A hatásos bemutatkozás szempontjai
Egy jó bemutatkozás vagy egy kiváló motivációs levél félsiker, hiszen az első benyomás rengeteget számít. De milyen szempontokat érdemes figyelembe venned az elkészítésük során?
Az ősz izgalmas időszak a végzős középiskolai diákoknak az Amerikai Egyesült Államokban. Ez a “korai döntés” ideje, ilyenkor a diákok csupán egyetlen helyre jelentkezhetnek, még a késő tavasszal esedékes felvételik előtt. A tét nem kicsi, hiszen a a jövőjükről van szó. A tanulmányi eredmények mellett, a jelentkezés egyik legfontosabb kelléke egy személyes esszé, amelyben a diákok bemutatják magukat és meggyőzően bizonyítják: kiváló jelöltek, akiknek a választott intézményben a helyük.
Az elmúlt időszakban kiváncsiságból – és nem mellékesen családi érintettségből kifolyólag - rengeteg olyan esszét olvastam, amely belépőjegyet biztosított szerzőjének a világ legjobb egyetemeinek valamelyikére. Egy ponton azonban el kezdtem jegyzetelni a szempontokat, amelyek nemcsak egy felvételi esszé, hanem bármilyen bemutatkozó szöveg elkészítésekor remekül hasznosíthatóak. Jöjjenek a szempontok, melyeket hiba lenne figyelmen kívül hagynod legyen szó a honlapod bemutatkozó szövegéről vagy egy motivációs levél megírásáról!
Gondolkodj kicsiben!
A felvételi esszé terjedelme szigorú korlátok között mozog, legalább 250, de legfeljebb 650 szót tartalmazhat. Egy élettörténetet vagy egy személyiséget teljes egészében lehetetlen ilyen keretek között bemutatni. A legsikeresebb esszék közös jellemzője, hogy egyetlen esemény vagy történet mentén mutatja be magát a szerző. De talán az esemény nem is jó szó, sokkal inkább apró mozzanatokról, egy-egy kiemelt pillanatról, mikrotörténetekről beszélhetünk.
A bemutatkozásod vagy motivációs leveled esetében is korlátozott a terjedelem. Senki sem akar egy kisregény terjedelmű szöveget elolvasni a honlapodon vagy a motivációs leveledben. Mint ahogy általában élőszóban sincs egy-két percnél több időd arra, hogy bemutasd és megoszd a legfontosabb tudnivalókat a személyedről (még akkor sem, ha vannak olyanok, akik rendszeresen megfeledkeznek erről). Ezért célszerű egy apró mozzanatot keresni a múltadból, amely valóban jelent valamit számodra.
Ez a mozzanat lehet egy kudarcélmény, amiből sokat tanultál vagy egy olyan olvasmányélmény, találkozás, ami nagy hatással volt a gondolkodásodra. A példákat még sorolhatnám, azonban a lényeg: apró, de számodra jelentős személyes élményeket próbálj keresni. A tökéletes mikrosztori bemutatja a személyiséged, a szenvedélyed és/vagy az ambicióidat anélkül, hogy egyszerre túl sokfelé ágazna el. A megtalálásban pedig sokat segít, ha tudod mit is akarsz elmondani magadról, és ehhez keresel konkrét példákat.
A részletek ereje
Nézzünk két példamondatot: 1. Szeretek horgászni és a kifogott halat elkészíteni. 2. Barátaimmal minden reggel korán kelünk, hogy időben a Balaton partjára érjünk, az aznapi fogást, a szomszéd biogazdaságban frissen szedett fűszernövényekkel szoktuk elkészíteni. Az első mondatból megtudhatjuk, hogy bizonyos tevékenységeket örömmel végez a szerző. A másodikból pedig megismerhetjük az elkötelezettségét és azt, hogy ez a tevékenység közösségi eseményként is fontos számára.
A második mondatnak van ideje, helye, elképzelhetjük a környezetet, szinte érezhetjük a fűszernövények illatát. Egyszerűen fogalmazva: ez a mondat az élményt helyezi a középpontba. Az élményszerűség pedig az apró részletekből áll össze egy képpé. Sokan hajlamosak arra, hogy erről megfeledkezzenek pedig ezek azok az apróságok, amik emlékezetessé tehetnek egy bemutatkozást.
Lépj túl a közhelyeken!
Ha szorít az idő vagy éppen bizonytalan vagy csábító lehet a klisék és közhelyek használata. Hiszen mindenkinek megvan a maga keresztje és ahogy mondják: egyszer lenn, egyszer fenn. A közhelyek használatával energiát spórolhatunk és segítenek abban, hogy fején találd el a szöget. Érthető, ha olykor a könnyebbik végét fogod meg a dolgoknak. Azonban, egy bemutatkozó szöveg esetében nem ajánlott a használatuk, mivel súlyos árat fizethetsz ezért.
Azzal együtt is, hogy a közhelyek bizonyos helyzetekben frappáns eszköznek bizonyulnak, de pont elterjedtségük miatt kevés személyes információt hordoznak. Ezért, a bemutatkozó szövegedben - a hely kitöltésén túl - értelmetlen a használatuk. Ne legyen kétséged, ezzel az olvasóid tisztában vannak. Szóval, töröld ki a közhelyeket, minél gyorsabban. Hiszen amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra és persze akinek nem inge, ne vegye magára.
Egyetlen mondatban?
Van itt még valami, ami rendkívül fontos ahhoz, hogy a bemutatkozó szöveg vagy motivációs levél valóban hatásos legyen: az olvasónak képesnek kell lennie egy egyszerű mondatban összefoglalnia az olvasottakat. Ezt úgy érheted el, ha csak egyetlen központi elemre fókuszálsz és azt fejted ki részletesen úgy, hogy beleégjen az olvasó emlékezetébe.
Épp ezért, az első változat elkészítése után érdemes ennek szellemében tesztelni az elkészült szöveget. A kérdés az, hogy összesűríthető a szöveg lényege egyetlen mondatba vagy sem. A szöveget magad is tesztelheted, de rendkívül hasznos mások bevonása. Ez az a pont amikor érdemes egy megbízható barátnak megmutatni a műved. Ha pedig nem megragadható a szöveg lényege egyetlen mondatban, még módosítanod és egyszerűsítened kell rajta.
Szórakoztass!
Az elmúlt évek legsikeresebb felvételi esszéi a szó legjobb értelmében szórakoztatóak. A szórakoztatási faktor fontosságát megmutatja, ha csak egyetlen pillanatra is belegondolunk annak az egyetemi munkatársnak a helyzetébe, aki esszéket olvas reggeltől estig. Könnyen belátható, hogy a legnagyobb felelősségtudat birtokában sem egyszerű lelkes érdeklődéssel többszáz, változó színvonalú jelentkezést elolvasni.
Nincs ez másképp akkor sem, amikor a honlapod bemutatkozó oldaláról vagy a motivációs leveledről van szó: ha ki akarsz tűnni, akkor meg kell ragadnod az olvasó figyelmét. Nem számít, hogy milyen a hangvétel, komoly, felemelő, érzelgős vagy könnyed, a cél az, hogy megragadd az olvasó figyelmét. Ehhez szükséges a jó történet, egy vonzó téma, a személyes és erőteljes elbeszélés, az egyéni stílus, emellett pedig egy kis humornak is lehet helye.
Nem könnyű megállapítani, hogy a saját szöveged valóban megfelel-e ezeknek a követelménynek. Hiszen gyakran a legelvetemültebb kritikusaink saját magunk vagyunk. Ráadásul nagyon sokan azzal az elvárással kezdenek az íráshoz, hogy már első próbálkozásra tökéletes végeredmény szülessen. Ez teljesíthetetlen feladat. Ugyanis egy tökéletes szöveg elkészítése, akár hónapokig tartó folyamat is lehet. Ha pedig a szempontokon túl, praktikus tippekre is szükséged lenne kattints ide!
Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!