznénk őket arról, hogy a barátaik és ismerőseik mennyire jók az ajándékozásban, nagy valószínűséggel furábbnál-furább esetekről számolnának be. A fura esetek azonban egész egyszerűen elkerülhetőek lennének azzal, ha megkérdeznénk barátainkat, ismerőseinket arról, hogy milyen ajándéknak örülnének. 

A bökkenő csak az, hogy igen kevesen szánjuk rá magukat erre a lépésre. Részben azért, mert úgy véljük, hogy ha elveszik a meglepetés varázsa, akkor a másik kevésbé örül majd az ajándékának. Részben pedig azért, mert azt feltételezzük, hogy ezzel magunkat is negatív színben tűntetnénk fel, hiszen nem fektettünk elegendő energiát a másik vágyainak felderítésére. De valóban helytállóak ezek a feltételezéseink?

kari_1.png

Francesca Ginot és Frank Flynnt - a Stanford University szociálpszichológusait - sem hagyta nyugodni ez a kérdés, ezért megterveztek egy kísérletsorozatot. A vizsgálat első szakaszában a résztvevőket véletlenszerűen két csoportra osztották. Az első csoport feladata az volt, hogy olyan helyzeteket idézzenek fel, amikor megajándékozták egy ismerősüket. Míg a másik csoportnak olyan emlékeket kellett előhívniuk, amikor ajándékot kaptak. 

Majd az ‘ajándékozók’ egyik felét arra kérték, hogy olyan esetet idézzenek fel, ahol kívánságlistáról választottak ajándékot, míg a többieknek olyan esetre kellett gondolniuk, melyet nem a listáról választották. Ugyanerre kérték a ‘megajándékozottak’ csoportját is, vagyis a csoport egyik felének olyan helyzetekre kellett gondolnia, amikor a kívánságlistájukról kaptak ajándékot, a másik felének pedig arra, amikor nem.

Az ajándékozók vélekedéseit nem befolyásolta az, hogy honnan választották az ajándékot, úgy gondolták: a megajándékozott ugyanúgy örült az ajándéknak minden esetben. A kutatók ugyanakkor azt tapasztalták, hogy a megajándékozottak – emlékeik alapján - sokkal jobban értékelték azokat, amelyeket az ajándéklistájukról választott ki az ajándékozó. 

kari_2.png

Ez a nászajándékokra, évfordulós- vagy karácsonyi ajándékokra éppúgy igaz volt, mint a születésnapi ajándékokra vonatkozó emlékek esetében. Bár az eredmények egyirányba mutattak, mégis csak emlékek felidézéséről volt szó. Ezért a kutatók úgy gondolták, hogy eredményeiket valós időben is letesztelik, hiszen az emberi emlékezet gyakran csalóka lehet. 

Ezért a vizsgálat következő fázisában véletlenszerűen összepárosították a résztvevőket, akik azt a feladatot kapták, hogy ajándékozzák meg egymást: a másik fél kívánságlistájának figyelembe vételével vagy éppen figyelmen kívül hagyásával. A kutatók ugyanazt tapasztalták, mint az előző szakaszban: a kívánságlistáról választott ajándék nagyobb örömet okozott a megajándékozottnak. 

Ginoék vizsgálata alapján úgy tűnik, hogy a tökéletes ajándék receptje az, ha félretesszük az aggodalmainkat és találgatás helyett kipuhatoljuk - vagy éppen egy listát kérünk arról - minek örülne a másik, akár magán-, akár üzleti kapcsolatainkról van szó. Ha pedig megvan a lista, akkor lehetőség szerint ne írjuk felül a saját elképzeléseink alapján.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása