Adni vagy kapni?

Elterjedt nézet, hogy a könyöklő, törtető, mindenki másból hasznot húzó emberek jutnak a csúcsra. De valóban így van ez?

2_9.png

Szenvedély, tehetség és persze némi szerencse, a közvélekedés szerint ezek a a siker összetevői. Adam Grant, a Wharton Business School professzora, azonban azt javasolja, hogy épp itt az ideje ezt a listát még egy tétellel kiegészíteni és átgondolni hogyan kapcsolódunk másokhoz. Ugyanis a sikeresség szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy milyen a viszonossági stílusunk: a kihasználók, a jótékonykodók vagy a viszonosságra törekvők táborába tartozunk.

Sokan úgy gondolják, hogy a győztesek a kihasználók közül kerülnek ki. Azok közül, akik mindig magukat tolják előtérbe, akik mindig csak a saját érdekeiket nézik, akik mindig többet akarnak kivenni egy helyzetből, mint amennyit betettek. Grant kutatási eredményei ennek ellenkezőjét bizonyítják: a sikerlétra legfelső fokára többnyire olyan emberek kerülnek, akikre a jótékonykodó viszonossági stílus jellemző. 

3_7.png

Ennek magyarázata egyszerű: a jótékonykodók azok, akik figyelnek másokra, meghallják a gondjaikat, önzetlenül segítenek és mások sikereinek is örülnek. Így akaratlanul is egy hálózatot építenek maguk körül. Egy olyan segítőhálózatot, amely az élet kritikus pontjain a segítségükre siet, és nemcsak jókat gondol, hanem jókat is mond róluk. Röviden: terjeszti a jó hírüket.

Ez jól hangzik, de akkor hogyan lehetséges az, hogy nemcsak a csúcson, hanem a sikerlétra legalsó fokán is nagy valószínűséggel jótékonykodókat találunk? A sikeres és sikertelen jótékonykodókat éppen az különbözteti meg – állítja Grant -, hogy a sikeresek elsődlegesen mások megsegítésére irányítják a figyelmüket, de ezzel egyidüjleg saját szükségleteikről és céljaikról sem feledkeznek meg. Azaz magukat is azok közé sorolják, akiknek legalább néha kapniuk kell.

Bár Grant kutatási eredményei ellentmondanak az általánosan elterjedt vélekedésnek, de érdemes megfontolni tanácsait. A józan ész hatátain belüli önzetlenség, a jótékonykodó viszonossági stílus gyakorlásával - amellett, hogy  hogy segítünk másokon - hamar megszilárdíthatjuk jó hírnevünket, ez által a lehetőségeink pedig megsokszorozódnak. Épp emiatt az egyik leghatásosabb eszköze lehet a kapcsolati hálód és az énmárkád építésének. 

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide! 

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem