Az ajándékozás tudománya

Kapni jó, de adni még jobb! Kivéve, ha felőröl az ideális ajándék kiválasztása. Tippek, hogy csökkenjenek a feszültségek és emellett örüljön a megajándékozott is. Nézzük, mit tehetünk ezért! 

karacsony.jpg

 „Egy rosszul megválasztott ajándék azon túl, hogy kellemetlen perceket okoz, akár az adott kapcsolat rovására is mehet.” - állítja Jeff Galak és kutatócsapata, ami egybevág saját hétköznapi tapasztalatainkkal is. A megfelelő ajándék megtalálása persze nem feltétlenül egyszerű feladat, hiszen tudatában vagyunk a dolog jelentőségével. Azonban, jelentősen csökkenthetjük a ránk nehezedő nyomást, ha tisztában vagyunk az idevágó kutatási eredményekkel és nem tévesztjük szem elől ezeket. Ezért most nézzük, hogy mit is javasol a tudomány!

Nem az ár a lényeg!

A feszültségek gyakran abból fakadnak, hogy az ajándékozó és a megajándékozott vélekedései eltérnek az ideális ajándék tekintetében. Ez az ajándék árára is igaz. Ugyanis, a Stanfordi Egyetemen működő Graduate School of Business kutatói úgy találták, hogy míg az ajándékozók úgy vélik, hogy egy drágább ajándék jobban kifejezi az érzelmi viszonyukat, addig a megajándékozott fél nem feltételez ilyen direkt kapcsolatot az ajándék ára és az érzelmek mélysége között.

Éppen ezért, nyugodt szívvel dönthetünk egy kevésbé drága ajándék mellett. De mi is legyen ez?

Kérdezd meg!

A legtöbben ügyes ajándékozónak tartják magukat, azt gondolván, hogy képesek kitalálni a másik ki sem mondott vágyait. Ráadásul, ki ne örülne egy meglepetésnek? Ez az elképzelés aztán furábbnál-furább ajándékokhoz és nem egyszer csalodóttsághoz vezetnek. Az ilyen helyzetek könnyen elkerülhetőek lennének, ha egész egyszerűen megkérdeznénk barátainkat, ismerőseinket arról, hogy minek örülnének.

A gond csak az, hogy igen kevesen szánjuk rá magukat egy ilyen lépésre. Ennek az egyik legfőbb oka, hogy úgy véljük ez esetben a másik kevésbé örülne az ajándéknak. Emellett pedig még mi magunk is negatív színben tűnnénk fel, hiszen nem vettük a fáradtságot a megfelelő ajándék kitalálására. De ez nem igaz, legalábbis Francesca Gino és Frank Flynn - a Stanford University szociálpszichológusai – kísérletsorozata alapján, mely szerint mindenki jobban jár, ha a másik kívánságát figyelembe vesszük. 

Ne csak a pillanatra gondolj!

Úgy tűnik, jobban járunk, ha az ‘élj a pillanatnak’ bölcsességét az ajándékok kiválasztásakor ilyenkor inkább félretesszük. Ugyanis, amikor ajándékozásról van szó, akkor mindannyian képesek vagyunk kissé hatásvadásszá válni. A pillanat varázsára gondolunk, hogyan fog felcsillanni a másik szeme amikor kibontja az ajándékot. Arra pedig már kevésbé, hogy hosszabb távon is örömet okozzunk és az öröm pillanatait elnyújtsuk. Pedig egy sor kísérlet igazolja, hogy jobban tennénk, ha ez utóbbira is fókuszálnánk. 

Adj élményt!

Gyakran megfogható, tárgyi ajándékban gondolkozunk, de a University of Toronto kutatói arra jutottak, hogy nagyobb boldogságra számíthatunk, ha valamilyen átélhető élményt ajándékozunk. Az ajándékba kapott élmények ugyanis „nagyobb pozitív hatással vannak a kapcsolatainkra, mint a tárgyi ajándékok, attól függetlenül, hogy a későbbiekben a felek osztoznak vagy sem az élményben”.

Egy kis darab belőled

De vajon mit tehetünk, ha nem akarjuk vagy nem tudjuk megkérdezni, hogy a másik félnek mi a vágya? A tudománynak erre is van válasza. Az ajándékozó és a megajándékozott közötti kapcsolatot és az érzelmi közelséget a leghatékonyabban az növeli, ha tükrözi az ajándékozó személyiségét az ajándék. Más szavakkal: adj egy kis darabot magadból vagyis válogass a személyes favoritjaid közül – például a kedvenc könyved vagy borod ideális ajándék lehet.

Idézd fel a közös múltat!

Bár jellemzően, amikor egy nosztalgikus vagy praktikus ajándék között kell döntenünk, általában ez utóbbi mellett döntünk, azt gondolván, hogy ezzel nem tévedhetünk. Ugyanakkor, egy nem régiben megjelent kutatás rávilágít, hogy a megajándékozottak inkább az érzelmes, nosztalgikus ajándékokat részesítik előnyben. Ezért inkább jobban tesszük, ha megfeledkezünk a praktikumról és inkább egy kicsit szentimentálisabb ajándékot választunk.

Válts nézőpontot!

Egy másik stratégia lehet az, ha a megajándékozandó személy szemszögéből gondoljuk át a helyzetet. Ehhez csupán annyit kell tennünk, hogy vásárlás előtt lejegyezzük a másikról mit szeret, milyen kedvtelései vannak, illetve miben jó. Majd a jegyzeteinkből kiindulva átgondoljuk: ha a helyükben lennénk, mi lenne az, amivel több időt töltenénk vagy mi lenne az a terület, ahol fejlesztenénk a képességeinket? A fejlődési lehetőséget nyújtó ajándékok, például könyvek, tanfolyamok vagy oktatási eszközök különösen értékesek lehetnek, mert hozzájárulnak a megajándékozott személyes fejlődéséhez.

Kép: Nathan Lemon

titkos_hi_rne_v_2.png

 

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása