Ruha teszi az embert?

Azt már régóta tudjuk, hogy az öltözékünk befolyásolja mások rólunk alkotott  véleményét. De vajon milyen hatással van ránk az, hogy milyen ruhát viselünk?

enmarka_25.png

A kutatások és a mindennapos tapasztalataink is alátámasztják, hogy öltözékünk jelentősen befolyásolja hogyan észlelnek bennünket mások, mint ahogy azt is milyen tulajdonságokat tulajdonítanak nekünk ez alapján. A formális öltözék viselőjét magabiztosabbnak, sikeresebbnek és kompetensebbnek ítélik mások. De fordítsuk meg a kérdést: milyen hatással van ránk az a ruha, amit viselünk? 

A Columbia Egyetem kutatói is erre a kérdésre keresték a választ, egész pontosan arra, hogy a formális öltözék, illetve annak hiánya milyen hatással lehet a viselőjére. Úgy találták, hogy a formális ruházat növeli a viselője hatalom érzetét. Emellett hatással volt a kísérletben résztvevők gondolkodására is – erősödött az absztrakt gondolkodásra való hajlam – és a beszédmódjuk is megváltozott. Mint ahogy a testtartásban és a viselkedésben is jól megfigyelhető különbségeket tapasztaltak. 

Ahogy az eddigiekből kiderült a formális öltözék hatással van a magunkról alkotott képünkre is. Még akkkor is, ha ez a hatás átmeneti. De vajon mi történik, ha nem öltönyről vagy kiskosztümről van szó, hanem informálisabb ruhadarabról, például egy szuperhős emblémás pólóról? Ennek a kérdésnek akart Karen Pine professzor utána járni, amikor arra kérte diákjait, hogy Superman emblémás pólót viseljenek egy kísérlet keretében.

Pine professzor először arra kérte a hallgatókat, hogy Superman emblémás pólótviseljenek, majd hasonló, de logó nélküli trikót kaptak, végül pedig a saját, megszokott ruhájukat viselték. Pine azt tapasztalta, hogy Superman logós pólóban kedvesebbnek és jobbnak értékelték magukat a diákok. Amikor pedig arra kérte őket, hogy becsüljék meg mekkora súlyt képesek megemelni, a Superman pólót viselők szisztematikusan nagyobb értéket mondtak, mint amikor hasonló pólót viseltek de Superman logója nélkül vagy saját ruhájukban voltak.

Tehát ruházatunk pozitív hatással van az éppen aktuális énképünkre is, de vajon negatív irányban is befolyásolhat bennünket az öltözékünk? Pine professzor azt állítja, hogy az összefüggés fordítottja is igaz, például felerősítheti a rossz hangulatot. Pine vizsgálatai során úgy találta, hogy a nők stresszhelyzetben hajlamosabbak farmert vagy informálisabb öltözéket viselni, ami nem segíti a negatív érzelmi állapotból való kilábalást.

A ruha teszi az embert bölcsességét úgy tűnik, hogy alátámasztják a kutatások: bizonyos mértékig, még ha ez csak egy múló állapot, azzá leszünk amit viselünk. Ezért érdemes némi figyelmet fordítanunk az öltözékünkre nemcsak akkor, amikor mások előtt mutatkozunk, hanem akkor is amikor magunk vagyunk.

Felhasznált források

Howlett, N., Pine, K. L., Orakçıoğlu, I., Fletcher B. -The influence of clothing on first impressions: Rapid and positive responses to minor changes in male attire. Journal of Fashion Marketing & Management, 2013, 17 (1), 38-48.

Howlett, N., Pine, K. L., Cahill, J.,  Orakçıoğlu, I.,  Fletcher B.: Small changes in clothing equal big changes in perception: The interaction between provocativeness and occupational status. Sex Roles: A Journal of Research. February 2015, Volume 72, Issue 3-4, pp 105-116

Pine, K. J.: Mind What You Wear: The Psychology of Fashion 2014, Self-published.

Slepian, M. L., Ferber, S. N., Gold, J. M., Rutchick A. M.: The Cognitive Consequences of Formal Clothing Social Psychological and Personality Science 2015, Vol. 6(6) 661-668

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem