A kedvelés tudománya
Mutass érdeklődést! Mondj bókokat! Mutatkozz szerénynek és nagyvonalúnak! Hangzanak az önsegítő guruk idevágó tanácsai és kedvelhetővé válsz. De mi van, ha ezek a tanácsok pont nem működnek?
Az önsegítő guruknak abban igazuk van, hogy az bizonyos szerethetőségi faktor sokat nyom a latba. Legfőképp, ha kapcsolatépítésről van szó. Tapasztalataim szerint a legtöbben már attól lefagynak, ha az üzleti kapcsolatépítés szavak elhangzanak. Rögtön a kényszeredett beszélgetések és a nagyképű nyomulás lebeg a szemük előtt. Pedig, a dolog semmiben sem különbözik egy megszokott, mindennapi beszélgetős helyzettől. Azonban három dolgot mindenképp érdemes szem előtt tartanod.
Jót vagy semmit!
Amióta az ember beszélni tud azóta pletykál. Ezzel nincs is semmi baj, hiszen igen fontos része az információ átadásnak. Azonban érdemes figyelni, hogy kiről, hogyan beszélünk. Ennek csak az egyik dimenziója az, hogy az elhangzottak - a legtöbb esetben - eljutnak az érintetthez is. A másik veszélye az a bizonyos jelenség amit a pszichológusok spontán tulajdonságátvitelnek neveztek el. Ugyanis, amikor valakiről beszélsz, a hallgatóság önkéntelenül is hozzád társítják az elhangzott tulajdonságokat. Ha rosszat mondasz azt, ha jót akkor pedig a jó tulajdonságokat tapasztják hozzád. Tehát, ha valakiről nem tudsz jót mondani akkor inkább hallgass.
Kérj szívességet!
"Aki egyszer már tett nekünk valamilyen szívességet, nagyobb hajlandósággal teszi meg a következőt, mint az, akit mi magunk köteleztünk le." Benjamin Franklin zsenijének és csodálatos megfigyelő képességének köszönhetjük a tételt, melyet később róla neveztek el Franklin-effektusnak. A megfigyelés megalapozottságát később több kutató is bizonyította (például a J.Jecker és D. Landy páros). A képlet egyszerű, ha azt akarod, hogy valaki nagyobb valószínűséggel megkedveljen, kérj tőle apróbb szívességet.
Tudj hibázni!
És végül talán a legmegnyugtatóbb: ha időnként elkövetünk egy-két társasági baklövést az nem a világ vége. Nem leszünk visszavonhatatlanul lúzerek, ha esetleg megbotlunk vagy leverünk egy poharat valamelyik kapcsolatépítő eseményen. Lehet, hogy pont ettől leszünk rokonszenvesek. A dolog árnyoldala, hogy ez csak akkor működik jól, ha egyébként túlzottan tökéletesnek tűnnénk.
Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!
Képek: innen.