Kézzel írt sikersztori
Kik akarunk lenni? Ez az egyetlen kérdés mindennél jobban meghatározza szakmai sikerességünket, mert sokat számít, hogy milyennek mutatkozunk, és hogyan bánunk másokkal.
Amikor Doug Conant a Campbell's Soup Company vezetője lett 2001-ben, a cég nem volt éppen jó állapotban. A részvények ára zuhant, a vállalat piaci részesedése a felére esett vissza, a dolgozók elkötelezettségi szintje pedig enyhén szólva is a kívánatos szint alatt volt, minden harmadik ember munkahelyváltáson gondolkozott. A munkahelyi légkör is igen csak fojtogató volt. Conant vezetése alatt, a vállalat visszaszerezte piaci pozicióit, nőttek a termelékenységi mutatók, és számos díjat elnyertek. Többek között négy egymást követő évben a „Legjobb munkahely” címét. Nézzük, hogyan csinálta és mit tanulhatunk tőle!
Sorsdöntő találkozás
Mielőtt rátérnénk Conant konkrét lépéseire, pörgessük vissza az időkerekét 1984-re. Ez az az év, amikor Conant élete egyik legnehezebb időszakán ment keresztül. Egyik pillanatról, a másikra elvesztette állását. Tíz évnyi munkája került a süllyesztőbe, egyedüli családfenntartó volt, hiszen felesége két pici gyerekükkel volt otthon. Ráadásul egy komolyabb hitel részleteit is törleszteniük kellett. A helyzet enyhén szólva sem volt biztató, de a cég támogatást nyújtott az újra elhelyezkedéshez, Neil MacKenna karriertanácsadó személyében. Connan így emlékezik erre az időszakra:
„Neil egyetlen pillanatra sem hagyta, hogy az áldozat szerepében tetszelegjek. Általa a munkám elvesztése, életem legfontosabb tanulási időszakává vált, megtanultam, hogy milyennek kell lennie egy vezetőnek.”
A három legfontosabb alapelv, amit Conant megtanult a MacKennával töltött időszak alatt és amely meghatározta későbbi vezetői szemléletét: mindig ajánlj segítséget, tiszteld a másikat és mondj köszönetet. Ezeket az egyszerűnek tünő alapelveket Conant a mai napig meggyőződéssel vallja, de térjünk vissza 2001-be és nézzük, hogyan lett a személyesen vallott értékekből gyakorlat.
Napi tízezer lépés
Conant vallja, hogy a jó vezetésben két – elsőre talán nem túl lényegesnek látszó - mozzanat kiemelkedő szerepet játszik. Az első az, hogy egyértelműen és tisztán megfogalmazd a céljaidat, hiszen senki sem gondolatolvasó. Conant célja a bizalom és ezen keresztül az emberek elkötelezettségének növelése volt, enélkül ugyanis elképzelhetetlen a teljesítmény növelése. Új tiszteleten és bizalmon alapuló kultúráról beszélt az első munkanapján.
A másik, hogy teljesítsd is az ígéreted, a személyes viselkedéseddel is példát mutatva. Minden egyes lépéseddel. Ezt ebben az esetben szó szerint is érthetjük. Conant ugyanis a Campbell vezetőjeként töltött minden egyes munkanapján lépésszámlálót viselt - akár a New Jersey-ig székhelyen dolgozott vagy éppen az európai vagy ázsiai gyártóüzemek egyikében töltötte a napját -– 10 000 lépést tett meg, hogy személyesen kérdezhesse meg: miben segíthet?
Ezek a rövid találkozók tették lehetővé, hogy Conant valóban megismerje a cég működését és személyes kapcsolata legyen a cég dolgozóival bármilyen munkakört is lássanak el a vállalatnál. És persze azt is, hogy a sok ezer apró, mindennapi sikerekről, is tudomása legyen, melyek a végén a vállalati teljesítmény és annak mutatóiban összegződnek.
Harmincezer kézzel írt levél
Amellett, hogy Conant több millió lépést tett meg a Campbellnél töltött évei alatt, még egy meglepő dolgot iktatott be a napi rutinjába. Naponta akár húsz köszönő levelet is megírt azoknak a kollégáknak, akik a munkaköri leírásukon túlmenően hozzájárultak a cég sikeréhez. Tíz év alatt harminezer kézzel írt köszönőlevelet írt, a vállalat húszezer alkalmazottjának.
Mi értelme ennek? Az üzenet számít, a rövid találkozások is fontosak, mint ahogy a személyesség is. Minden interakció bárhol és bármilyen formában is történik - akár megtervezett vagy spontán, akár egyszeri vagy rendszeres, akár vezető vagy, akár nem –- alkalom arra, hogy a szavaidat tettekkel is bizonyítsd. Megmutasd ki is vagy valójában.
Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!