Kérdések a jobb prezentációkért

Jó előadást sokféleképpen lehet tartani. Éppen ezért egyetlen sikerrecept sem létezik. De van néhány kérdés, mely segíthet a saját receptúrád kikeverésében.

1.png

Sokan vágynak a hatásos előadás titkos receptjére. Azonban ilyen nem létezik. Hiszen ahány előadó, közönség és szituáció, annyiféle megoldás létezik. A kombinációk száma végtelen. A jó hír viszont az, hogy mindenki megtalálhatja a neki leginkább megfelelő előadásmódot. Kezdetnek néhány kérdés és praktikus tanács, ami segítségedre lehet ebben.

2.png

Mi a mondatod?

Tudod, hogy miről akarsz beszélni vagy inkább csak el tudod magyarázni egy néhány perces monológ keretében? Ha ez utóbbi eset áll fenn akkor rossz hírem van számodra: még nem tudod, hogy igazából miről fogsz beszélni. Ugyanis bármilyen – nem szépirodalmi – szövegről legyen szó, azt kell átgondolnod, hogy mi az a gondolat vagy üzenet, amit mindenképp megosztanál a hallgatósággal.

Ilyenkor igazából arra keresed a választ, hogy ha csak egyetlen mondatot jegyezne meg a hallgatóság, akkor mit szeretnél, mi legyen az. Ha pedig megvan ez az egyetlen mondat, semmiképp se téveszd szem elől – írd fel az oldal tetejére vagy ragaszd egy post it-en a monitor sarkára -, miközben a szövegedet írod. Hiszen ez az, ami segíteni fog a lényeges és a lényegtelen elválasztásában, valamint egy világos, jól követhető struktúra kialakításában.

3.png

Elmondom hát mindenkinek?

Ha mindenkihez beszélsz, senkihez sem szólsz. Ahhoz, hogy meggyőző, hasznos vagy érdekes  legyél - esetleg mind a három - tudnod kell kihez beszélsz. Ismerned kell a célcsoportodat, hiszen őket akarod megszólítani és a cél, hogy a szöveg nekik szóljon. Keress adatokat, nézz utánuk! Ha pedig egy konferencián adsz elő, kérdezd a szervezőket!

Előfordulhat, hogy erre nincs lehetőséged. Ilyenkor jön jól, ha tisztában vagy azzal, hogy ki is az ideális ügyfeled. Ha ezt még soha nem gondoltad végig, akkor a kedvenc ügyfeledet képzeld magad elé írás közben. Persze arról se feledkezz meg, hogy mikor és milyen körülmények között fogja olvasni a szövegedet vagy meghallgatni az előadásod.

4.png

Hogyan mondod el?

Biztos te is hallottad vagy olvastad már, hogy a kommunikációnk eredményességéhez a nyelv csupán 7, a hangszín 38, a testbeszéd pedig 55 százalékban játszik szerepet. Ez az állítás azonban csak megkötésekkel, bizonyos  helyzetekben igaz. Nem alkalmazható minden egyes előadás esetében, pláne nem akkor amikor a gondolataink megosztásán van a hangsúly.

Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a hangszín és a testbeszéd nem fontos. De egy előadás egészét tekintve a szavaink is legalább annyira fontosak – ha nem fontosabbak. Szavakból épülnek fel a gondolataink, a történeteink, szavak segítségével magyarázunk el egy problémát és szavak szükségesek ahhoz, hogy érveljünk az álláspontunk mellett. A szavaink, kifejezéseink vagyis a nyelvi stílusunk rendkívül fontos. Találd meg a sajátod és maradj önmagad akkor is, amikor előadsz!

5.png

A végére pedig néhány praktikus - egész pontosan három javaslat - a saját hangod megtalálásához:

Olvass minél többet! Szépirodalmat, szakirodalmat, magazinokat, blog és Facebook bejegyzéseket, reklámokat. Bármit. Több szó, több gondolat. Hiszen a legnagyobbak is úgy kezdték, hogy rengeteget olvastak.  

Nézz előadásokat! Például ezt a négyet, amiből van mit ellesni és ha csak egyetlen fogást is eltanulsz belőlük, akkor garantáltan jobb lesz  a következő prezentációd.

Jegyzetelj és elemezz! Ne csak nézd mások előadását, hanem elemezd is ezeket. Figyeld meg, hogy mások hogyan kezdik az előadásukat, hogyan zárják, hogyan építik fel a prezentációjukat, stb. Tanulni csak a legjobbaktól érdemes, tartja a régi bölcsesség, de ez esetben ezt nyugodtan elfelejtheted. A rossz előadásokból is rengeteget tanulhatsz, ha bosszankodás helyett elemző üzemmódba helyezkedsz. Így emlékezni fogsz a tipikus hibákra akkor is, amikor a prezentációdra készülsz, ez pedig minőségi ugrást eredményezhet a saját előadásod esetében.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem