5 kihagyhatatlan lépés, mielőtt honlapot terveznél
"Szeretnék egy honlapot tudnál mondani egy jó szakembert?" - sokan fordulnak hozzám ezzel a kérdéssel. Aztán a legtöbb esetben kiderül, hogy a folyamat közel sem tart még ebben a fázisban. Nézzük, mi az aminek meg kell előznie a szakember keresést.
A cím nem túlzás, az alábbi lépések valóban kihagyhatatlanok. Ugyanis ezek nélkül a tervezési folyamat nehézkes lesz, és a legrosszabb rémálmaidat fogja idézni, vagy ami még ennél is rosszabb, a végeredmény sem lesz a vágyaidnak megfelelő.
1. lépés: Funkció meghatározása
A legelső dolog, hogy a honlapod funkcióját, a létezésének a célját meghatározd. Milyen funkciót szánsz a honlapodnak? Szimplán "digitális névjegyként", vagy értékesítési felületként hasznosítanád, vagy a portfoliódat, egy konkrét projektet - esetleg ezek kombinációját - mutatnád be?
2. lépés: Érzetek és jellemzők
Milyen érzetet szeretnél kelteni a látogatóban? Mik a legmarkánsabb jellemzőid? Melyik polcra teszed magad? Ez a lépés tulajdonképpen nem más, mint a márkaértékek és márkajellemzők meghatározása. Itt van fontos szerepe az önismeretnek. Ennek akkor is jelentőssége van, ha céges honlapot készítenél, csak akkor a cégjellemzőit érdemes összeszedni, persze a személyesség ilyenkor sem árt.
3. lépés: A közönség megismerése
Azaz, ki az ideális ügyfél számodra. Férfiak vagy inkább nők? Milyen korúak? Mi a foglalkozásuk? Milyen a jövedelmi helyzetük? Milyen élethelyzetben vannak? Van valami speciális érdeklődésük, tevékenységük, vagy hobbijuk? Van valami speciális tulajdonságuk? Persze, a kérdések az adott helyzet ismeretében bővíthetőek. A lényeg, hogy minél részletesebb képet alkotsz róluk, annál könnyebb dolgod lesz a későbbiekben.
4. lépés: A tartalom meghatározása és megírása
Igen, a honlapod szövegeit - még a tervezés előtt - meg kell írni. Ezzel nemcsak a tervező dolgát könnyíted meg, hanem magadnak is időt, energiát és pénzt spórolsz meg. Gondolj csak bele, a grafikus - a szöveg nélkül - megtervezi például a bemutatkozó oldalt, és kiderül, hogy a szöveg jóval rövidebb vagy éppen hosszabb, mint amennyi helyet megálmodott. Ilyenkor indul az újratervezés, csúszik a projekt, és emelkedik a számla végösszege. Ez senkinek sem jó. De ha már szavakról van szó, akkor a menüpontokról se feledkezzünk meg. Úgyis az lesz a grafikus egyik legelső kérdése, hogy milyen menüpontokat szeretnél látni a honlapon?
5. lépés: Gyűjtögetés
Az ügyfeleimnek mindig azt tanácsolom, hogy keressenek 5 olyan honlapot, ami tetszik nekik, és gondolják végig azt is, hogy miért. Persze, ilyenkor sokan válaszolják azt, hogy egyetlen honlappal sem elégedettek teljes egészében. Ez esetben két dolgot lehet tenni: vagy olyan honlapokat keresni, melyeknek egy-egy részlete, megoldása azért mégis elnyerte a szimpátiádat, vagy a legkevésbé tetszetőseket összegyűjteni azzal, hogy "na, ilyen aztán semmiképp se legyen". Ez a lépés sokat segít a tervezőnek abban, hogy egyáltalán merre induljon el. Ráadásul egy jó szakember mindenképp megkérdezi, hogy vannak-e kedvenc oldalaid.
Ha minden lépésen végigmentél, akkor már jöhet a szakember, és indulhat a tervezés. A végére pedig egy bónusz tipp: ha rám hallgatsz, akkor olyan grafikust választasz, aki párban dolgozik egy programozóval. Így biztos, hogy gördülékeny lesz a folyamat.