A "még nem" ereje
Mi különbözteti meg a sikereseket azoktól, akik nem tudják megvalósítani az álmaikat? Az intelligencia, a velük született tehetség vagy éppen a bátorság? Logikusnak tűnik, de a válasz mégsem ez.
Egy nap látogatók kopogtattak Carol Dweck ajtaján - az Angliában jónevű - Blackburn Rovers focicsapat vezetői. A látogatás kissé meglepő volt, hiszen Dweck területe nem éppen a sportpszichológia és még csak nem is valamiféle motivációs guru. Az angol fociközösségben elterjedt nézet volt ekkoriban, hogy a tehetség mindent visz és a tehetség-kultusz rengeteg nehézséget okozott. E probléma megoldásához volt szükségük a klub vezetőinek Carol Dweck szakértelmére.
Carol Dweck ekkor már több mint 30 éve szisztematikusan kereste a választ arra a kérdésre, hogy két hasonló képességgel rendelkező ember közül az egyik miért lesz sikeresebb mint a másik. Úgy találta, hogy az lesz sikeresebb aki úgy tekint az adottságaira, mint egy fejlesztendő dologra és nem mint egy állandó adottságra.
A tanult tehetetlenség jelensége már régóta ismert a pszichológiában, Dweck nem kevesebbet állít, mint azt, hogy ennek ellenkezője is tanulható. De nem csak állítja, hanem kutatásaivel bizonyította is, hogy a fejlődésorientált szemléletmód elsajátítható. Az, hogy milyen szemléletmód meghatározó a gondolkodásunkban, a legmarkánsabban a hibáink kezelésében tetten érhető. „Az, hogy hogyan interpretáljuk a kihívásainkat, visszaeséseinket, minket ért kritikákat – mind a saját döntésünk” – mondja Dweck. Értelmezhetjük őket rögzült szemléletmóddal kudarcként, de tekinthetünk rájuk a fejlődés-változás részeként, mondván még nem sikerült.
Képek: innen, innen és innen.