Peace, love, ice cream
"Csináljunk egy bagelest! Ááá, nem az túl drága. Akkor inkább áruljunk jégkrémet." Úgy képzelem valami ilyesmi párbeszéddel indulhatott világ körüli útjára, az azóta legendássá vált Ben&Jerry jégkrém. Persze, ekkor még a világról szó sem volt, csak az egyetem melletti épületről, mely valaha benzinkútként üzemelt.
Az 1977-es beszélgetést tett követte, a két idealista hippi: Ben Cohen és Jerry Greenfield beiratkozott egy jégkrém készítő tanfolyamra. Majd nem sokkal később 1978. május 5-én megnyitották első üzletüket Vermontban, a néhai benzinkút épületében. De nézzük mi teszi annyira különlegessé ezt a remek jégkrémet az ízén túl.
Gyakori problematika a cég és a személyes márka viszonya. Melyik legyen és melyik nem? Melyik legyen hangsúlyosabb? És mi történik ha a személyes márkádra építesz és egy ponton eladnád a cégedet? Kedvenceim, Ben és Jerry történetén keresztül megismerhetsz egy lehetséges utat. Idealistákról beszéltem és ez nem véletlen. A Ben&Jerry egyike azon cégeknek, melyek működését, értékeit, de még termékeik elnevezését is erőteljesen meghatározza tulajdonosuk személyisége, világnézete, értékrendje és kulturális beállítódottsága.
A hippi duó baloldali beállítottsága erősen befolyásolta például a bérpolitikát. A cég első 17 évében vállalati alapelvként rögzítették például, hogy a cégen belüli bérkülönbözet maximum ötszörös lehet. Közösségi kampány a közösségi média előtt. 1984-ben már akkorára nőttek, hogy legnagyobb versenytársuk a Häagen-Dazs meg akarta állítani a terjeszkedésüket. Ekkor kampányt indítottak. A márka rajongói pedig melléjük álltak. A Häagen-Dazs több száz hívást kapott és ezért meghátrálásra kényszerült.
A jégkrém elnevezések nem pusztán az ízeket mutatják be, hanem kulturális utalásokat tartalmaznak - például a Stephen Colbert's AmeriCone Dream, mely a nagy sikerű Colbert Riport című tévémüsor előtt tiszteleg vagy a Late Night Snack, amely Jimmy Fallon müsorára utal vagy éppen a Cherry Garcia, mely a Grateful Dead gitárosáról Jerry Garcia után kapta nevét.
Bár 2000-ben az Unilever felvásárolta a céget. A tulajdonosváltás ellenére vagy inkább mellett az ízek, a név és a vállalati értékek változatlanok maradtak. A társadalmi kérdésekben való direkt állásfoglalás soha sem volt idegen tőlük és ez nem pusztán úgynevezett vállalati felelősségvállalási programokban nyilvánul meg. A cég legelső saját íze a Chubby Hubbynak keresztelt vanilia jégkrém volt egy kis mogyoróvajas felütéssel. 2009-ben a meleg házasság elismertetése melletti kiállásként Hubby Hubbyra nevezték át és szívárványos grafikával látták el a dobozt.
Folyamatos kísérletezgetés és újítás nincs hibázás nélkül. Időnként mellényúltak az ízekkel. Sajátos humorukat a legjobban az példázza, hogy a cég vermonti központjában egy temetőt létesítettek a népszerűtlen - megbukott - ízeknek. Lassan 40 éve a cég alapításának és bár azóta világszerte népszerűvé vált, mindeközben sikerült megőriznie báját és vállalati alapértékeit, az ízekről nem is beszélve. Bízom benne, hogy még legalább ennyi ideig így lesz.