Mi van a háttérben?

Mindenki jobban járna, ha ezt a kérdést minél többször tennénk fel magunknak.

enmarka_34.png

Claude Taylor – egykori Fehér házi fotós és politikai aktivista - és barátnője gyakran elemezték egymás között közéleti személyiségek nyilvános szerepléseit. Majd egy ponton, hogy mások se maradjanak ki a mulatságból, kissé pikirt megjegyzéseiket a Twitter felületén is megosztották. A közönség pedig vette a lapot, a Room Rater alig néhány hónap alatt több mint háromszázezren követik Taylorék bejegyzéseit. Municióban nincs hiány, hiszen a pandémia miatt a közéleti szereplők saját otthonaikból jelentkeznek be egy-egy adásba. A Room Rater amellett, hogy remek szórakozás, arra is rávilágít, hogy egy videóhívás és annak körülményei befolyásolják a nézők benyomásait. 

De ez nemcsak a közéleti szereplők esetében igaz, hiszen az elmúlt hónapokban akarva, akaratlanul bepillantást nyerhettünk kollégáink, üzletfeleink otthonaiba is. Gyakran olyan részleteket tudva meg életükről, amelyek ismerete korábban az elképzelhetetlen kategóriába esett volna. Mint ahogy ők is számukra eddig ismeretlen információmorzsával gazdagodtak rólunk. Vitathatatlan, hogy egy videóhívás megerősítheti, árnyalhatja vagy éppen rombolhatja  az énmárkánkat. Nézzük, mire érdemes figyelnünk, hogy a látvány és a tartalom összhangja a megfelelő legyen!

1_12.png

Képhez a keret

Ez esetben a keretet az adja, ami a hátad mögött látszik. Talán nem is érdemes hosszan magyaráznom, hogy a bevetetlen ágy vagy az ott felejtett ruhaszárító nem a professzionális összhatást erősíti. Még ha nem is tesz megjegyzést erre a partnered akkor is biztos lehetsz abban, hogy hosszú ideig emlékezni fog a látványra. Mint ahogy a háttérben lenémított, de bekapcsolva felejtett tévé sem a professzionális benyomást erősíti.

A törmelékmentesítés csak a kezdet. Azt is érdemes átgondolnod, hogy mit mond el rólad a monitoron keresztül látható kép. Alátámasztja vagy éppen aláássa azokat a szakmai és személyes értékeket, tulajdonságokat, amelyek fontosak számodra? A lényeg a tudatosság vagyis az, hogy megfontolod: mi, hogyan és mennyire látszik a környezetedből.

A részletek és tárgyak – egy növény, egy művészeti alkotás, személyes fotók – mindegyike befolyásolja az összképet, mint ahogy a könyvespolcod vagy a veled élő házi kedvenceid is. Természetesen érezheted úgy, hogy a kedvenc háziállatod elválaszthatatlan tőled és így része kell, hogy legyen az énmárkádnak is. De azt is be kell látnunk, hogy adott esetben – például egy munkaértekezlet vagy egy állásinterjú alkalmával – nem feltétlenül szerencsés a macskád mancsával integetned.

Ha bizonytalan lennél abban, hogy milyen háttér a megfelelő, akkor a minimalizmus jó megoldás lehet. Egy üres falfelülettel minimális kockázatot vállalsz. Azonban, ilyenkor érdemes a világításra és a kamera megfelelő szögének beállítására dupla figyelmet fordítani, hiszen rajtad lesz a figyelem fókusza. Mint ahogy arra is, hogy az öltözéked még véletlenül se olvadjon össze a háttérrel.

self-brand.png

Szögek és fények

Gyanítom, hogy a legtöbben nem szívesen osztanak meg olyan fotót magukról, ami kifejezetten előnytelen éppen csak a fejük búbja látszik vagy éppen csak a tokájuk látható alulnézetből. Azonban, erről valahogy hajlamosak megfeledkezni, amikor a kamera elé ülnek. Pedig nem egy nagy ördöngösség a kifejezetten előnytelen látvány megszüntetése, csupán néhány könyv és néhány percnyi rákészülés szükséges hozzá.  

Igyekezz úgy beállítani, olyan magasságba helyezni a számítógépedet, hogy a monitor teteje néhány centivel magasabban legyen, mint a fejed búbja.  Ebben a pozicióban pont a megfelelő magasságba kerül a számítógéped kamerája is. Azonban, ha nem így teszel, akkor könnyen előfordulhat, hogy a másik fél csak az orrodtól lefelé lát vagy éppen az egyik legelőnytelenebb szögből, alulnézetből látja a fejedet.

Az is sokat segít a megfelelő összbenyomás kialakításában, ha némi figyelmet fordítasz a világításra is. A legtöbb lakásban és irodában a legerősebb fényforrás felülről, lefelé világít. Ez videóhívás esetén nem a legelőnyösebb, mivel árnyékolja a szemedet. Ha nem különösebb vágyad, hogy egy pandához legyél hasonlatos, akkor a felsővilágítás helyett inkább használj egy asztali lámpát, a laptopod mögé állítva. Magad elé az asztalra pedig tegyél egy fehér lapot úgy, hogy ne látszódjon.   

szemelyes_marka_22.png

Ne fordíts hátat!

A pandémia elején nagy népszerűségnek örvendtek a kész hátterek, főleg a Zoom-ot használók körében. Ez érthető, viccesnek tűnhet, ha úgy látszik, mintha éppen egy Karib-tengeri jachton ringatózva fogadod a befutó videóhívást. Bár úgy tűnik, hogy az instant hátterek varázsa múlóban, ennek ellenére még mindig sokan előnyben részesítik az instant hátterek használatát.

Akármi is legyen az ok az instant háttér alkalmazására - a magánszféra védelme, akár azért, mert éppen nem jutott idő a rendrakásra vagy éppen nem szeretnéd, hogy mások a könyvespolcodat vizslassák – ezt csak végszükség esetén ajánlom. Mivel a másik fél úgy gondolhatja, hogy valamit rejtegetünk előle, így nem feltétlenül támogatja a bizalom kialakulását és megőrzését.

Épp ezért az instant háttér helyett érdemesebb kipróbálni az előző pontban már említett minimalista megoldást, a szabadtéri bejelentkezést vagy éppen elhomályosítani a hátteret. Bármelyik megoldás helyén való lehet, azonban egyetlen dolgot semmiképp se tegyél: ne fordítsd hátat a beszélgetőpartnerednek vagy partnereidnek vagyis ne kapcsold ki a kamerád!

enmarkazas.png

Készülj fel!

Egy videóhíváson keresztül bonyolított megbeszélés nagyobb felkészülést igényel, mint egy személyes találkozó. Hiszen, ha folyamatosan a  jegyzeteidet nézed a másik számára úgy tűnhet, mintha másra és nem rá figyelnél. Épp ezért az alaposabb felkészülés a kívánatos. Ha úgy érzed, hogy mindenképp szükséged van jegyzetekre, akkor ezt udvariasan jelezheted a partnerednek vagy az is jó megoldást, ha post itekre jegyzetelsz és ezeket a monitorod szélére ragasztod.

A felkészüléshez része a megfelelő öltözék kiválasztása. Ez különösen igaz a home office-ból dolgozók esetében. Hiszen ők ugyanabból a térből bonyolítják a hívást, ahol a magánéletüket bonyolítják. Ezért nem feltétlenül egyszerű a munka üzemmódra való átállás. Már csak ezért is érdemes tetőtől, talpig professzionális öltözéket viselni, hiszen az öltözetünk akár még a teljesítményünket is befolyásolhatja. Amellett, hogy soha nem tudhatod mikor kell felállnod valamilyen okból kifolyólag. 

2_12.png

Az, hogy mennyi időt és erőfeszítést érdemes fordítanunk a virtuális megjelenésünkre, attól is függ, mennyi időt kell a kamera előtt töltetünk és ki vagy kik ülnek a másik oldalon. De ezzel együtt is gyanítom, hogy a videocsevegések és megbeszélések még sokáig a szakmai életünk részei maradnak. Épp ezért érdemes némi figyelmet fordítanunk arra, hogy a megjelenésünk a szakmai tudásunkhoz és minőségeinkhez is méltó legyen. Pozitívan befolyásolja a megítélésünket, a rólunk kialakuló képet.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása