3+1 tipp az énmárkád építéséhez

Az énmárkád nem kitalálni, hanem megtalálni kell. De mire figyelj keresgélés közben, hogy  végül hiteles legyen az összkép?

personal_brand_2.png

„Engem nem lehet elfelejteni...” – énekelte Mikes Éva a 60-as években. Az énmárkaépítés lényege pedig éppen az, hogy megjegyezzék a nevedet. Azonban, egyáltalán nem mindegy, hogy mihez kötik, mi ragad meg mások fejében és kik azok a mások, akik emlékeznek rád. A cél pedig még véletlenül sem az önmagért való hírnév megszerzése, hanem a szelektív hírnév kialakítása, ahol az ismertség és az elismertség kéz a kézben jár. Mondom is, hogy ennek érdekében mire érdemes figyelned és milyen csapdákat érdemes elkerülnöd.

Ne csak a kirakatra figyelj!

Különböztesd meg magad, hangzik az énmárkaépítés első szabálya. Hiszen egy erős márka hiteles, azonnal felismerhető, azonosítható. Ezért sokan gondolják azt, hogy a látványelemek -  a logó és a vizuális arculat - egyenlő a márkával, mivel ez az, ami látható és könnyen felismerhető. Azonban ennél többről van szó: a szakmai tudásod, a szolgáltatásod, a munkaetikád, a személyes értékrended és tulajdonságaid, a kommunikációs stílusod legalább annyira fontosak, mint a jól látható külsőségek.

szemelyes_marka_2.png

Ráadásul a külsőségek könnyen lemásolhatóak. Ezért is lényeges, hogy ne csak a külsőségekre koncentrálj. Ehelyett inkább belülről, kifelé haladj. Ahhoz, hogy kiemelkedj a tömegből, tudnod kell ki vagy, mik az értékeid, erősségeid, mi különböztet meg a versenytársaidtól. Mint ahogy azt is fontos végig gondolnod, hogy milyen reakciókat, érzéseket, szeretnél kiváltani azokból, akik találkoznak a neveddel? Ugyanis, ha tudod, mit szeretnél elérni, már könnyebb a módját is megtalálnod.

Legyél válogatós!

Minden ember természetes vágya, hogy szeressék és elfogadják mások is. Azonban, mindenkinek tetszeni, mindenkinek megfelelni a hétköznapokban sem feltétlenül célszerű. Az énmárkaépítés esetében pedig végzetes lehet ez a taktika. Ezért még véletlenül sem az a kérdés, hogy mi tetszik mindenkinek, mi a legnépszerűbb. Hanem az, hogyan tudod úgy növelni a hatósugarad a számodra fontos célcsoportban úgy, hogy közben az önazonosságod is megmaradjon. Röviden: a szelektív népszerűségen van a fókusz.

enmarketing.png

De akkor is ajánlatos szelektálni, amikor aktualitásokról, trendekről és eszközökről van szó. Fontold meg, hogy milyen aktuális témákhoz kapcsolódsz és hogyan, milyen trendeket követsz, illetve milyen eszközöket használsz. Hiszen egyáltalán nem biztos, hogy ezek passzolnak hozzád, a céljaidhoz, illetve a célcsoportodhoz. Persze a csoportnyomásnak nem könnyű ellenállni, de bármennyire is felkapott egy téma vagy eszköz, csak amellett tedd le a voksodat, amivel azokat a képességeidet és jellemzőidet  tudod megmutatni, amelyek a szakmai érvényesülésedet szolgálják. 

Ismétlés a tudás atyja

Ha csak egyszer mondtad el az olyan, mintha nem is mondtad volna el. Ez a kommunikáció egyik legfontosabb alaptétele. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy mindig ugyanazt, ugyanúgy kell szóról, szóra elismételned. Pusztán arról van szó, hogy más és más formában újra és újra el kell mondanod. Ebben a következetességnek kulcsszerepe van. Ezért is fontos, hogy legalább egy alapstratégiát összerakj, ami kijelöli a legfontosabb irányokat. Persze nem kell többszáz oldalas dokumentumban gondolkoznod, de az alapvető kérdéseket mindenképp érdemes átgondolnod, például azt, hogy melyik polcra tennéd magadat.

self-brand_1.png

A következetesség nemcsak stratégiai szinten, hanem a gyakorlatban is kulcsfontosságú. Hiszen minden egyes tetteddel, megnyilvánulásoddal alakítod és formálod az énmárkád. Ha pedig ehhez online eszközöket is használsz, akkor ennek még maradandó nyoma is marad. Erről akkor se feledkezz meg, ha éppen nem a saját felületeiden kommunikálsz, például valamelyik közösségi oldalon kommentelsz. Hiszen hiába a jól kialakított honlap, a kicsinosított közösségi profil, ha ennek tartalmával és stílusával nincsenek összhangban az egyéb megnyilvánulásaid.

Hasonlíts magadra!

Sokan gondolják azt, hogy az online tér, a pixelek sok mindent elbírnak. Ennek szellemében aztán előszeretettel prezentálják magukat sokkal jobbnak, szebbnek, megnyerőbbnek az online térben. Azonban, hiába a fényesre suvickolt honlap, a tökéletesre retusált képek, ha a valósághoz nincs túl sok közük. Manapság pedig, még a szokottnál is gyorsabban kiderül a turpisság – és örökre be is ég a vizuális emlékezetünkbe - amikor a szakadózó wifi miatt olykor kikapcsol a kamera, megjelenik a profilkép, majd visszavált az élőképre.

personal_brand_2.png

Érthető a törekvés, hogy az előnyösebb profilodat, a személyiséged vonzóbb oldalát szeretnéd megmutatni a külvilág számára. Ezzel önmagában nincs is semmi probléma, egészen addig, amíg nem távolodsz el túlzottan a valóságtól. És, hogy hol a határ? Ökölszabályként talán megteszi az, ha a megosztott képeid alapján felismerhető vagy és olyan minőségről kommunikálsz, olyat ígérsz, amit az esetek döntő többségében teljesíteni is képes vagy.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem