A halogatás tudománya

Az emberek 20 százaléka tekint magára krónikus halogatóként. Tologatja maga előtt a feladatokat, utolsó pillanatra hagyja a teljesítésüket vagy mindig a megfelelő pillanatra vár. A halogatás nem velünk született tulajdonság, hanem tanult viselkedés. Ez jó és egyben rossz hír egyszerre.

halogatas.jpg

A dolog jó oldala, hogy a tanult viselkedés korrigálható. A rossz, hogy nagy erőfeszítést igényel és nem feltétlenül válik a személyiséged részévé a "nem halogatás". 

A magukat krónikus halogatóként azonosítók egy csoportja valójában nem is az. Csupán túlvállalják magukat, elvégzik a feladataikat, csak nem annyit mint amennyit elterveztek. Ebben az esetben könnyű a dolgod: írj egy listát a tennivalókról, majd húzd ki róla azt amit nem feltétlenül (neked) kell  megcsinálnod. De mit tegyél, ha tényleg abba a bizonyos 20 százalékba tartozol? Egyáltalán honnan tudható, hogy a krónikus halogató vagy?Ezt könnyű megállapítani. Legalábbis Joseph Ferrari pszichológus szerint. A tipikus és krónikus halogatók felül becsülik mennyi idejük van hátra egy feladat teljesítésére, de alul becsülik a feladat elvégzéséhez szükséges időt.   Emellett felül becsülik a jövőbeli motivációjukat és az elvégzendő feladathoz passzoló, legmegfelelőbb hangulatra várnak. Mindig találnak valami kisebb elköteleződéssel járó figyelem elterelést, mint például az emailek nézegetése.

De vajon mit tehetünk a halogatás ellen? Doktor Ferrari a következőt stratégiát ajánlja:

1. Készíts listát a tennivalókról.

2. Írj szándéknyilatkozatot.

3. Reális, megvalósítható célokat tűz ki magad elé.

4. Az előtted álló feladatot, darabold fel kisebb, jól körülhatárolt egységekre.

5. Tudatosítsd a feladat értelmét.

6. Ígérj jutalmat magadnak.

7. Húzd ki a listádról (szervezd ki) azokat a feladatokat, melyeket soha sem fogsz elvégezni. Őszintén!

8. Becsüld meg, mennyi időt szánsz a feladat elvégzésére. Majd ezt az időt duplázd meg. 

És persze fogj neki most!

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal branding közösséghez. Itt.

Kép: gothick_matt via photopin cc

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása