Mit tanulhatsz a sorozatokból?

Ne nézz sorozatokat, ez elfecsérelt idő, mert elvonja az időt a fontosabb dolgoktól - sok helyen olvashattad már ezt a tanácsot. Én pont az ellenkezőjét javaslom. Nézz sorozatokat, célzottan!

house_of_cards_3.png

Sorozatokat nézni remek kikapcsolódás és rengeteg dolgot elleshetsz belőlük, amit aztán a személyes márkád építéséhez is hasznosíthatsz. Szórakozva tanulni pedig az egyik legjobb dolog a világon. Persze, nem mindegy, mit és hogyan nézel.

Tehát, az első kérdés az, hogy mit nézz akkor, ha az énmárkaépítéshez hasznosítanád a látottakat?  Ilyenkor a legnépszerűbb, legsikeresebb sorozatokból érdemes válogatni (a neten bőven találsz sikerlistákat). Ha fanatikus tanuló vagy, akkor ez ellenkezőjét is megteheted, az-az a legnagyobb bukásokat összesítő listát  is megkeresheted. Természetesen, ez esetben nem feltétlenül kell kínoznod magad azzal, hogy a legnagyobbat bukott sorozatokat egytől-egyig végignézed. Elég, ha egyet kiválasztasz és abból egy vagy két részt megnézel. Hiszen a kudarcokból is rengeteget lehet tanulni. 

house_of_cards_2.png

Most, hogy megvan a megfelelő sorozat, nézzük mi az, amit a sorozatokból tanulhatunk:

1.  A történetmesélés alapjai

Ahogy Tom Peters a personal branding atyja is megfogalmazta „a márka egy történet…első a történet, második a márka”. Tehát egy jó előadás vagy egy erős (én) márka nincs történet nélkül. A sorozatkészítők professzionális mesélők, tisztában vannak a történetmesélés szabályaival és gyakorlatban is kipróbálták már jónéhányszor.

Amire figyelj: Hogyan épül fel a történet? Hogyan alakulnak ki a konfliktusok, hogyan robbanak ki? Mikor érzékeltetnek valamit szavakkal, képekkel vagy éppen zenével? Nem utolsó sorban, hogyan szabdalják fel a sztorit úgy, hogy izgatottan várd a következő részt.

house_of_cards.png

2. Karakterek felépítése

Jó történet nincs, markáns és jellegzetes szereplők nélkül. Ráadásul egy sorozatban nem túl sok idő áll rendelkezésre a karakterek alapjellemzőinek bemutatására. A készítőknek igen korlátozott idő alatt kell elérniük, hogy a néző kiváncsi legyen a továbbiakra és megkedveljen vagy éppen megutáljon egy szereplőt. Pont, mint amikor a személyes márkádat építed.

Kérdések: Hogyan mutatják be a szereplőket? Milyen apró mozzanatokból áll össze a személyiségük? Hogyan derülnek ki a céljaik és motivációik? Milyen eszközöket használnak ehhez a készítők? Milyen apróságokkal teszik karakteresebbé őket, például: mit viselnek, milyen a beszédstílusuk, vannek-e apró hóbortjaik? Ezeket a megfigyeléseidet aztán felhasználhatod akkor, amikor a saját énmárkádról és a kommunikációd módjáról gondolkozol.

house_of_cards_1.jpg

3. Ismeretek a célcsoportról

Végül, jobban megismerheted a célcsoportodat az ízlésüket, vélekedéseiket. Eugene Schwartz – a direkt marketing atyja – rendszeresen taxisofőrökkel beszélgetett azért, hogy megismerje a spontán véleményeket és vélekedéseket. Persze, nem fókuszcsoportot szervezett, hanem egész egyszerűen beült egy taxiba. A hallottakat pedig feldolgozta és beépítette a munkáiba. Kövesd a példáját és egy-egy sorozat befejezése után, nézz be egy-két internetes fórumra vagy közösségi oldalra, hogy megismerd a reakciókat, véleményeket. 

Szempontok: Kik nézik a sorozatot? Van valami közös jellemzőjük? Ki melyik szereplőt kedveli vagy éppen utálja, de legfőképp: miért? Mit tartanak a legemlékezetesebb jeleneteknek? Milyen mondatokat idéznek? 

Képek: innen

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása